۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۵۲۰۶۴۵
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی:

تحول علوم انسانی با بخشنامه محقق نخواهد شد

عبدالکریمی ترجمه منابع اصیل و دست اول علوم انسانی غرب را مهم ترین اقدام در شکل گیری تحول عنوان کرد و گفت: تحول علوم انسانی باید به طور طبیعی صورت گیرد.
بیژن عبدالکریمی

بیژن عبدالکریمی عضو هیأت مدیره انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره ضرورت تحول علوم انسانی در دانشگاه ها، گفت: این تحول باید صورت گیرد، اما با این روش و شیوه ای که در پیش داریم، کلمة الحقی است که یراد بها الباطل می شود.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است که در علوم انسانی در کشور تحول ایجاد شود اما راه ها و شیوه هایش از طریق تکنوکراتیک و بروکراتیک یا نهادهای اداری و حتی نهادهای نظامی نیست.

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تحول با بخش نامه از وزارت خانه یا نهادهای رسمی که بخواهند آن را صورت دهند غیرممکن است چراکه تحول در علوم به این شکل اتفاق نمی افتد.

وی با بیان این که تحول علوم انسانی باید به طور طبیعی انجام شود، اظهار داشت: باید خود جامعه به یک سطحی از رشد علمی برسد که علوم انسانی هم در آن قوام پیدا کند.

عبدالکریمی ترجمه منابع اصیل علوم انسانی غربی را مهم ترین اقدام در شکل گیری تحول عنوان و ابراز کرد: متأسفانه هنوز منابع اصیل وجود ندارد و ما با منابع دست چندم روبه رو هستیم.

عضو هیأت مدیره انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران گفت: بیش از اینکه بر روی تحول علوم انسانی دست بگذاریم، به فهم علوم انسانی هم خیلی نزدیک نشده ایم و برخورد ما با علوم انسانی غربی یک برخورد توریستی است.

وی با بیان این که قبل از تحول باید یک عزم و جدیتی برای فهم همه علوم انسانی باشد، تصریح کرد: اگر بتوانیم منابع دست اول متفکران بزرگ غربی را ترجمه کنیم زمینه تحول آماده می شود./920/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات