۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۵۱۹۹۸۸
نماینده خبرگان رهبری:

مساجد ارث پدری هیچ فرد یا گروهی نیست

حجت الاسلام والمسلمین هریسی اعمال سلیقه در اداره امور مسجد و یا اختلاف میان نهادها و متولیان امور مساجد را یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام اسلامی دانست.
آیت الله هاشم زاده هریسی

حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت فرا رسیدن هفته جهانی مساجد ترتیب یافت، اظهار داشت: نگاهی به تاریخ اسلام نشان می دهد که پیامبر اکرم(ص) در سیره و سنت خود نقش و کارکرد حقیقی  مساحد را به خوبی بیان فرموده‌اند.

وی با بیان این‌که نخستین اقدام پیامبر اسلام پس از ورود به مدینه ساخت مسجد بوده است، خاطرنشان کرد: در دوران صدر اسلام؛ مسجد مرکز اصلی و محور فعالیت های مسلمین بوده است؛ یعنی مسجد در تمامی امور نقش مؤثر داشته، اگر چنین نگرشی در دوران کنونی نیز احیا شود؛ بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی برطرف خواهد شد.

نماینده خبرگان رهبری کمرنگ شدن نقش مساجد در زندگی فردی و اجتماعی مردم را منشاء بسیاری از کج‌روی‌ها و انحرافات دانست و افزود: مساجد ارث پدری هیچ کس یا گروهی نیستند؛ همچنان که در طول تاریخ نیز درب مساجد به روی هر کسی با هر نگرشی گشوده بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین هریسی اعمال سلیقه در اداره امور مسجد و یا اختلاف میان نهادها و متولیان امور مساجد را یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام اسلامی دانست و گفت: وحدت به معنای واقعی باید در میان نهادهای متولی امور مساحد تجلی داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه وحدت، همگرایی، محبت، اعتدال و پرهیز از نگرش‌های سیاسی در امور مساجد را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر به دنبال ایجاد جاذبه برای گرایش نسل جوان به سمت مساجد هستیم؛ باید از انحصارگرایی و مطلق‌گرایی به دور بوده و با محبت و اخلاق اسلامی عموم جوانان را به مشارکت در برنامه های مسجدی دعوت کنیم.

وی با اشاره به این‌که حضور کم جوانان در برخی مساجد بایستی آسیب‌شناسی و علت‌یابی شود، افزود: البته نباید فراموش کرد که حضور جوانان در برخی مساجد به قدری پرشور و چشمگیر است که شاهد خلاقیت و ابتکار عمل در برنامه ها هستیم، بهتر است چنین مساجدی به عنوان الگو معرفی شوند.

نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که احیای نقش، جایگاه و کارکرد مساجد تنها با برپایی چند مراسم یا همایش در هفته گرامیداشت مساجد محقق نمی شود، گفت: انتظار داریم به دور از شعارگرایی در این عرصه اقدامات جدی صورت گیرد، چراکه تنها با تعدد مساجد نمی توان به اهداف عالی انقلاب و مسجد در طراز نظام اسلامی رسید./935/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات