۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۵۲۰۵۹۶
امام جمعه موقت کاشان:

شهيد شاهد بر اعمال و گفتار ما است

امام جمعه موقت کاشان گفت: اگر به كسي كه در راه خدا جان خود را مي دهد شهيد گفته مي شود، براي اين است كه شهيد به مقامي مي‌رسد كه شاهد بر اعمال و گفتار مردم است.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار، امام جمعه موقت کاشان جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير سوره مرسلات، گفت: خداوند در ابتداي اين سوره پنج سوگند ياد مي‌كند ‹‹إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ›› آنچه به شما از بهشت و جهنم و حسابرسي انسان ها وعده داده شده است حتما اتفاق خواهد افتاد.

وي با اشاره به تحقق وعده هاي خداوند در ارتباط با بهشت و جهنم و حسابرسي انسانها، گفت: خداوند چهار صفات براي زمان تحقق وعده هاي خود قرار داده است ‹‹فَإِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ›› زماني وعده الهي تحقق خواهد يافت كه ستارگان محو شوند، ‹‹وَإِذَا السَّمَاءُ فُرِجَتْ›› زمانيكه آسمان شكافته شود، ‹‹وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ››  زمانيكه كوهها از جا كنده شوند، ‹‹وَإِذَا الرُّسُلُ أُقِّتَتْ›› و زمانيكه براي شهادت دادن انبياء يكي بعد از ديگري زمان تعيين شود.

حجت الاسلام اسلامي تبار، افزود: براساس اين آيه كه مي فرمايد، ‹‹وَإِذَا الرُّسُلُ أُقِّتَتْ›› ما معتقديم در قيامت ضمن اينكه خداوند خود شاهد بر اعمال همه انسانها است و از درون انسان با خبر است و هيچ نيازي به شاهد ندارد، اما با وجود اين، خداوند هنگام برپايي محكمه قيامت براي اينكه تمام راه هاي بهانه را بسته باشد، شهود فراواني براي انسان قرار داده است.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: گناهكاران در قيامت براي فرار از جهنم حتي قسم دروغ مي خورند، از اين رو خداوند براي اينكه اتمام حجت كرده باشد و تمامي راههاي بهانه انسان را مسدود كرده باشد، شاهدان زيادي را از جمله زمين و زمان و اعضاي انسان را براي انسان قرار داده است.

وي، افزود: خداوند در سوره ياسين مي فرمايد ‹‹الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَىٰ أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُم›› در قيامت اعضاي بدن انسان در اختيار انسان نيست بلكه در اختيار خداوند است، ضمن اينكه اعضاي بدن انسان در دنيا نيز در اختيار خداوند است اما براي امتحان انسان، اختيار اعضاي انسان را در دنيا به ظاهر به خودش واگذار كرده است اما در قيامت اينگونه نيست.

حجت الاسلام اسلامي تبار از انبياء و اهل بيت(ع) به عنوان يكي از شهود روز قيامت نام برد و گفت: در روز قيامت هر يك از پيامبران الهي از جمله پيامبراكرم(ص) حاضر مي شوند و براي امت خود شهادت مي‌دهند و خداوند نيز شهادت پيامبران خود را تأييد مي‌كند، بنابراين، لازمه اينكه پيامبري عليه امت خودش و يا حتي يك نفر شهادت بدهد به اين معني است كه پيامبران الهي شاهد هستند و از همه چيز اطلاع و آگاهي دارند.

وي افزود: اگر به كسي كه در راه خدا جان خود را مي دهد شهيد گفته مي شود، براي اين است كه شهيد به مقامي مي‌رسد كه شاهد بر اعمال و گفتار مردم است.

امام جمعه موقت كاشان، اعمال ناشايست برخي از مسلمانان را سبب ناراحتي پيامبر دانست و گفت: اعمال مسلمانان بر پيامبر عرضه مي شود و زماني كه اعمال ناثواب برخي از مسلمانان بر حضرت عرضه مي‌شود، حضرت آزرده خاطر مي‌شود، بنابراين بايد مراقب اعمال و رفتار خود باشيم، چرا كه اعمال و رفتارهاي ناپسند سبب ناراحتي امام زمان(عج) مي شود.

حجت الاسلام اسلامي تبار هرگونه ناسزا از سوي هر يك از شيعيان را سبب ناراحتي امام زمان(عج) دانست و ادامه داد: اعمال ناصواب و ناپسند هر يك از شيعيان و پيروان اهل بيت عصمت و طهارت مانند تيري بر قلب امام زمان(عج) است.

وي ادامه داد: هرگونه حرف زشت و ناپسند، عمدي يا غير عمدي به ويژه از سوي مسؤولي كه داراي جايگاه اجتماعي و پست و منصب است، دل اهل بيت(ع) را به درد مي آورد، از اين رو خانم بدحجاب شيعه و يا مردان شيعه اي كه همسران آنها نسبت به حجاب خود بي تفاوت هستند، سبب آزردگي اهل بيت(ع) مي شوند.

امام جمعه موقت كاشان در ادامه تمامي مشكلات امروز جامعه اسلامي را به دليل جريحه دار شدن قلب امام زمان(عج) از اعمال و رفتار برخي از شيعيان دانست و افزود: اين مسأله سبب شده است تا جامعه امروز با مشكلات زيادي روبرو باشد و اين درحالي است كه اگر امام زمان(عج) خشنود باشد، جامعه اسلامي نيز خشنود خواهد بود.

به گفته وي، اعمال و رفتار برخي از ما شيعيان است كه سبب جريحه دار شدن قلب امام زمان(عج) مي‌شود، بنابراين اگر اعمال ما مورد قبول و رضايت حضرت باشد، ايشان نيز براي شيعيان خود دعا خواهد كرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: امام هفتم مي فرمايد، اعمال شيعيان ما بر ما عرضه مي‌شود و در صورتيكه اعمال آنها شايسته باشد، سبب خشنودي ما و در صورتي كه اعمال آنها ناپسند باشد سبب ناراحتي ما خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه، همانگونه كه عالم محضر خداوند است و انسان نبايد در محضر خداوند معصيت كند، از طرف ديگر  نيز به اذن خداوند پيامبران و انبيای الهي بر اعمال امت خود اشراف و احاطه دارند، گفت: پيامبر اكرم(ص) و امام زمان(عج) بر همه اعمال و رفتار ما احاطه و اشراف دارند.

امام جمعه موقت كاشان، در ادامه با اشاره به چگونگي زمان تحقق وعده هاي الهي، گفت: روز قيامت اسامي زيادي دارد كه در قرآن به آن اشاره شده است كه يكي از روزهاي قيامت، يوم الفصل به معني روز جدايي بين حق و باطل و روز جدايي بين مومن و غير مومن است و روزي است كه خداوند بين همه جدايي قرار داده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار، گفت: خداوند در آيه بعد به پيامبراكرم كه داراي چنين مقام و منزلتي است مي فرمايد ‹‹وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الْفَصْلِ›› تو چه مي داني كه روز فصل چه روز سخت و دشواري است./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات