۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۵۲۰۰۳۸
آیت الله طباطبایی نژاد:

رساندن مساجد به تراز اسلامی نخستین قدم برای تحقق تمدن نوین اسلامی است

 نماینده ولی فقیه در اصفهان با تأکید بر توجه بیشتر به مساجد، گفت: رساندن مساجد به تراز اسلامی پایه گذار تمدن نوین اسلامی است.
آیت الله طباطبایی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امروز و به مناسبت روز جهانی مسجد در دیدار با مسؤولان مرکز رسیدگی به امور مساجد استان، رؤسای مناطق 15 گانه و ائمه جاماعت، هیأت امنا و خادمین نمونه استان به استناد آیه " إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ" عمران و آبادی مساجد را نشان از تقوای درونی افراد دانست و گفت: به فرموده امام صادق (ع) هرکس مسجدی بسازد خداوند در بهشت برای او بنایی فراهم می کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: این مضامین و معارف دین در گذشته نیز به خوبی توسط علما به مردم منتقل شده است و گواه آن مساجدی است که صدها سال از ساخت آنها می گذرد اما عظمت، صلابت و جامعیت آنها همگان را مبهوت خود می کند.

آیت الله طباطبایی نژاد خاطر نشان کرد: آموزه های دین مبین اسلام از طریق همین مساجد و منابر نسل به نسل منتقل شده است و ساخت و عمران مساجد یکی از بهترین باقیات الصالحات است.

وی از وظیفه خطیر و مهم ائمه جماعات مساجد گفت و تصریح کرد: زمانی که عده ای از مردم همت کرده اند و علی رغم دشواریهای بسیار بنای مسجد را ساخته اند، این مسؤولیت بزرگی است که عمران معنوی مساجد بر عهده امام جماعت گذاشته شده است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تأکید کرد: برخی ائمه جماعات کوتاهی می کنند و فعالیتهای خود در مسجد را به اقامه نماز جماعت محدود می کنند، در صورتی که رسیدگی و آبادانی محلی که در آن مسجد وجود دارد بر عهده امام جماعت است.

آیت الله طباطبایی نژاد اظهار داشت: بر اساس روایات تا چهل منزل کنار مسجد، همسایه مسجد است ، لذا اگر هر مسجد از چهار طرف چهل خانه و خانواده را مدیریت کند، در جامعه مشکلات اخلاقی و اجتماعی به حداقل خواهد رسید.

وی رسیدگی به مشکلات همسایگان، کمک به مستمندان و عیادت از بیماران محل را از جمله فعالیتهای یک مسجد تراز اسلامی دانست و گفت: فراهم کردن بستر مناسب برای جذب جوانان، نوجوانان و کودکان به مسجد، جذب نخبگان و فرهیختگان محل به مسجد و استفاده از ظرفیت آنها برای ارتقای سطح علم و دانش مردم از دیگر وظایفی است که باید با مدیریت امام جماعت در مساجد صورت پذیرد.

امام جمعه اصفهان بصیرت افزایی و هدایتگری مردم را از دیگر وظایف مسجد تراز اسلامی برشمرد و گفت: متأسفانه گفتن احکام در مساجد بسیار کمرنگ شده است، در صورتی که جزء لاینفک دین اسلام و مورد نیاز هر مسلمان است.

وی رونق مساجد را لازمه رونق جامعه اسلامی دانست و افزود: اگر مساجد بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند نه تنها مشکلات اجتماعی بلکه مشکلات اقتصادی کشور نیز مرتفع خواهد شد.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: امیدوارم جزء آن دسته از افرادی باشیم که مساجد از ما شکایت نکنند بلکه شفیع ما باشند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام محمد رضا صالحیان، دبیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد به ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته پرداخت.

وی اظهار داشت: در یک سال گذشته  از طرف دفتر رسیدگی به امور مساجد استان، 93 امام جماعت به عنوان مدیر مسجد در مساجد استان منصوب شدند و در 681 مسجد به سه هزار و ۷۲۰ نفر به عنوان هیأت امنای مسجد حکم داده شد.

حجت الاسلام صالحیان خاطر نشان کرد: از طریق معرفی به خیران حدود چهار هزار و 200 تن سیمان در اختیار مساجد در حال ساخت قرار گرفت و حدود 123 خادم به مراکز حمایتی از جمله بیمه تأمین اجتماعی معرفی شدند./1305/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات