۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۵۲۰۶۱۸
حجت الاسلام مصباحی مقدم در گفت وگو با رسا:

سیاست های کلان نظام نیازمند بازنگری هستند

عضو مجمع تشخیص، کثرت سیاست ها را سبب بی اعتبار شدن آ‌ن ها دانست و گفت: سیاست های کلان نظام نیازمند بازنگری هستند و باید از سوی مجمع مجددا بازنگری شوند تا کارامدتر شوند.
حجت الاسلام مصباحی مقدم

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به انتصاب اعضای دوره جدید مجمع و انتظارات رهبر معظم انقلاب از این دوره گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اثر ضرورت پدید آمد و ابتدا به دلیل حل اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به وجود آمد یعنی در مواردی که مجلس به عنوان مصلحت اصرار بر مصوبات خود می کرد که مخالف قانون اساسی یا شرع بوده است.

اعضای مجمع تشخیص مشاوران عالی رهبر انقلاب در سیاستگذاری کلان نظام هستند

وی افزود: حضرت امام اقدام به تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام کردند و در بازنگری قانون اساسی این مجمع جایگاه قانون اساسی هم پیدا کرد، وظیفه مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام که نشان دهنده جایگاه ویژه این مجمع است ارائه مشاوره به رهبری بر اساس اصل 110 قانون اساسی در سیاست های کلان نظام است.

نماینده سابق مجلس با بیان این که سیاست های کلان نظام توسط رهبر معظم انقلاب تعیین می شود، اظهار داشت: این سیاست ها پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و تأیید رهبر معظم انقلاب ابلاغ می شود از این رو اعضای مجمع به عنوان مشاوران عالی رهبری در سیاستگذاری کلان نظام هستند.

وی ادامه داد: بر همین مبنا اگر معضلاتی برای نظام رخ دهد رهبر معظم انقلاب جهت حل مشکل و معضل مسأله را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می دهند، نظارت بر اجرایی شدن سیاست های کلان ابلاغی بر اساس اصل 110 وظیفه رهبری به شمار می رود که ایشان این کار را به مجمع تفویض فرمودند.

مجمع تشخیص هنوز نتوانسته شاخص های ارزیابی برای نظارت بر اجرای سیاست را تعریف کند

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان این که مجمع تشخیص با توجه به موقعیت ها وظایف خرد و ریز دیگری هم دارد، ابراز داشت: با این جایگاه می توان گفت که موقعیت مجمع تشخیص در کنار رهبری و زیر سایه رهبری و بازوی ایشان است.

وی عنوان کرد: مجمع در ادوار گذشته سیاست های بسیاری را تصویب کرده که ابلاغ شده است، کار مجمع با ضعف هایی رو به رو بوده و یکی از ضعف ها کثرت این سیاست ها است، وقتی تعداد سیاست ها بسیار فراوان می شود دیگر ارزش، اعتبار و اهمیت خود را از دست می دهد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: از این جهت سیاست ها نیازمند بازنگری هستند و زمان آن رسیده است به ویژه بعد از 3 دهه از وضع سیاست ها، باید از سوی مجمع مجددا بازنگری شوند تا جمع شده و کارامدتر شوند.

وی اضافه کرد: مسأله دیگر نظارت است، از وقتی که رهبر معظم انقلاب مسؤولیت نظارت را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کرده اند، مجمع هنوز نتوانسته شاخص هایی را تعریف کند که این شاخص ها در مقام نظارت امکان ارزیابی را برای اجرای سیاست ها در اختیار قراردهد.

تا کنون کارگروه ها و اتاق های فکر در مرکز تحقیقات استراتژیک تشکیل نشده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که در حال حاضر کمیسیون های مجمع مشغول به تدوین شاخص ها هستند، گفت: ان شاءالله این کار باید سریع تر انجام شود تا بر اساس آن شاخص ها بتوان ارزیابی کرد که سیاست ها در مقام عمل در قوای سه گانه چگونه و در چه حدی اجرا شده است.

وی افزود: افزون بر این ها، مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظر ساختار در 3 و بلکه تعداد بیشتری محل برگزار می شود، یکی جلسات اصلی مجمع است که در دفتر رییس برگزار می شود، در همین جا مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با توجه به موقعیتی که داشتند دفتر خود را گسترده تر از وظایف خاص ریاست مجمع قرار داده بود که احتمالا این موضوع نیازمند بازنگری است و باید جمع و جورتر شود.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان این که آیت الله هاشمی رفسنجانی تعدادی از مشاوران خود را نیز در دفتر جای داده بودد، اظهار داشت: حتی تعدادی از مشاوران ایشان در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند.

وی ادامه داد: جایگاه دیگر مرکز تحقیقات استراتژیک است که علی القاعده باید کار این مرکز تشکیل اتاق های فکر برای تدوین سیاست ها، آینده نگری و پیش بینی سیاست های مورد نیاز نظام در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و بهداشتی، باشد.

لزوم ادغام دبیرخانه و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص برای کارامدی و تأثیرگذاری بیشتر

نماینده سابق مجلس با بیان این که تا کنون این کارگروه ها و اتاق های فکر در مرکز تحقیقات استراتژیک تشکیل نشده است، ابراز داشت: صاحب نظرانی دعوت شدند، فعالیت هایی صورت گرفته و آثاری هم منتشر شده است اما با این رویکرد نبوده که برای مجمع تشخیص مصلحت نظام تولید محتوا کند.

وی عنوان کرد: دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام که توسط آقای دکتر محسن رضایی اداره می شود در زیر مجموعه خود کمیسیون ها و کمیته ها را دارد، این کمیسیون ها و کمیته ها بر حسب دستور که از سوی مجمع به دبیرخانه ابلاغ می شود کار می کنند یعنی آنچه را که از دبیرخانه ارجاع شده را مورد بحث و گفت وگو قرار می دهند.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس خاطرنشان کرد: الان هم جلسات این کمیسیون ها فعالیت است اما این موضوع هم نیازمند بازنگری است و احیانا می تواند بین دبیرخانه و مرکز تحقیقات استراتژیک ادغام صورت گیرد تا کارامدتر، تأثیرگذارتر و سرعت بیشتری داشته باشند.

آیت الله هاشمی شاهرودی بهترین انتخاب برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود

وی اضافه کرد: خود جلسات مجمع غالبا جلسات فعالی بوده است، صاحب نظرانی که شرکت می کردند و افرادی که دعوت می شدند افرادی با سابقه، با تجربه و با داشتن دانش مرتبط بوده اند و افزایش این تعداد به کارامدی آن اضافه می کند، امیدواریم که در دوره جدید مجمع به ویژه با ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی شاهد فعالیت و کارامدی بیشتر و کاهش و چابک سازی تشکیلات باشیم.

عضو مجمع تشخص مصلحت نظام انتصاب آیت الله هاشمی شاهرودی برای ریاست این مجمع را بهترین انتخاب دانست و گفت: با توجه به شناختی که اعضای مجمع داشتم آیت الله شاهرودی وزنه علمی بسیار بالایی است، ایشان تجربه 10 ساله ریاست قوه قضائیه را دارا بوده و در جایگاه مرجعیت قرار دارد.

وی افزود: حضور آیت الله هاشمی شاهرودی می تواند به پیشبرد برنامه های مجمع بسیار کمک کند، ایشان از نظر سیاسی منش جناحی و گروهی ندارد که بسیار خوب است، در مجمع تشخیص مصلحت شاهد ترکیبی از منتسبان به جریان ها و جناح های سیاسی هستیم که این فراگیری با روحیه فراگیر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام  سازگاری دارد./1323/ ۳۰۰/ص

ارسال نظرات