۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۵۲۰۸۱۰
آیت‌الله مهمان‌نواز:

قرض‌الحسنه در ردیف برترین عبادات اسلامی است

نماینده چهار دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: قرآن با ذکر مصادیق عطا و بخشش، قرض‌الحسنه و وام بدون بهره و سود را تشویق و ترغیب کرده و آن را در ردیف نماز و زکات قرار داده است.
آیت الله مهمان نواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز، نماینده خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری، امروز در دیدار شماری از مسؤولان اقتصادی استان، اظهار کرد: اطاعت و بندگی خداوند مایه عزت و ارتکاب معصیت سبب ذلت انسان می‌شود.

وی افزود: راه عزت دنیا و آخرت از مسیر اطاعت و بندگی می‌گذرد و مسیر ذلت و پستی از مسیر گناه و آلودگی عبور می‌کند؛ به همین دلیل باید راه درست و کار درست را برگزینیم و خود را از دره ذلت به قله عزت و بزرگواری برسانیم.

آیت‌الله مهمان‌نواز تصریح کرد: این راهکاری است که امام صادق (ع) فرموده است: «من أراد عزا بلا سلطان وکثرة بلا إخوان وهیبة بلا مال فلینتقل من ذل معاصی الله إلی عز طاعته» و تأکید کرده آن کسی که عزت بدون دولت می‌طلبد، کثرت بدون فامیل و عشیره می‌خواهد و هیبت بدون مال و ثروت می‌طلبد پس از حوزه ذلت گناه، خود را به حوزه اطاعت پروردگار جابه‌جا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آموزه‌های قرآنی در مورد گشایش اقتصادی امور مسلمانان، اظهار کرد: قرآن کسانی که اهل بخشش هستند را ستوده و آسان‌سازی امور زندگی آنان را تضمین کرده است.

آیت‌الله مهمان‌نواز ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَیٰ وَاتَّقَیٰ، وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَیٰ، فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْرَیٰ»؛ اما کسانی که اهل اعطا و بخشش هستند و آن را از روی صدق نیت و تقوا انجام می‌دهند و وعده‌های الهی را باور کرده‌اند، خداوند کار آنها را آسان می‌کند و آنان را از تنگناهای زندگی به آسانی بیرون می‌آورد.

وی تصریح کرد: قرآن مصادیق عطا و بخشش را برشمرده، ازجمله قرض‌الحسنه و وام بدون بهره و سود را تشویق و ترغیب کرده است و آن را در ردیف نماز و زکات قرار داده است.

آیت‌الله مهمان‌نواز گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَیرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» و تأکید کرده است نماز را برپا دارید و زکات بپردازید و به خدا قرض‌الحسنه دهید و در راه او انفاق کنید و بدانید آنچه از کارهای خیر برای خود از پیش می‌فرستید آن را نزد خدا به بهترین وجه و بزرگ‌ترین پاداش خواهید یافت.

وی خاطرنشان کرد: در این آیه شریفه کسانی که بخشی از مالشان را به‌عنوان قرض‌الحسنه در اختیار دیگران می‌گذارند به‌عنوان مؤمنان خداباور و معادباور معرفی شده‌اند که از اجر و پاداش عظیمی برخوردارند./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات