۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۵۱۹۸۷۰
در دفتر آیت الله شبیری زنجانی؛

مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جواد برگزار شد

مراسم عزاداری سالروز شهادت جانگداز امام جواد(ع) در دفتر حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی برگزار شد.
حجت الاسلام جوانمرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم عزاداری سالروز شهادت مظلومانه و جانگداز حضرت باب‌الحوائج جواد‌الائمه(ع) در دفتر حضرت آیت‌الله سید‌موسی شبیری زنجانی با سخنرانی حجت‌الاسلام اسد‌الله جوادمرد و حضور علما، فضلا، طلاب و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

حجت الاسلام جوانمرد با اشاره به فضایل حضرت امام جواد(ع)، اظهار داشت: حضرت در دوران کودکی خود به امامت رسید اما در آن دوران برخی به سبب کوچک بودن حضرت، نسبت به امامت ایشان تردید داشتند.

وی ابراز داشت: یکی از صحابه در برخورد با یکی از شکاکان امامت حضرت امام جواد(ع) به او گفت؛ اگر این کودک امام باشد تفاوتی نمی‌کند که کودک باشد یا یک پیرمرد باشد، از این رو امام هر چند کودک باشد باز هم امام همه انسان‌ها است اما اگر شخصی امام نباشد، حتی اگر پیرمرد هم باشد، باز هم امام نخواهد بود.

این سخنران با اشاره به شخصیت علی‌بن جعفر، گفت: در رابطه با محل دفن وی اختلافاتی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند در باغ بهشت قم دفن شده است و عده‌ای نیز بر این باورند که آرامگاه او در قریص مدینه است.

وی با بیان این که علی‌بن جعفر انسانی ثقه، مورد اعتماد، راوی حدیث و از شخصیت‌های بسیار مهم و برادر امام موسی بن‌جعفر(ع) است، عنوان داشت: زمانی که حضرت امام جواد(ع) کودکی 9 ساله بود، وارد مجلسی شد که در آن مجلس علی‌‌ بن جعفر شیخ با نفوذ و عالم بزرگ نیز حضور داشت اما به محض آن که علی‌ بن جعفر حضرت امام جواد(ع) را دید، بلافاصله به نشانه احترام، تمام قد در برابر حضرت ایستاد، دست ایشان را بوسید و سپس در برابر او تعظیم کرد.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: اطرافیان علی‌ بن جعفر از رفتار او ناراحت شدند و او را بابت تعظیم در برابر کودکی 9 ساله ملامت کردند اما علی‌بن جعفر در پاسخ به ملامت کنندگان گفت؛ چه کنم که خداوند متعال او را به عنوان امام برگزیده است و اطاعت از امام بر من واجب است.

وی با بیان این که امامت سن و سال نمی‌شناسد، گفت: امام رضا(ع) هنگام ولادت امام جواد(ع) فرمودند؛ خداوند امشب به من فرزندی عطا کرد که مانند حضرت موسی(ع) شکافنده دریاها است و همچون عیسی‌بن مریم، مادری که این فرزند از او متولد شده است پاک شده است.

این کارشناس دینی با تأکید بر این که ‌ به برکت میلاد حضرت امام جواد(ع) اعتقاد شیعیان تصحیح شد، اظهار داشت: هر کسی که یکی از امامان را انکار کند مانند آن است که همه امامان را انکار کرده است.

وی ابراز داشت: امام رضا(ع) فرموده بود که فرزندش در جوانی به شهادت خواهد رسید و ملائکه بر او گریه خواهند کرد و چنان نیز شد.

حجت الاسلام جوانمرد با بیان این که ملائکه تنها برای شهادت سه شخص گریسته‌اند، اظهار داشت: ملائکه تنها برای شهادت سید‌الشهداء(ع)، شهادت امیرمؤمنان(ع) و شهادت امام جواد(ع) گریه کرد‌ه‌اند./878/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات