۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۵۲۰۸۱۸
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد:

غدیر روز بیعت بااهل بیت و امام زمان است

کارشناس مسائل دینی با بیان این که باید اهمیت فرح و شادی برای اهل بیت(ع) برای مردم بیان شود، گفت: اگر این فرهنگ سازی صورت گیرد این مسأله جواب برخی را هم می دهد که ادعا می کنند که شیعه تنها به گریه و روضه خوانی دعوت می کند.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد استاد حوزه علمیه قم عصر امروز در دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی به اهمیت جریان ولایت و غدیر اشاره کرد و احیای برخی از سنت های فراموش شده به ویژه در زمینه غدیر را ضروری دانست.

وی افزود: بزرگان حوزه در بسیاری از سنت ها و احیای آنها پیش قدم بوده اند، فاطمیه و اربعین در زمان های سابق بسیار کمرنگ برگزار می شد اما غدیر قطعا از همه این ها مهم تر است، متأسفانه پیشرفتی که درباره مسائل غدیر باید در جامعه باشد به وجود نیامده است.

این کارشناس دینی با بیان این که در جامعه این مناسبت ها تنها به دید و بازدید خلاصه شده و جدی گرفته نمی شود، اظهار داشت: سنت ها در غدیر بسیار مهم است و به عنوان مثال درباره اطعام و دید و بازدیدها توصیه های بسیاری شده و امام هشتم می فرمایند که دو برابر ماه رمضان مردم آمرزیده می شوند.

وی ادامه داد: اگر بزرگان حوزه در این زمینه پیش قدم شوند و حرکتی انجام شود بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود، خوشبختانه اوقاف قبول کرده که تعداد قابل توجهی از طلاب را در ایام غدیر همانند محرم به تبلیغ بفرستد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان این که درباره غدیر کم مانور داده شده است، ابراز داشت: اگر بتوان با تدابیری جشن های غدیر را احیا کرد در جامعه اثر خود را خواهد گذاشت، مناسبت ها در ماه ذی حجة حدود 25 تا 30 مناسبت ریز و درشت است که 10 مناسبت مربوط به آیات قرآن می شود.

وی با اشاره به اهمیت آیه مباهله عنوان کرد: امام رضا(ع) فرمودند که مهم ترین آیه درباره امیرمؤمنان و اهل بیت(ع) آیه مباهله شده است، آیات مهم بسیاری و حدیث هایی همچون حدیث منزلت و ثقلین در ماه ذی الحجة اتفاق افتاده است.

استاد و خطیب حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این مناسبت ها از عرفه آغاز شده و تا 25 ماه ذی الحجة ادامه دارد که می توان آن را ایام غدیریه نامید، غالبا برنامه های روضه خوانی به صورت مفصل و طولانی برگزار می شود اما برنامه های جشن و شادی مختصر برگزار شده و به یک روز بسنده می شود.

وی اضافه کرد: باید اهمیت فرح و شادی برای اهل بیت(ع) برای مردم بیان شود، اگر این فرهنگ سازی صورت گیرد این مسأله جواب برخی را هم می دهد که ادعا می کنند که شیعه تنها به گریه و روضه خوانی دعوت می کند؛ کاروان های شادی در عید غدیر بسیار اثرگذار است، خود این جشن وشادی برکات بسیاری خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان این که در خطبه غدیر 12 مورد از حضرت مهدی(ع) نام برده می شود، گفت: عید سعید غدیر روز بیعت با امام زمان(عج) و با اهل بیت(ع) است. /1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات