۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۲۰۱۰۵
حجت الاسلام مهدی پور مطرح کرد؛

مثلث بانک، بورس و بیمه منشأ مشکلات اقتصادی جامعه

معاون پژوهش پژوهشکده امر به معروف گفت: بانک، بورس و بیمه مثلثی است که نسبت به آن ورود نکردیم و مشکلات اقتصادی جامعه نیز مربوط به سیاست های اقتصادی این ها می شود.
حجت الاسلام محمود مهدی‌پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود مهدی پور معاون پژوهش پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر پیش از ظهر امروز در دیدار آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به فعالیت های پژوهشی این مرکز گفت: 250 مصداق از مسائل امر به معروف و نهی از منکر استخراج شده که درباره آن سفارش مقاله نیز داده شده است.

وی افزود: دو کار خوب انجام شده که یکی موضوع بندی معروف ها و منکرها به شمار می رود که در 14 بخش موضوع بندی شده است، کار دیگر اولویت شناسی امر به معروف و نهی از منکر است؛ به این نتیجه رسیدیم که مصداق شناسی معروف و منکر موضوعی مهم است که باید بر آن سرمایه گذاری شود.

معاون پژوهش پژوهشکده امر به معروف با بیان این که 200 پرسش درباره امر به معروف به صورت مختصر پاسخ داده است، اظهار داشت: مجموعه مقالاتی درباره مصادیق کار شده و هر مصداقی به صورت کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در زمینه معروف و منکرهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و موضوعات دیگر کار شده است، بسیاری از سؤالات درباره معروف ها و منکرهای سیاسی و اقتصادی بوده است، بر اساس نهادهای اداری هم می توان معروف و منکر را تقسیم بندی کرد به عنوان مثال باید بررسی شود که معروف و منکرهای شهرداری، محیط زیست و نهادهای دیگر چیست.

حجت الاسلام مهدی پور با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر دایره گسترده ای دارد، ابراز داشت: مثلا معروف و منکرهای مربوط به صداوسیما یک وادی بسیاری گسترده است که باید مورد بررسی قرار گیرد، امر به معروف و نهی از منکر تنها در مقوله حجاب خلاصه نمی شود.

وی منشأ بسیاری از منکرات را بانک، بیمه، بورس و بازی دانست و عنوان کرد: بانک، بورس و بیمه مثلثی است که نسبت به آن ورود نکردیم و مشکلات اقتصادی جامعه نیز مربوط به سیاست های اقتصادی این ها می شود، بر دو نکته تأکید داریم که بیمه اجباری را نمی توان از نظر فقهی توجیه کرد چون هیچ معامله اجباری در اسلام نداریم اما عملا بیمه اجباری را جایز کردند.

معاون پژوهش پژوهشکده امر به معروف خاطرنشان کرد: در همه معاملات هیچ اجباری وجود ندارد و اگر حکم ثانوی باشد باید به صورت موقت در نظر گرفته شود، جالب این است که بانک ها بیمه داشته و بیمه ها نیز بانک دارند، مقدار بسیاری از فساد اقتصادی که امروز در کشور دیده می شود به این موضوع باز می گردد.

وی اضافه کرد: بزرگترین اختلاس ها در بانک رفاه و بیمه ها رخ داده است، وقتی از مردم اجباری پول بگیرند و پاسخگو نباشند سرانجام اختلاس می شود و اثرات این حرام خواری دامن جامعه را می گیرد و اثرات وضعی خواهد داشت.

حجت الاسلام مهدی پور با بیان این که در زمینه ورزش هم باید اولویت ها رعایت شود، گفت: نهادهایی که می خواهند قرآن و حدیث را در کشور ترویج کنند دچار مشکل قطع بودجه می شوند اما کسانی که مثلا می خواهند شطرنج را تبلیغ کنند نه تنها بودجه آن ها قطع نمی شود بلکه افزایش پیدا می کند، بر اساس اولویت بندی این مسأله چگونه جایز است.

وی افزود: حوزه باید نگاه استقلالی خود را به احکام و و قوانین داشته باشد، گاهی به قوانین ارجاع می دهند و می گویند طبق قانون عمل شود، اگر قانون اسلامی نباشد ریشه مشکلات کشور خواهد شد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات