۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۵۲۰۷۹۳
در مراسم تودیع و معارفه وزیر ارشاد عنوان شد؛

جهانگیری : اگر نهاد فرهنگی ضعیف شود كشور دچار مشكل می‌شود

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ما باید به یک وزارت فرهنگ و ارشاد قوی فكر كنیم و نباید مداخله‌گری در امر فرهنگ داشته باشیم گفت : وقتی سلیقه‌های شخصی و جهت گیری‌های سیاسی بر فرهنگ غالب شود كشور دچار تزلزل می‌شود.
جهانگیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور عصر امروز شنبه (چهارم شهریور ماه ) در مراسم تودیعه و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كه با حضور جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد با اشاره به اینكه این مجالس تودیع و معارفه این روزها بسیار زیاد است و بنده در آن شركت می كنم اظهار داشت: خوشبختانه در این جلسه از میان همكاران و همفكران كه هم دل و هم سو هستند یكی به جایگاه دیگری خواهد رفت و در همین جا خواهیم گفت كه از توانمندی دكتر صالحی امیری در دولت استفاده خواهیم كرد.

وی ادامه داد: وزیر سابق و پیشین با هم همفكر بوده‌اند و از این رو در سیاست‌های وزارت ارشاد تغییری را نخواهیم دید، بنابراین تغییری در سیاست‌های دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد نمی‌شود و وعده‌های رئیس‌جمهور در این حوزه دنبال خواهد شد.

اگر نهاد فرهنگی ضعیف شود كشور دچار مشكل می‌شود

معاون رییس جمهور ادامه داد : صیانت از فرهنگ و هویت مستلزم این است كه یک بازشناسی و بازآفرینی دقیق از اندیشه ادب و هنر ایرانی و اسلامی داشته باشیم، در مرحله دوم باید پیش بینی كنیم كه گسل فرهنگی با وجود شرایط دنیا در مشور ما اتفاق نیافتد و این امر بیش از آنكه بر دوش سیاستمداران باشند بر دوش صاحبان فرهنگ است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اقتدار فرهنگی كشور در دست اصحاب فرهنگ و هنر است و هرچه تولیدات فرهنگی ما به ریشه عای فرهنگی ما نزدیک‌تر باشد تاثیرگذارتر خواهد بود، توسعه كشور رخ نمی‌دهد جز اینكه فرهنگ توسعه پیدا كند، اقتصاد و سیاستی موفق خواهد بود كه جهت‌گیری آن با فرهنگ انجام شود، تشكیلات قدرتمندی باید در بخش اداری كشور باشد كه بتواند این مسئولیت كار فرهنگی را انجام دهد.

وی گفت : اگر می‌خواهیم به صنعت قدرتمند در كشور فكر كنیم باید یك نهاد قدرتمند صنعتی بر آن سوار کار شود، اما فرهنگ فراتر از اقتصاد است زیرا همه چیز را شامل می‌شود، فرهنگ امروز باید از همه چیز فرهنگ دفاع كند و اگر نهاد فرهنگی ضعیف شود كشور دچار مشكل می‌شود.

معاون اول رییس جمهوریادآور شد: ما باید به یک وزارت فرهنگ و ارشاد قوی فكر كنیم و نباید مداخله‌گری در امر فرهنگ داشته باشیم. وقتی سلیقه‌های شخصی و جهت گیری‌های سیاسی بر فرهنگ غالب شود كشور دچار تزلزل می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت منطقه نشان می‌دهد كه مردم ایران امروز با شرایط حساسی مواجه هستند بنابراین در این مقطع اقتصاد خیلی مهم است و این بدان معنا نیست كه فرهنگ باید كنار برود ولی باید در این برهه به اقتصاد بیشتر توجه مرد، در این میان اقتصاد مقاومتی یک راه حل است كه ما نیازمند مذاكره و هم اندیشی با اهل فرهنگ هستیم تا سریعا مشكلات از طریق فرهنگ سازی انجام شود، اقتصاد مقاومتی ممكن نیست مگر آنكه به گفتمان غالب تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: مسئله دیگر ما این است كه باید از حداكثر اقتصاد مقاومتی استفاده كنیم، مصداق واقعی اقتصاد مقاونتی را می‌توان در فرهنگ دید، یک كتاب یک كنسرت یک تابلو نقاشی و یک تئاتر از نظر اقتصادی می‌تواند كمک كند، امیدواریم وزارت ارشاد در دوره جدید مسئولیت عباس صالحی بتواند این راه را بازكند كه تعاملات بین المللی راهی برای انتقال آثار هنری ما باشد و در سطح بین المللی در كشور هدف قابل استفاده باشد.

وی گفت : با حضور سید عباس صالحی م‌یتوان شاهد باز شدن خیلی از گره‌ها بود، ما هم در دولت از ایشان حمایت خواهیم كرد تا فرمایشات رییس جمهور و وعده‌های وزارت ارشاد را تامین كنیم./۸۱۶/۲۰۲/ص

 

ارسال نظرات