۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۵۱۹۸۶۱

برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جواد در دفاتر مراجع تقلید

همزمان با سالروز شهادت جوادالائمه(ع)، مراسم بزرگداشتی در دفاتر مراجع تقلید در قم برگزار شد.
تصویر زمینه دسکتاپ ویژه «شهادت امام جواد»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در سالروز شهادت امام محمد تقی(ع) مصادف با 29 ذی القعده مراسم بزرگداشتی با حضور مراجع تقلید، علما، طلاب، روحانیان و اقشار مختلف مردم در دفاتر مراجع معظم تقلید در قم برگزار شد.

براساس این گزارش، مجلس سوگواری و عزاداری شهادت امام جواد(ع) ساعت 10:30 صبح به مدت دو ساعت در دفتر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی واقع در قم، خیابان انقلاب، کوچه 6 برگزار شد.

همچنین در دفتر حضرت آیت‌الله  ناصر مکارم شیرازی نیز مراسم بزرگداشتی با حضور این مرجع تقلید از ساعت 11 صبح در مدرسه امیرالمومنین(ع)، واقع در خیابان شهدا با حضور علما و روحانیان برپا شد.

دفتر حضرت آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی یکی دیگر از محافلی بود که در پی شهادت جانگداز حضرت جواد(ع) از ساعت 11 مراسمی را با حضور عاشقان و سوگواران آن حضرت برپا کرد.

همچنین ساعت 11 صبح در دفتر حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی مجلس سوگواری با حضور این مرجع تقلید برگزار شد و دفتر حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی نیز به همین مناسبت مراسم بزرگداشتی را از ساعت 11 صبح در دفتر این مرجع تقلید در خیابان شهدا(صفائیه)، کوچه 23 برگزار کرد.

دفتر حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نیز از دیگر دفاتری بود که از ساعت 10 صبح مراسم سوگواری را در رثای امام محمدتقی(ع) با حضور این عالم برجسته حوزوی و همچنین اقشار مردم در خیابان صفائیه، کوچه 26 برپا کرد.

در ایام شهادت امام محمدتقی(ع) قم یکپارچه در غم و اندوه است و در همین راستا آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) نیز مراسمات عزاداری و سوگواری را با حضور مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و سخنرانان مذهبی در حرم کریمه اهل بیت برگزار کرد.

همچنین در مسجد مقدس جمکران، بارگاه امامزادگان و بقاع متبرکه قم نیز آیین‌های سوگواری برپا شد و عزاداران در سوگ شهادت امام جواد(ع) به اقامه عزا و ماتم پرداختند.

گفتنی است، امام محمد بن علی(ع) معروف به جوادالائمه، تقی و جواد و مکنی به ابوجعفر ثانی در دهم رجب دیده به جهان گشود . نام پدرش امام علی بن موسی الرضا(ع) امام هشتم شیعیان و مادرش خیزران است.

امام محمد تقی (ع) پس از شهادت پدرش امام رضا (ع) درسال 203 قمری، مقام منیع امامت را در هشت‏ سالگی بر عهده گرفت و آن را به راستی و درستی هدیت کرد و به مقصد عالی رسانید. مأمون عباسی(هفتمین خلیفه سلسله عباسیان) پس از شهادت امام رضا(ع) از امام جواد(ع) دلجویی کرد و دخترش ام الفضل را به عقد وی درآورد.

امام محمد تقی علیه‌ السلام در 29 ذی القعده سال 220 هجری قمری،  توسط همسرش ام‌الفضل با زهر مسموم و در 25 سالگی غریبانه و مظلومانه در بغداد به شهادت رسیدند.

پیکر مطهر امام جواد علیه‌ السلام در کنار قبر مطهر جدش امام موسی‌ کاظم علیه‌ السلام که هم اکنون معروف به کاظمین است، به خاک سپرده شد./907/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات