۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۵۱۹۸۴۱
حجت الاسلام محققی مطرح کرد؛

رسانه، ابزار کارآمد تبلیغ دینی و تقویت کننده ارتباط مردم با روحانیت

مدیر عامل خبرگزاری رسا از رسانه به عنوان ابزاری کارآمد برای تبلیغ، گسترش و نشر معارف دینی و تقویت کننده ارتباط مردم با روحانیت یاد کرد.
دیدار مدیرعامل و اعضای خبرگزاری رسا با رئیس مرکز خدمات حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا در دیدار رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه با تسلیت سالروز شهادت امام جواد(ع) و تقدیر از رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه، فعالیت های رسانه ای در حوزه را بسیار مهم ارزیابی کرد.

مدیر عامل خبرگزاری رسا همچنین به ارائه گزارشی از فعالیت های این رسانه حوزوی پرداخت و خواستار تقویت تعاملات و همکاری ها با مرکز خدمات حوزه های علمیه شد.

حجت الاسلام محققی اظهار داشت: یکی از مباحثی که مبنای تقسیم بندی های جریانی در حوزه علمیه به شمار می رود مسأله مواجهه با بحث مدرنیته است. در بین دانشمندان درباره این که مدرنیته چیست و از چه زمانی در غرب آغاز شده نظرات مختلفی وجود دارد. همچنین این که ماهیت رسانه چیست.

وی ادامه داد: رسانه ای که امروز در اختیار ما است مولود تمدن غرب محسوب می شود که از مدرنیته بنا نهاده شده است. درباره این که ماهیت این رسانه چیست نظرات و دیدگاه های مختلفی در بین دانشمندان وجود دارد؛ یکی از نظرها این است که با پیدایش صنعت نشر و تولید انبوه مکتوبات، کتاب مقدس به صورت وسیع در اختیار متدینان مسیحی قرار گرفت؛ این مساله همراه اشتباهات کلیسا در تعامل با مردم باعث قداست زدایی شده و ارتباط مردم و متدینین با کلیسا و روحانیت مسیحی قطع شد.

مدیرعامل خبرگزاری رسا ابراز داشت: خطاهایی که در بین مردان  کلیسا و روحانیت نصارا، دین مسیحیت را به صورت تحریف شده ارائه کرد و باعث تقویت اندیشه های سکولار در جامعه شد. یکی از عواملی که سبب شد مدرنیته و تمدن امروز غربی بدون معنویت و هدایت آسمانی به وجود آید همین مسأله است که مردم دیگر خود را از رفتن به کلیسا غنی دانستند و ارتباط آن ها با معنویت کم و مرجعیت اجتماعی روحانیت مسیحیت تنزل یافت.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم تطبیقی در فرهنگ غنی اسلامی داشته باشیم بحمدالله در دین مبین اسلام و خصوصا مکتب اهل بیت(ع) نهادهایی وجود دارد که اتفاقا با آمدن رسانه منجر به تقویت اندیشه مذهبی، هدایت های الهی و ارتباط مردم با روحانیت می شود.

حجت الاسلام محققی خاطرنشان کرد: وجود نهادهایی همانند تبلیغ، تهذیب نفس، فرهنگ مراجعه به خبره و رجوع به اهل فن، نهاد دانش آموختن در فرهنگ اسلامی و توصیه های ائمه اطهار(ع)، نهاد امر به معروف و نهی از منکر و تفکر اسلام سیاسی باعث شد مسلمانان، رسانه را برای گسترش معارف دینی و تعمیق فرهنگ قرآنی و مکتب تربیتی اهل بیت(ع) به کار گیرند و این مساله باعث افزایش مرجعیت روحانیت بین مسلمانان شد و دشمنان را وحشت زده کرد؛ لذا تهاجم فرهنگی را در دستور کار رسانه ای خود قرار دادند.

وی افزود: مسائلی از این دست دغدغه هایی بود که در 13 قبل خبرگزاری رسا راه اندازی شد.

وی اضافه کرد: عمده دغدغه  همکاران خبرگزاری رسا، تقویت اندیشه اسلام سیاسی و همگرایی و همسویی بین حوزه و نظام بود که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند. در این سال ها حمایت های مراجع عظام و نهادهای حوزوی پشتوانه رسا بوده و اعتماد مخاطبان را موجب شده است.

مدیرعامل خبرگزاری رسا گفت: این موضوع سبب شده که نگاه ها و قضاوت های مختلفی نسبت به خبرگزاری رسا وجود داشته باشد. بحمدالله اهداف اصلی که همسویی بین حوزه و نظام، پیگیری فرمایشات رهبر معظم انقلاب در عرصه های گوناگون به ویژه حوزه انقلابی و تربیت طلاب رسانه ای است، پیگیری می شود.

وی افزود: خوشبختانه دوستان ما ارتباط خوبی با مرکز خدمات حوزه های علمیه دارند و خبرهای مرکز را اطلاع رسانی می کنند، فعالان و دست اندرکاران سایت و روابط عمومی مرکز خدمات هم همکاری خوبی با مجموعه رسا داشتند، همچنین در دفاتر استانی سعی شده است که فعالیت های نمایندگی های استانی مرکز خدمات منعکس شود، ملاحظات و مصالح کار هم لحاظ شده است.

حجت الاسلام محققی در زمینه انعکاس و اطلاع رسانی خدمات و زحمات مرکز خدمات حوزه های علمیه، اعلام آمادگی و از تعامل خوب حجت الاسلام والمسلمین ربانی با رسانه ها تقدیر کرد و اظهار داشت: نظرات حضرتعالی با پشتوانه علمی، فعالیت های انقلابی و پرونده خوب در عرصه مدیریتی مورد استقبال طلاب و مبنای ارزیابی بسیاری از رصدگران خواهد بود.

وی ادامه داد: مجموعه رسا، افزون بر فعالیت در عرصه خبرگزاری، فعالیت های مکتوبی نیز دارد. ارزیابی این است که در صورت کم کاری حوزویان رسانه ای، در جریان نخبگی کشور مراجع رسانه ای غیر حوزوی جایگزین می شوند و درباره مسائل دینی اظهار نظر می کنند. نشریه رسائل درصدد است که پاسخ های جریان علمی حوزه را درباره مسائل دینی و مورد سؤال نخبگان جامعه را منعکس کند. خوشبختانه این ماهنامه اندیشه ای در چند شماره منتشر شده استقبال و رشد خوبی داشته است.

مدیر عامل خبرگزاری رسا در پایان ابراز داشت: در زمینه فقه حکومتی که مطالبه رهبر معظم انقلاب پاسخگویی حوزه به نیازهای نظام مقدس اسلامی است و نرم افزار تحقق تمدن نوین اسلامی به شمار می رود، یک پایگاه تخصصی برای گفتمان سازی و اطلاع رسانی با عنوان وسائل راه اندازی شده که رویکردی تخصصی ـ رسانه ای در عرصه های مورد نیاز در حوزه های گوناگون سیاست، حقوق، جامعه، فرهنگ، اقتصاد، مبانی مانند آن دارد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات