۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۵۲۰۸۱۱
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان:

حفظ سنت‌ها و آیین‌های مذهبی زیرساخت‌های فرهنگ را بیمه می‌کند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه هوشیاری مجموعه‌ها و نهادهای فرهنگی در مقابله با شیوع فرقه‌های نوظهور نقشی اساسی دارد، گفت: جریان شناسی فرق نوظهور یک ضرورت در مسیر مقابله با آنها است.
حجت الاسلام والمسلمین علی شکری

به گزارش خبرگزاری رسا در شاهرود، حجت الاسلام علی شکری در نشستی با مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی که امروز به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان در شاهرود ضمن بیان اینکه شناسایی جریانات فکری نخستین اقدام در مقابله با فِرَق نوظهور است، بیان داشت: امروز نیازمندیم تا مذاهب اسلامی بر محوریت اسلام وحدت و یکپارچگی داشته باشیم اما باید در برابر ایجاد جریان های افراطی جدید بایستیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی فرق و مذاهب افراد را به سمت افراطی گری سوق می دهند، گفت: باید به کارهایی دست بزنیم که جامعه از افراطی گری دوری کند چرا که استکبار از این امر استقبال می کند تا بتواند جنگ ها را مذهبی کند، زمانی جنگ بین یهود و اسلام، مسیحیت و اسلام و ... بود اما امروز استکبار جهانی پا را فراتر گذاشته و جنگ را درون مذهبی کرده است که از آن به مثابه برادر کشی نام می بریم، امروز داعش با شعار الله اکبر سر انسان ها را جدا می کند پس امروز دیگر بحث یهود و اسلام نیست امروز بحث اسلام و اسلام است که لازم است مجموعه هایی که کار فرهنگی، مذهبی انجام می دهند، هوشیاری و بیداری بیشتری داشته باشند و به تعبیری بصیرت افزایی را در دستور کار قرار دهند تا بدانند چه جاهایی باید وارد شوند و چه اقداماتی را صورت دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، با بیان اینکه این استان به دلیل سابقه دینی و فرهنگی، هم مهد عرفان نام دارد و هم مهد دین، شعرا، عالمان و ... محسوب می شود، گفت: این استان زادگاه علمایی مانند آیت الله شاهرودی قلمداد می شود از این رو به لحاظ علم و دین دارای ظرفیت های بسیاری است، این استان با وجود جمعیت کم، دارای ظرفیت های بسیار خوبی است که می توان از آن در بحث فرهنگ، هنر، روحانیان، تشکل های اسلامی، مداحان، معماری، دانشگاه ها، آموزش و پروش و ... به خوبی استفاده کرد، امروز ۴۰ مدرسه علمی، دینی خواهران و برادران در استان وجود دارد، امروز همچنین قریب به یک هزار و ۵۰۰ طلبه اهل استان سمنان در قم و مشهد مقدس مشغول به کسب علوم دینی هستند که این ها نشان می دهد استان سمنان ظرفیت های بسیاری دارد از سوی دیگر نباید از یاد برد که در استان از هر ۱۰ نفر، شش نفر دانشجو هستند که باید از این ظرفیت ها به خوبی بهره برد.

حجت الاسلام شکری تاکید کرد: استان سمنان سابقه دینی و فرهنگی غنی دارد و ما معتقد هستیم که به لحاظ تمدنی و فرهنگی این استان بکر است و تغییرات فاحشی در ترکیب فرهنگی آن رخ نداده هرچند این دیار در حال گذر است و تغییرات سال به سال بیشتر می شود اما نیازمند به این هستیم که بتوانیم در حالی که سبک زندگی و مدرنیته را می پذیریم، باید بتوانیم سنت ها و آئین های مذهبی را حفظ کنیم امروز ما نیازمند این هستیم که سنت ها و آداب دینی، فرهنگی و اجتماعی مان را حفظ کنیم اگر بتوانیم در این امر موفق عمل کنیم، قطعا ساختارهای فرهنگی بومی و دینی را در جوامع استانی نهادینه کرده ایم و دیگر جای نگرانی نباید باشد امروز باید تلاش کنیم تا این زیرساخت ها حفظ شود.

وی در دیگر بخش سخنان خود، به جریان شناسی فرق پرداخت و ابراز کرد: روایات متعددی درباب فرق نقل شده که یکی از آنها این است که می گوید اصحاب پیامبر(ص) ۷۲ و یا ۷۳ فرقه هستند که می توان درباره آن دو نکته مهم را بیان داشت این خبری که پیامبر(ص) در این حدیث می دهد، قطعا دلیل بر رضایت ایشان از این فرقه فرقه شدن نیست این امر مشخصا به این دلالت می کند که آن حضرت راضی نیستند به این مقوله و حدیث جنبه اِخبار دارد که به چند روش می توان آن را تفسیر کرد که یکی از آنها اخبار از آینده جهان اسلام است که ایشان آن را در همان زمان می دیدند.

ضرورت مقابله جدی با فرق ضاله

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان درباره ضرورت مقابله با فرق نیز توضیح داد: بخشی از آنچه امروز ما را در مقابله با فرقه ها مواجه می کند، مقوله امنیتی است اما بخشی که وظیفه و رسالت روحانیان و نهادهای فرهنگی را سنگین می کند، فرهنگی است و نه امنیتی، لذا باید الزامات فرهنگی ما برای مقابله با فرقه ها تقویت شود به این معنا که ما باید بصیرت افزایی را در جامعه اسلامی ترویج دهیم. امروز ما باید شناسایی بنیان های فکری فرقه ها، فهم آنان، تحلیل و در نهایت نقد آنها و ارائه به جامعه را سر لوحه اقدامات قرار دهیم. سازمان تبلیغات اسلامی قطعا وظیفه ای سنگین در این حوزه دارد چرا که طلایه دار فرهنگ دینی محسوب می شود و به واقع دستگاهی اقدام کننده است که باید از شعار دوری کند.

حجت الاسلام شکری درباره نسخه عملی مقابله با فرق ضاله، تاکید داشت: امروز در حوزه فرق و مذاهب ما نیاز به اقدام داریم و در این بین مهم نیست که از اقداماتمان گزارش عملکرد یا خبری ارائه کنیم ما رسالت اصلی خود را می بایست اقدام قرار دهیم و همچنین در برخی حوزه های باید عملیات های مهمی داشته باشیم که اگر بتوانیم در برابر این فرقه ها به خوبی اقدام کنیم، قطعا با معضلات کمتری روبرو خواهیم شد و در این زمینه اما سازمان تبلیغات اسلامی اقدامات و آموزش های خوبی را صورت داده که از جمله آنها بصیرت افزایی است.

وی در دیگر بخش سخنان خود به روز جهانی مسجد نیز اشاره ای داشت و گفت: مسجد پایگاه اجتماعی جهان اسلام است و کسانی که در آن خدمت می کنند شامل امام جماعت، امنا، تشکل های حاضر در آن مانند کانون های فرهنگی تبلیغی، بسیج، هیئت های مذهبی و ... بهترین پاداش ها را در دنیا و آخرت کسب خواهند کرد چرا که در مقدس ترین مکان، بهترین کارها را صورت می دهند که همانا ترویج دین مبین اسلام است.

مساجد محور فرهنگی اجتماعی جامعه اسلامی هستند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: امیدواریم روزی فرار برسد که در هر محله ای یک شورای محلی مسجد راه اندازی شود چرا که این امر دو ویژگی دارد، نخست اینکه مسجد در محوریت قرار می گیرد و سپس اقدامات فرهنگی محله محور می شوند یعنی برای یک شهر به طور کلی نسخه ای پیچیده می شود اما در هر محله بنا به الزامات آن و همچنین نیازسنجی هایی که صورت می گیرد، روش و شیوه اجرایی برنامه های فرهنگی تفاوت می کند و این باعث می شود که ما بتوانیم کارهای اثرگذارتر بر اساس مخاطب شناسی صورت دهیم.

حجت الاسلام شکری با بیان اینکه برای اجرای کارهای فرهنگی بهترین مکان مسجد و بهترین شیوه شورای فرهنگی مساجد با حضور موثران و نخبگان هر محله است، ابراز کرد: اگر سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اهتمام جدی داشته باشند که بتوانند در حوزه فرهنگی یک انسجام و هماهنگی ذیل محوریت امام جماعت مساجد و با محوریت پایگاه فرهنگی مساجد به ریاست وی، صورت دهند قطعا در بحث آسیب های اجتماعی توفیقات خوبی را کسب خواهیم کرد./977/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات