۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۵۲۰۱۱۲
مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری:

عرصه فرهنگ در حوزه های علمیه جولانگاه رویش است

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه عرصه فرهنگ در حوزه های علمیه ریزش ندارد، گفت: حوزه های علمیه در هر بخشی از جامعه ورود پیدا کنند، رویش می آفرینند؛ زیرا عرصه فرهنگ در حوزه های علمیه جولان گاه رویش است.
حجت الاسلام یدالله رحمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، پیش از ظهر امروز در نشست معاونان فرهنگی و رابطان خبری مدارس علمیه خواهران این استان، با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) که می فرماید: «هر کس که گوش دهد و توجه خودش را برای شنیدن مطلب گوینده ای که از خداوند می گوید، به کار گیرد، بنده او شده است.»، تصریح کرد: شنیدن با گوش دادن متفاوت است؛ گوش دادن همراه با ادراک و فهم است.

وی با بیان اینکه هر شنیدنی گوش دادن نیست، خاطرنشان کرد: سخن گفتن از مهمترین رسالت طلاب است؛ بکوشیم سخن گفتن هایمان برای خدا باشد تا بتوانیم در مسیر هدایت قدم بگذاریم و این کار آسانی نیست.

حجت الاسلام رحمانی در ادامه با بیان اینکه فرهنگ یک امر گسترده است و جامعیت و شمول دارد، گفت: دامنه فرهنگ آنقدر گسترده است که هر چیزی را می توان از مصادیق کار فرهنگی دانست؛ از آنجایی که حوزه های علمیه از لحاظ فرهنگی به همین گستردگی و جامعیت هستند، در اعتلای فرهنگ جامعه تأثیرگذارند.

وی، آرامش را مهمترین وجه حوزه های علمیه برشمرد و اظهار کرد: آرامش با آسایش کاملا متفاوت است؛ فعالیت دانشگاه ها در جهت رفاه و آسایش مردم هستند و تحقیقات آنها منجر به امور رفاهی مردم می شود اما وجه حوزه های علمیه، وجه آرامشی و ترجمان کلمه مؤمن است.

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه حوزه های علمیه به دنبال آرامش بخشیدن به جامعه هستند، ابراز کرد: امید، انگیزه و خودباوری مهمترین مؤلفه های آرامش هستند؛ گسترش احساس امنیت در جامعه رسالت حوزه های علمیه است.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه فرهنگ نظری در حوزه مبتنی بر توحید و فرهنگ عملی مبتنی بر ربوبیت است، اظهار کرد: دعواهایی که در عرصه فرهنگی وجود دارد، مربوط به خارج حوزه های علمیه است؛ باید مراقب باشیم پای این دعواها به حوزه باز نشود و این رسالت امروز ما است.

حجت الاسلام رحمانی با تأکید بر اینکه عرصه فرهنگ در حوزه های علمیه ریزش ندارد، تصریح کرد: حوزه های علمیه در هر بخشی از جامعه ورود پیدا کنند، رویش می آفرینند؛ عرصه فرهنگ در حوزه های علمیه جولان گاه رویش است.

وی با بیان اینکه در فرهنگ حوزه های علمیه اصول و مبانی مطرح می شود که کاملا با ریزش در تضادند و رویش ماهیت آنها است همچون شهادت و جهاد، خاطرنشان کرد: در عرصه فرهنگ، حرف مردم حرف رهبری است، اینکه برخی ها می گویند در عرصه فرهنگ باید هم حرف رهبری را انجام دهیم و هم حرف مردم را، این بزرگترین اشتباه است.

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، کار فرهنگی را پرهزینه و زمانبر دانست و ابراز کرد: به یقین اخلاص، برای خدا کار کردن و نتیجه کار را از خدا خواستن لازمه کار فرهنگی در حوزه های علمیه است.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه همه کارکنان در حوزه های علمیه خواهران عوامل اجرایی کارهای فرهنگی هستند، ابراز کرد: سازماندهی افراد و ساماندهی امور فرهنگی در حوزه های علمیه خواهران از ضرورتها است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید مأموریتهای فرهنگی حوزه های علمیه مشخص و اولویت بندی شده باشد، گفت: کار فرهنگی باید حادثه آفرین و بحران ساز باشد به این ترتیب که در حوزه های علمیه تحول ایجاد کند و دغدغه مندی را در طلاب زنده نگه دارد./9457/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات