۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۰
کد خبر: ۵۲۰۴۴۴
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

مهریه و جهیزیه سنگین سبب تعویق ازدواج جوانان می شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه تجملات ازدواج در ابعاد مختلف افزایش پیدا کرده و به همین نسبت سن ازدواج بالا رفته و بر مفاسد اجتماعی اضافه شده است.
حجت الاسلام سید مرتضی حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید مرتضی حسینی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ظهر پنج شنبه در مراسم سخنرانی بارگاه منور رضوی که در محل رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سالروز ازدواج آسمانی امیرمؤمنان(ع) و حضرت فاطمه(س)، این ازدواج را الگویی برای شیعیان اهل بیت(ع) در برگزاری ازدواج آسان و پایدار دانست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موانع ازدواج ساده، اظهار کرد: یکی از موانع برقراری ازدواج آسان، مهریه سنگین است که از نظر اسلام کراهت دارد و در بعضی از موارد حتی عقد را دارای اشکال می کند.

وی افزود: مهریه حضرت زهرا(س) 500 درهم نقره بود که به پول امروز ما 5/29 سکه بهار آزادی می شود. مهریه سنگین نه تنها باری را از روی زندگی بر نمی دارد، بلکه باری بر زندگی سوار می کند و متأسفانه وقتی از داماد سؤال می شود که «آیا این تعداد بالای سکه را می توانی پرداخت کنی؟» در پاسخ می گوید «چه کسی مهریه را داده و چه کسی گرفته؟» این در حالی است که مهریه از زمانی که صیغه عقد میان زوجین جاری می شود، بر گردن داماد است.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: پس از جاری شدن خطبه عقد، داماد موظف است نصف مهریه را به محض مطالبه همسرش به او پرداخت کند و پس از این که مستقل شدند، داماد باید کل آن مبلغ را در صورت مطالبه همسرش به او پرداخت کند. برخی گمان می کنند پرداخت مهریه برای زمانی است که زوجین بخواهند از یکدیگر جدا شوند؛ در حالی که مهریه دینی است که بر گردن داماد است و اگر انسان اراده جدی برای پرداخت آن نداشته باشد، عقد میان او و همسرش باطل است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، جهیزیه سنگین و تجملاتی را یکی دیگر از موانع برقراری ازدواج آسان، ساده و پایدار قلمداد کرد و گفت: جهیزیه علی القاعده چون جزء اسباب زندگی قلمداد می شود، بر عهده داماد است اما متأسفانه تجملات ازدواج در ابعاد مختلف افزایش پیدا کرده و به همین نسبت سن ازدواج بالا رفته و بر مفاسد اجتماعی اضافه می شود. در روایات آمده است که اگر پدری بتواند فرزند خود را به ازدواج درآورد و این کار را نکند، اما آن را انجام ندهد، در گناهان فرزندش شریک خواهد بود.

وی ضمن تأکید مجدد بر لزوم تلاش والدین برای ازدواج فرزندان شان به روش ساده و آسان، تصریح کرد: اگر والدین فرزندان خود را بدون تجملات و به سادگی به ازدواج یکدیگر درآورند تا آن ها خودشان در ادامه زندگی امکانات را برای خود فراهم کنند، در این صورت خداوند آن ها را از فضل خود بی نیاز می کند.

حجت الاسلام حسینی افزود: در روایات آمده است که «اگر کسی ازدواج خود را از ترس تنگدستی به تعویق بیندازد، به خدا بدگمان است.» تجربه هم ثابت کرده که اگر کسی ازدواج کند به همه چیز دست پیدا می کند اما کسی که ازدواجش را به تعویق می اندازد، پیشرفتی نمی کند./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات