۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۵۲۰۷۹۸
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

فرهنگ هوای تنفس انسان/ جریان مهاجم با فرهنگ ایران به خاک نشسته است

سید عباس صالحی با بیان اینکه ایرانی پرتكاپو است و هر جریان مهاجم با فرهنگ ایران به خاک نشسته است گفت: ما تنها با ارتش خود جلوی دشمن ایستادگی نكردیم بلكه با فرهنگ مغول‌ها را به زمین زدیم.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیعه و معارفه وزارت ارشاد كه بعدازظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد با اشاره به اینكه بنده خادم فرهنگ، هنر و رسانه هستم، اظهار داشت: فرهنگ هوای تنفس انسان است و آنهایی كه تلاش می‌كنند این هوا سالم باشد تا اكسیژن جامعه انسانی به ریشه آن برسد حق حیات دارند.

وی ادامه داد: اهل فرهنگ پزشكان روح هستند، فرهنگ هوای درگذر جامعه است و این هوا را نمی‌توان گلخانه‌ای كرد زیرا همه باید از این نوا تنفس كنند، اصحاب فرهنگ و هنر در پاسداشت این فضا خدمت می‌كنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأكید كرد: امروز این سمت را توفیق الهی برای خود می‌دانم كه با مساعدت اهل فرهنگ به سوی پیشرفت گام برداریم، فرهنگ صحبت، معاشرت، هم نفسی و همدلی است، می‌كوشم برای اصحاب فرهنگ خدمت گزار باشم و خاک پای كسانی باشم كه برای خدمت این فرهنگ تلاش می‌كنند.

صالحی یادآور شد: ایران به فرهنگ دوخته شده است و همه ما را با فرهنگ می‌شناسند و حیف است كه نام كشور ما با نام دیگری عجین شود، كشور ما همیشه با سازگاری، مذاكره و ملایمت تعریف شده و حیف است كه ما را با ایران هراسی نام می‌برند.

وی افزود: امروز رسانه و فرهنگ ایران با نشاط است، اما باید دید امروز ما چقدر برای فرهنگ خود هزینه كرده‌ایم، امروز ما را با جوایز اسكار، سینما، موسیقی و تئاترهای معروف می‌شناسند، ایرانی پرتكاپو است و هر جریان مهاجم با فرهنگ ایران به خاک نشسته است، ما تنها با ارتش خود جلوی دشمن ایستادگی نكردیم بلكه با فرهنگ مغول‌ها را به زمین زدیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: اگر اقتصاد پایدار و سیاست كارآمد می‌خواهیم باید فرهنگ را ارج بنهیم، دولت یازدهم كارهای زیادی كرد، امروز ما با چالش‌های زیادی مواجه هستیم، اما در این اتفاق بزرگ  كه مردم و هنرمندان سالارمداری را رقم زدند باید خدمات بیشماری را ارائه كرد، ما باید از دو وزیر پیشین دولت یازدهم تشكر كنیم.

صالحی با اشاره به اینكه ما نیازمند شنیدن هستیم تا سخن گفتن تصریح كرد: ما عمدتا امروز با سه چالش عمده پیش رو خواهیم بود، ابتدا در حوزه فرهنگ تكثر نظریه فرهنگی را داریم كه عمل فرهنگ را با مشكل روبرو كرده است، ما برای رفع این چالش باید سو تفاهم‌ها و تقریب نظرها را رفع كنیم، ما باید یک معدل فرهنگ از میان نظریه‌ها بگیریم تا نظرات سازنده را استفاده كنیم.

وی بیان كرد: چالش دیگر كه ایجاد مساله كرده است ابهام در حقوق فرهنگی اجتماعی و فردی است، جامعه باید به حقوق خودش آشنا و حكومت از آن حمایت كنند، جامعه به حق و حقوق‌های هویتی حساسیت دارد، چالش بعدی شكاف‌های صنفی است، ما در این شرایط سه فرصت داریم كه در هیچ دوره‌ای از تاریخ ما این سه فرصت را نداشتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این سه فرصت، گفت: ما ابتدا فرصت جهانی شدن فرهنگ و ادبیات را داریم، در تمام حوزه‌ها حرف برای گفتن و نشان دادن وجود دارد و این یک واقعیت اجتماعی است، امروز فرهنگ و نشر ارزش افزوده ملی ایران است، در تمدن جهانی ما همیشه فرهنگ قوی داشته‌ایم، بنابراین فرهنگ ما در فرصت دوم كشوری است.

صالحی در پایان گفت: سومین رصد ما استفاده از جوانان است، امروز نیرو و استعداد جوانان ما بالا است و باید از این فرصت به نحو احسن بهره ببریم./٨١٦/ ۲۰۲/ب2

ارسال نظرات