۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۲۰۹۴۰
آيت الله مقتدايي:

تفقه و تبليغ دين از وظایف مهم طلاب است

نماینده مجلس خبرگان رهبري گفت: روحانيان و طلاب حوزه علمیه دو وظيفه مهم تفقه و تبليغ دين را دارند كه هم از قرآن و هم از روايات براي انجام اين دو ظيفه مهم استفاده و بهره مند مي‌شوند.
آيت الله مرتضي مقتدايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله مرتضي مقتدايي پيش از ظهر امروز در آيين آغاز سال تحصيلي مدارس علميه منطقه كاشان در مصلي بقيه الله الاعظم اين شهرستان با تبريك به طلاب جديد الورد و آغاز سال تحصيلي جديد حوزه، تعطيلات حوزه را كم دانست و گفت: در حوزه هاي علميه تعطيلات به آن معناي رايج وجود ندارد.

وي افزود: هرچند در ايام تابستان دو ماه درس حوزه به صورت رسمي تعطيل مي‌شود، اما اكثر طلاب در اين ايام اشتغال دارند و خيلي از مدارس برنامه هاي دوره اي چند ماهه در قالب اردوهاي آموزشي دارند.

به گفته وي، در ايام دو ماه تابستان درسهاي رسمي حوزه تعطيل است، اما طي مدت دو ماه تعطيلات رسمي تابستان، حوزه برنامه هاي آموزشي و دوره هاي متنوعي برگزار مي كند، برخي نيز درس ها را ادامه مي‌دهند، برخي مشغول تأليف و برخي درحال تبليغ هستند.

آيت الله مقتدايي با اشاره به اينكه تعطيلي حوزه به آن معناي بيكاري در حوزه هاي علميه وجود ندارد، اظهار اميدواري كرد با پايان تعطيلات و آغاز سال تحصيلي جديد حوزه علميه برنامه هاي آموزشي حوزه را با جديت و با نشاط آغاز كنند.   

عضو شوراي عالي حوزه علمیه در ادامه با تأكيد بر اينكه طلاب جديد الورودي بايد با وظايف و برنامه ها و تكليف خود در حوزه آشنا شوند، از تفقه در دين و تبليغ دين به عنوان دو وظيفه مهم و سنگين و خطير حوزويان نام برد.

وي افزود: مراجع تقليد، اساتيد، روحانيان و طلاب حوزه دو وظيفه مهم تفقه در دين و تبليغ دين را دارند كه هم از قرآن و هم از روايات براي انجام اين دو ظيفه مهم استفاده و بهره مند مي‌شوند.

آيت الله مقتدايي از تفقه در دين و فهم در دين به عنوان نخستین وظيفه حوزويان نام برد و اظهار داشت: در اعتقاديات و شناخت خدا، اسمای الهي، نبوت و امامت، بهشت و جهنم و عالم برزخ و دركل مجموع اعتقاديات را كه يك بخش از دين است را بايد بشناسد.

وي افزود: طلاب بايد اعتقاديات، عباديات و اخلاقيات و شناخت صفات، برادري و مهرباني و دوستي كه از فضائل اخلاقي است را بشناسند و ازطرفي رذايل اخلاقي مانند بخل و تكبر و حسد را كنار بگذارند.    

عضو شوراي عالي حوزه علمیه يادآور شد: طلاب وارد حوزه می شوند تا هم اعتقادات آنها محكم شود و هم مسائل ديني را كه ارتباط با خدا است را آموزش ببيند و هم با اخلاقيات و صفات خوب و هم با رذايل اخلاقی آشنا شوند و صفات و فضائل خوب را به جامعه منتقل و از رذايل اجتناب كنند.

آيت الله مقتدايي از تبليغ دين به عنوان وظيفه دوم روحانيان و طلاب نام برد و افزود: طلاب بايد آنچه را كه در حوزه آموزش ديده اند در اجتماع به مردم منتقل كنند و مردم را خدا شناس كرده و اعتقاد به نبوت و قيامت و بهشت و جهنم و آنچه را كه از دين فرا گرفته به مردم انتقال و خدا را در اجتماع محور قرار دهند.

وي افزود: اين وظيفه ديني طلاب است كه بايد مراقب باشند خلاف آن رفتار نكنند و آن را ترك نكنند و مردم را از مخالفت با خداوند بترسانند تا مردم خدا را اطاعت كنند.

عضو شوراي عالي حوزه علمیه با اشاره به اينكه وظيفه طلاب تنها صرف فراگيري درس نيست، اظهار داشت: وظيفه طلاب اين است كه آنچه را فراگرفته اند را بايد براي ديگران بگويند و به ديگران منتقل كنند.  

به گفته وي، آنهايي كه وارد حوزه هاي علميه مي‌شوند و علوم و معارف اهل بيت(ع) را فرا مي گيرند، در ادامه بايد آنچه را كه آموخته اند به ديگران منتقل كنند و اين دو وظيفه را تعليم دين و انتقال آن به مردم و مردم را ديندار كردن، همان احيای دين است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تكليف طلاب درحوزه را تكميل دين و زنده كردن دين خواند و افزود: طلاب با آموختن علوم اهل بيت(ع) و مسائل و احكام دين در حوزه و انتقال آن به مردم، مردم را ديندار و خداپرست و خداترس مي‌كنند و اين كار آنها  همان احياي دين است.

آيت الله مقتدايي گفت: علماي ما اين دو وظيفه مهم را از صدر اسلام و از زمان غيبت صغري در حوزه هاي علميه شروع كرده و تا به امروز ادامه داده اند.      

وي، فراگيري علوم ديني و ترويج و تبليغ دين در بين مردم را دو وظيفه مهم طلاب حوزه هاي علميه دانست و عنوان كرد: براي انجام اين دو وظيفه چندين شرط وجود دارد كه شرط نخست آن اخلاص در عمل است، بنابراين از زماني كه در حوزه درس مي خوانيد تا زماني كه منبر داريد و تبليغ مي‌كنيد همه كارها بايد براي خدا باشد.     

به گفته وي، درس حوزه بايد براي خدا باشد نه اينكه براي رسيدن به رتبه استادي و منصب و مدير و امام جماعات و امام جمعه و مرجع تقليد شدن باشد، بنابراين علم را بايد براي كسب علم خواند.

عضو شوراي عالي حوزه علمیه در ادامه عمل به احكام دين را به عنوان دومين وظيفه طلاب حوزه علميه اعلام كرد و اظهار داشت: طلاب حوزه علميه بايد مقيد به انجام آنچه را كه درحوزه فراگرفته اند باشند، چرا كه اميرمومنان(ع) مي فرمايد، اگر كسي به آنچه كه مي داند عمل نكند، عالم نيست.

لازم به توضيح است، آيين آغاز سال تحصيلي مدارس علميه منطقه كاشان با حضور آيت الله مقتدايي، آيت الله نمازي، طلاب و روحانيان و 2 هزار طلبه جديدالورود به 11 مدرسه علميه منطقه كاشان در مصلي بقيه الله الاعظم كاشان برگزارشد./1307/پ201/ب1

ارسال نظرات