۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۵۲۰۸۶۶
امام جمعه تبریز:

تداوم حرکت صحیح نظام و امت درگرو انقلابی ماندن حوزه های علمیه است

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: علت تأکید رهبری بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه های علمیه این است که انقلاب با استمرار حرکت صحیح روحانیت و مردم در کنار یکدیگر به ثمر نشسته است و بدون روحانیت هدایت این انقلاب امکان ندارد.
حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه تبریز که در مدرسه حضرت ولی‌عصر(عج) برگزار شد، اظهار داشت: شروع درس حوزه یادآور عالمان مجاهدی است که از حریم اسلام و تشیع پاسداری و به رسالت حقیقی خود عمل کردند.
وی با بیان این‌که عالمان فرهیخته بسیاری جان خود را در راه تعالی و پیشرفت اسلام فدا کردند، خاطرنشان کرد: اخلاص و تهذیب نفس دو اصل مهم برای موفقیت در تحصیل علوم دینی است؛ زیرا درس خواندن در حوزه اگر توام با اخلاق و مسائل تهذیبی نباشد، منجر به انحراف از مسیر اصلی و صراط مستقیم خواهد شد.
امام جمعه تبریز تصریح کرد: علامه دهر هم که باشیم، اما اگر تهذیب نفس نداشته باشیم، فایده ای به حال خود و جامعه نخواهیم داشت، باید دانست که مردم اعتقاد به دین و عالم دینی دارند و در صورتی که عالم مهذب و فاضلی را مشاهده کنند، از او استقبال خواهند کرد.
حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم از مدیر حوزه علمیه استان خواست در زمینه توجه طلاب به حفظ و تدبر در آیات قرآنی برنامه ریزی داشته باشد و افزود: طلبه ای که آگاه به علوم قرآنی نباشد؛ قادر به درک مفاهیم دینی نیز نخواهد بود؛ از این رو طلاب باید حافظ و مأنوس قرآن باشند.
وی با بیان این‌که مهجوریت قرآن در حوزه های علمیه منشأ بسیاری از مشکلات بوده است، افزود: تحقیق و پژوهش اصل دیگر موفقیت طلاب در تحصیل علوم دینی است، حوزه های علمیه باید پژوهش‌محور باشند و اتاق های اندیشه‌ورزی در مدارس علمیه فعال شوند، البته یکی از آفت های پژوهش در مراکز علمی، عدم کاربردی شدن آن هاست.
رییس عالی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی تصریح کرد:
به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی سه وظیفه اصلی بر عهده طلاب و روحانیان است؛ هدایت فکری و دینی، بصیرت‌افزایی و راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی 
وی با بیان این‌که رسالت هدایت اندیشه های ناب اسلامی با توجه به گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اهمیت مضاعفی دارد، گفت: هدایت عملی مردم مکمل هدایت اندیشه‌ای است که یکی از مصادیق این امر ترویج سبک زندگی اسلامی است و در این راستا زندگی طلاب باید الگوی دیگر مردم باشد.
امام جمعه تبریز با تأکید بر نقش هدایت سیاسی و بصیرت‌افزایی حوزه و روحانیت افزود: علت تأکید رهبری بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه های علمیه این است که انقلاب با استمرار حرکت صحیح روحانیت و مردم در کنار یکدیگر به ثمر نشسته است و بدون روحانیت هدایت این انقلاب امکان ندارد؛ از این رو حوزه های علمیه باید انقلابی باشند.
حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با بیان این‌که انقلابی ماندن حوزه های علمیه لازمه تداوم ارزش های اسلامی و دینی است، گفت: طلاب باید با تفکر انقلابی خود پایبند به اهداف عالی انقلاب اسلامی، آرمان های امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر باشند.
وی حضور میدانی در عرصه خدمات اجتماعی را دیگر رسالت روحانیت و طلاب علوم دینی دانست و خاطرنشان کرد: روحانیت باید در کنار مردم برای خدمت به مردم تلاش کند، این روحانیت بود که انقلاب اسلامی را با حضور مردم به پیروزی رساند، در عرصه جهادی و تبلیغی دوران دفاع مقدس ایفای نقش کرد و امروز در عرصه دفاع از حریم انقلاب در جبهه های نبرد علیه داعش به وظایف خود عمل می کند.
امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که طلاب باید دین‌شناس خوبی باشند تا بتوانند مردم را هدایت کنند، خطاب به طلاب گفت: ابتدا خودسازی کنید تا بتوانید دیگران اصلاح کنید، وگرنه عالم بی‌عمل گفته‌هایش هیچ ثمری نخواهد داشت. همچنین عالم به زمان و دشمن‎‌شناس باشید تا بتوانید ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کنید.
وی ادامه داد: بنده وعده تحول در حوزه های علمیه آذربایجان به رهبر معظم انقلاب اسلامی داده ام؛ بر این اساس از هیچ تلاشی برای تعالی و پیشرفت حوزه های علمیه فروگذار نخواهم کرد و از همه اساتید، بزرگان، فضلا و علمای حوزوی نیز دعوت می کنم برای تحقق این وعده بنده را همراهی کنند./935/پ
۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات