۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۸
کد خبر: ۵۲۰۴۵۵
رحیم پور ازغدی:

روحانیون نگران حیثیت دین باشند/ سیاست در همه امور زندگی دخیل است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به روحانیان با بیان این که بخواهیم یا نخواهیم این حکومت با همت شما روحانیت شکل گرفته و باید همه شما نگران حیثیت دین باشید، گفت: سیاست در همه امور زندگی حتی ابعاد دینی نیز تاثیرات مستقیم دارد.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه با بیان این که در هر مقطعی به حسب آن مقطع سیاسی بودن حوزه معنا و مفهوم پیدا می کند، گفت: نظام و نظام سازی دینی و روحانیت سیاسی در دهه 50 تا به امروز که قریب به چهار دهه از انقلاب اسلامی می گذرد، جلوه های متفاوتی با اشتراکات گوناگون داشته است. 

انقلاب اسلامی به نام روحانیت ثبت شده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که این نظام را به نام روحانیت نوشته اند، تصریح کرد: نظام سازی در تاریخ شیعه سابقه نداشته و ما حکومت های مدعی و منادی اسلام زیاد داشته ایم اما هیچ حکومتی جز حکومت اسلامی نبوده که از انقلاب مردمی با رهبری مرجعیت شروع شود و پایگاهش مسجد و رهبرانش روحانیت باشد.

وی با بیان این که امروز با همت روحانیون انقلابی رژیمی منحوس سرنگون شده و حکومتی مردم سالار به نام جمهوری اسلامی با مرکزیت ولایت فقیه تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: این انقلابی که در کشور ما اتفاق افتاده در هیچ امتی تا کنون سابقه و پیشینه نداشته و از آل بویه که نخستین حکومت شیعی را تشکیل دادند تا کنون همچین رویداد سترگی نبوده است.

رحیم پور ازغدی با بیان این که بخواهیم یا نخواهیم این حکومت با همت شما روحانیت شکل گرفته و باید همه شما نگران حیثیت دین باشید، خاطر نشان کرد: در طول تاریخ روحانیونی که بنای به دوری از سیاست داشتند دیدند که خود به خود سیاست وارد زندگیشان شد و سیاست به همه امور زندگی حتی ابعاد دینی نیز تاثیرات مستقیم دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که فقهای مجتهد نقش اصلی را در راستای نظارت بر حکومت برعهده دارند، ابراز کرد: در همواره تاریخ اسلام می بینیم روحانیون در راستای هدایت خلق به سوی فقه حکومتی رسالت مهمی داشته اند و ما مسؤولیت پذیرفتیم چون ملت به صحنه آمدند و مجاهدت کردند تا این انقلاب با این ابعاد گسترده شکل بگیرد.

انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را تغییر داد

وی با بیان این که امروز انقلاب امام خمینی(ره) مسیر تاریخ را عوض کرده و تبدیل به مساله اصلی در شرق و غرب جهان اسلام شده، گفت: آنچه که امروز در این منطقه راس همه جریانات قرار گرفته همین انقلاب اسلامی است.

رحیم پور ازغدی با بیان این که انقلاب ما جایگاه دین را در دنیا تغییر داده و همه جهان بیدار شدند، تصریح کرد: امروز موتور اصلی تاریخ جهان مذهب است که تحت تاثیر انقلاب ما قرار دارد و فقه حکومتی نیز در پرتو حکومت اسلامی تجلی می کند.

انقلاب ایدئولوژی جدیدی را به دنیا عرضه کرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مسؤولیت این حکومت را که مرحله جدیدی از تاریخ شده باید پذیرفت، یادآور شد: انقلاب اسلامی در سقوط کمونیسم و تضعیف غرب و نظام سرمایه داری نقش اثرگذاری داشت و ایدئولوژی دینی جدیدی به دنیا عرضه کرده اما عده ای از سر دشمنی آن را دیکتاتوری می خوانند تا بدنام و متوقف شود.

هدف استکبار ایجاد انفکاک میان مردم و روحانیت است

وی با بیان این که مستکبران تصور نمی کردند این نیروی عظیم در حوزه های شیعه باشد، خاطر نشان کرد: امروز که آنان از حوزه های علمیه آسیب دیدند به دنبال این هستند تا مردم از روحانیت فاصله بگیرند یا اینکه نسل جدید حوزه نتوانند مشکلات نظام سازی را حل کرده و آن را عمیقا درک کنند و سعی دارند ارتباط فقه با سبک زندگی قطع شود.

رحیم پور ازغدی با بیان این که باید دوستان و دشمنان خود را بشناسیم و درس خارج فقهی بروز در حوزه نظام سازی دینی داشته باشیم، اظهار کرد: نظام سازی سیاسی نیز بدین معناست که در حوزه مدل سازی و روابط بین ادیان و رسانه بیش از این کار کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که روحانیت باید خود را فدای تشکیل حکومت صالح و اکمال آن کنند، از روحانیونی که فقط به امتیازات می اندیشند انتقاد کرد و گفت: بر اساس بیان امام راحل(ره) باید از علمایی به دنبال سلطه در دنیا هستند ترسید چراکه به واقع اینان دچار تحجر و یا دنیازدگی شده اند.

وی با بیان این که مخاطب امروز فرق کرده و این نسل با نسل های قبل من و شما گوششان به هر ندایی نمی رود، تصریح کرد: امروز روحانیت فقط با مردم حرف نمی زنند بلکه آنان صدای صدها رسانه را می شنوند و همراه هر فرد گوشی تلفنی است که از نظر مفاسد و مصالح اخلاقی به انواع و اقسام شبهه ها وصل هستند و در راستای مشکل دار کردن اسلامند.

روحانیون در پاسخ به شبهات فضای مجازی ساکت ننشینند

رحیم پور ازغدی ادامه داد: همین الان فضای مجازی را باز کنید می بینید خیلی ها اشکال به مبانی قران وارد می کنند و باید طلابی تربیت کنید که مکاتب را بشناسند و اطلاعات عمومی آنان از متوسط اطلاعات عمومی همه جامعه بالاتر باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که خط انبیا هرگز با چنین دشمنی سر و کار نداشته و شیطان امروز به گونه ای وارد شده که حتی خود انبیا نیز با آن درگیر نبودند اما البته اینان کاملا پوشالی اند که اگر درست عمل کنید می توانید مردم را از ظلمات نجات دهید، ابراز کرد: دشمن امروز بسیار پیچیده است و مداما مطالب خود را پخش می کند که افراد باید تقویت شوند تا فضل حوزوی و عقل اجتماعی داشته باشند و بتوانند مخاطب را بشناسند و به نیاز آنان پاسخ دهند. 

برای حفظ حیثیت تشیع باید سیاسی بود

وی با بیان این که ما برای حیثیت تشیع باید سیاسی باشیم اما سیاست زده و سیاست باز نشویم، اظهار کرد: امروز شما نباید کاری کنید که شکاف میان روحانیت و مردم ایجاد شود؛ جامعه و گروه هدف ما عده خاصی نبوده بلکه همه مردمند و در شرایطی که فروپاشی خانواده اوج گرفته باید راهبرد و راهکار تبلیغ را شناخت و تاکتیکی عمل کرد.

رحیم پور ازغدی با بیان این که  رقبای ما در دنیای امروز قوی تر شدند، خاطر نشان کرد: اگر 40 سال پیش حکومت نداشتیم اما مسئولیت هم نداشتیم و امروز جمهوری اسلامی 38 سال است که حکومت کرده اما پیشرفت های اقتصاد را نمی بیند؛ در حقیقت مردم ما نسبت به ابتدای انقلاب متدین تر شده اند  و من معتقدم متدین ترین دانشجویان ما در دانشگاه های ایران هستند.

حوزه علمیه امروز امید بخش تر از هر زمانی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که حوزه امروز امید بخش تر نسبت به حوزه 40 سال قبل است، گفت: امروز ما چند هزار طلبه فاضل حوزوی داریم و این حوزه نسبت به 40 سال قبل قوی تر شده است آنطور که  افراد مخالف با نظام و اسلام ناب محمدی که تیشه به ریشه انقلاب می زدند با جوانه زدن انقلاب اسلامی حذف شدند.

وی با بیان این که البته امام راحل(ره) در منشور روحانیت نسبت به خطر تحجر روحانیت انذار جدی می دهد، ابراز کرد: مراقب باشید و بدانید که خطر تحجر گرایان در حوزه های علمیه کم نیست، طلاب جوان لحظه ای از فکر مار های خوش خط و خال غافل نشوند چراکه اینان مروج اسلام امریکایی و دشمن رسول الله هستند که این جملات امام نباید فراموشتان شود.

رحیم پور ازغدی با بیان این که  دشمن در درون حوزه در 200 سال گذشته کاملا نفوذ کرده، بیان کرد: در تاریخ می بینید تشیع و تسنن بر ولایت امیر مومنان(ع) ایراد وارد می کنند، در حقیقت مسائل بر ولایت در مفهوم سیاسی است والا ولایت در معنای مرجعیت علمی و عاطفی را تسنن و تشیع قبول دارند آنطور که حتی در دانشگاه وهابی بر معرفت اهل البیت(ع) تاکید کرده اند.

مراقب باشید تفکر جدایی دین از سیاست به نسل جدید سرایت نکند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که جدال بر ولایت اهل البیت(ع) همواره پیرامون دخالت بر حکومت و عدالت اجتماعی بوده است، تصریح کرد: خط بی دینی را دشمنان راه انداخته اند و به ما تهمت بی دینی می زدند.

وی با بیان این که باید مراقب بود تفکر جدایی دین از سیاست به نسل جدید طلاب سرایت نکند، یادآور شد: تنها راه برای مبارزه با جریان های ضد انقلابی خون دادن بود و طلاب جوان مراقب جریان های انحرافی باشند. 

رسالت اساتید حوزه های علمیه تزریق بصیرت سیاسی در طلاب است

رحیم پور ازغدی با بیان این که شما اساتید معزز و روحانیون فاضل برای خدا و دین الهی باید فداکاری کرده و از آبرو و راحتی و آسایشتان در راه دین بگذرید تا خودتان را در کنار انبیا ببینید، خاطر نشان کرد: روحانیون مقدس نما تشیع را بد جلوه دادند که پس از پیروزی اسنادشان از ساواک بیرون می آمد همانطور که زمان انقلاب عده ای حاضر شدند با کفر بسازند تا امام(ره) نباشد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که شما اساتید باید به طلاب آگاهی های سیاسی بدهید و نگذارید تا آنان شکار دشمنان شوند، ابراز کرد: مراقب باشید اهل علم و فضل درگیر جریان های استعماری و استکباری نشوند.

وی با انتقاد از آنانی که امام زمان(عج) را غیر سیاسی دانستند و پیام انقلاب اسلامی را سازش و تسلیم با قدرت های زورگو عنوان کردند، ابراز کرد: عده ای احکام اسلام را با صراحت نقض می کنند و یا ادعای مهدویت دارند با این حال امام زمان(عج) را غیر سیاسی می دانند آنهم در شرایطی که همه ائمه اطهار با هدف دفاع از دین و سیاست کشته شدند.

تشیع سیاسی ترین مذهب است

رحیم پور ازغدی تشیع را سیاسی ترین مذهب دانست و با بیان این که علمای برجسته کشور و نجف اشرف بحث های دقیق فقهی دارند که انقلاب مشروطه بر اساس دیدگاه آنان شکل گرفت، گفت: باید کرسی های فقه سیاسی در حوزه ایجاد شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  با بیان این که این انقلاب دینی با رهبری مرجعیت سیاسی است و همه تفنگداران مشروطه با فرمان مراجع آمدند، آخوند خراسانی را از شخصیت هایی دانست که بزرگترین درس خارج را داشته و با این حال خودش به مجاهده می رود و 50 هزار نیرو برای جهاد فراهم می کند و اظهار کرد: امروز دشمنان به دنبال  کادر سازی هستند.

نگذارید حوزه های علمیه غیر سیاسی شوند

وی با بیان این که امروز طلاب ما باید علمایی همچون آخوند خراسانی و نائینی را بشناسند و بدانند که در حوزه های مختلف چه چیزهایی را بیان کرده و چه فتواهایی دادند، تاکید کرد: نگذارید حوزه غیر سیاسی شود چون کسانی که درس های انان را می خوانیم بزرگترین سیاسیون بودند که وارد ریزترین مسائل می شوند و نباید طوری شود که طلاب از فضای سیاست فاصله بگیرند.

رحیم پور ازغدی با بیان این که اگر طلبه ها شعور و آگاهی سیاسی نداشته باشند ضربه می خورند، گفت: هزار و اندی طول کشید تا این حکومت ایجاد شد و نکند نسل بعدی طلابی که دانش و بصیرت سیاسی ندارند باشند که همه زحمات را به راحتی از دست بدهند و این ارتقای آگاهی های سیاسی بر دوش شما اساتید است./864/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات