۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۵۲۰۴۹۳
حجت الاسلام گواهی مطرح کرد؛

اخلاق، دین و امانتداری سه شرط مهم ازدواج

کارشناس مسائل فقهی ستاد اقامه نماز جمعه تهران از اخلاق، دین و امانتداری به عنوان سه شرط مهمی نام برد که باید خانواده ها ملاک ازدواج فرزندانشان قرار دهند.
گواهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالعلی گواهی در بیان مسائل شرعی برنامه نماز جمعه این هفته تهران با بیان این که ازدواج برای زن و مرد مستحب مؤکد است اما در ضرورت زندگی واجب می شود، از اخلاق، دین و امانتداری به عنوان شرایط اصلی ازدواج نام برد.

وی گفت: در آیات و روایات بسیاری بر امر ازدواج توصیه های فراوانی شده است به طوری که فرموده اند مردان مجرد را زن دهید تا اخلاقشان نیک، ارزاقشان وسیع و جوانمردی آنها فراوان شود.

کارشناس مسائل فقهی ستاد اقامه نماز جمعه تهران افزود: زنی محضر امام صادق شرفیاب شد و گفت که من زنی تارک دنیا هستم، حضرت فرمود منضورتان چیست؟ گفت قصد ازدواج ندارم و نمی خواهم ازدواج کنم، حضرت فرمود دلیلت چیست؟ گفت می خواهم ثواب بیشتری ببرم که حضرت فرمود اگر چنین بود حضرت زهرا سزاوارتر از شما در این زمینه بود.

وی با بیان این که شایسته ترین والدین کسانی هستند که فرزندانشان را به امر ازدواج وادار و تشویق کنند، گفت: اگر کسی به سن ازدواج برسد و ازدواج نکند ممکن است به فساد کشیده شود.

حجت الاسلام گواهی در ادامه برخی مستحبات ازدواج را برشمرد و اظهار داشت: اگر خواستگار آمد او را رد نکنید و مستحب است که در خواستگاری به شرافت، بزرگی، حسب و نسب خواستگار نگریسته نشود بلکه به اخلاق، دین و امانتداری توجه شود.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران بزرگ با تأکید بر داشتن دقت در انتخاب همسر، ابراز کرد: امام کاظم(ع) در این زمینه فرمودند به کسی که اخلاق خوبی ندارد زن ندهید.

وی با بیان این که امروزه متداول شده که قبل از ازدواج دختر و پسر همدیگر را ببینند، گفت: در چنین شرایطی اگر موازین شرعی رعایت شود اشکالی ندارد.

حجت الاسلام گواهی با اشاره به ممنوعیت های ازدواج که شامل ازدواج با محارم نسبی، سببی و رضایی می شود، خاطرنشان کرد: تمام این محرمیت ها باقی است به جز زن و شوهری که با طلاق یا فسخ به یکدیگر نامحرم می شوند./920/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات