۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۵۲۰۰۰۹

نهمين دور گفت‌وگوهاي ديني مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي برگزار شد

نهمين دور گفت‌وگوهاي ديني مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و شوراي جهاني كليساها در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
گفتگوی تمدن ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین روز نهمين دور گفت‌وگوهاي ديني مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و شوراي جهاني كليساها روز سه شنبه ۳۱ مرداد در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این مراسم آیت الله محمدعلی تسخیری مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام، حجت الاسلام محمدمهدی تسخیری رییس مرکز  گفتگوی ادیان و تمدن ها، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی نماینده مجلس خبرگان رهبری، عفت شریعتی نماینده سابق مجلس، حجت الاسلام سيد مصطفي درياباري، نماينده موسسه مطالعات جهان اسلام، حجت الاسلام محمد حسین مختاری، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی، كلارا آموس، مسئول گفت‌وگو با اديان ابراهيمي در شوراي جهاني كليساها، رمزی گرمو، اسقف اعظم كليساي آشوري کلدانی، اسقف سيبوه سركيسيان، خليفه ارامنه تهران، هيدي هدسل، رييس دانشگاه هارتفورد آمريكا، ژان كلود باست، استاد دانشگاه لوزان سوئيس حضور داشتند.

در بخشی از این مراسم آیت الله تسخیری گفت: گروه های تکفیری با برداشت نادرست از متون مقدس گمراهی کامل به دست آورده و موضع گیری علیه حقوق بشر دارند.

در ادامه حجت الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی، بیان داشت: امروز در قدس بالاترین جنایات به نام دین انجام می شود و اسراییل غاصب در سرزمین مسلمانان با خشونت و با مجوز دینی از ناحیه خود خانه می سازد.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام محمد حسین مختاری، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی به سخنرانی پرداخته و اظهار داشت: گروه‌های تکفیری نظیر داعش دارای عقده‌های روانی هستند، آنان نگران اسلام نیستند بلکه نگران خود بوده و برای آن جنایت می‌کنند.

در ادامه حجت الاسلام سيد مصطفي درياباري، نماينده موسسه مطالعات جهان اسلام، گفت: امروز بسیاری از جوامع بشری دچار نوعی جهل مدرن است که یکی از دلایل آن رهبران بی‌سواد و تحلیل‌های سطحی یا نگاه‌های ظاهرگرایانه است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در بخش دیگری از این مراسم به سخنرانی پرداخته و ابراز کرد: دین در ذات خود معتدل است و این درست نیست که ما به دلیل تاثیرپذیری برخی از خارج دین، افراطی گری را به دین نسبت بدهیم.

همچنین در بخش دیگری از مراسم عفت شریعتی نماینده سابق مجلس، طی سخنانی گفت: گردهمایی علما و دانشمندان برای جلوگیری از برداشت‌های غلط نسبت به متون دینی قابل ستایش و تقدیر است.

در بخش دیگر مراسم كلارا آموس، مسؤول گفت‌وگو با اديان ابراهيمي در شوراي جهاني كليساها، به سخنراني خود پرداخته و گفت: اینکه قرآن می‌تواند انسان را به بهشت یا جهنم هدایت کند درباره انجیل هم کاربرد دارد به همین دلیل شورای جهانی کلیساها و مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چنین مراسمی را برای گفت‌وگو برگزار می‌کند.

در ادامه رمزی گرمو، اسقف اعظم كليساي آشوري کلدانی به صحبت پرداخته و گفت: تفسیر نادرست از متون مقدس، تعصبات کورکورانه و یارسیدن به منافع مالی و معنوی از جمله عوامل خشونت و جنگ در خاورمیانه شده است.

وی افزود: اگرچه بین ادیان توحیدی اختلافاتی وجود دارد اما سبب دشمنی، افراط یا خشونت شود.

همچنین در بخش دیگری از مراسم اسقف سيبوه سركيسيان، خليفه ارامنه تهران طی سخنانی اظهار داشت: امروز حملات تروریستی به همراه جنگ و خشونت سبب نگرانی همه شده است به همین دلیل چنین سمینارهایی برگزار می‌شود که با چنین اقداماتی مقابله شود.

وی افزود: اگر ادیان مختلف بتوانند طی گفتگو با رفع سوء تفاهم‌ها درباره متون مقدس به یک فهم و تفسیر درست و مشترک دست یابند می‌توانند در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

در ادامه هيدي هدسل، رييس دانشگاه هارتفورد آمريكا به سخنرانی پرداخته و گفت: اگر از متون مقدس تفسیر و برداشت درست شود سبب شکل گیری اخلاق در شخصیت انسان شده که مانع خشونت می‌شود، بنابراین ما باید متون مقدس را با هم بخوانیم و درباره آن به تفسیری واحد برسیم.

همچنین در بخش دیگری از مراسم ژان كلود باست، استاد دانشگاه لوزان سوئيس طی سخنانی بیان داشت: خشونت در شکل‌های مختلف همچون خیانت، بی‌عدالتی و کشتار جلوه‌گر می‌شود ما می‌توانیم با تفسیر جدید از متون مقدس به فهم و درک متقابل دست پیدا کرده و به عقاید یکدیگر احترام بگذارییم تا از خشونت جلوگیری کنیم./807/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات