۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۵۲۰۹۴۴

زبان تصویر بهترین زبان برای آموزش مفاهیم به کودکان است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که فرآیند تفکر در کودکان زیر هفت سال شکل نگرفته و کارهای آنها صرفا جنبه تقلید دارد، گفت: زبان تصویر بهترین زبان برای آموزش مفاهیم به کودکان است.
مسلم گریوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسلم گریوانی، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که فرآیند تفکر و فهم در کودکان زیر دو سال شکل نگرفته به همین دلیل تذکر دادن به آنها بی فایده است، گفت: کودکان زیر دو سال به دنبال تجربه هستند به همین دلیل به اشیاء اطراف خود دست می زنند بنابراین بهترین روش برای اینکه به خود آسیب نزنند این است که وسایل را از دسترس آنها خارج کنیم.

وی افزود: کودکان زیر دو سال  بیشتر از زبان سخن، زبان تصاویر را می فهمند به همین دلیل اگر می خواهیم اشتباه بودن رفتارشان را به آنها نشان دهیم با حرکات چهره بهتر می توانیم اینکار را انجام دهیم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: یادگیری کودکان زیر هفت سال از طریق مشاهده است بنابراین این کودکان رفتارهای غلط را از والدین یا اطرافیان یاد می گیرند بر همین اساس اگر می خواهیم که کودکان ما لجبار و بد دهن و بی ادب نباشند باید در مقابل آنها مراقب رفتار و کردار خود باشیم.

حجت الاسلام گریوانی اظهار کرد: اگر کودکی در زیر سن هفت سال کار اشتباهی را انجام داد نباید تصور شود که این اشتباه از روی فکر و تعمد بوده است بلکه کودکان در این سن و سال تمامی کارهای خود را از روی تقلید انجام می دهند.

وی افزود: اگر پدر و مادر در این سن بخواهند معارف دینی را به کودک یاد بدهند باید بدانند که این آموزش باید در قالب رفتار آن ها باشد مثلا اگر مادر می خواهد به دخترش نماز خواندن را یاد بدهد باید به صورت مرتب در مقابل چشم فرزند خود نماز بخواند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: البته در این سن نمی توان از کودک انتظار داشت که همه کارها را خوب یاد بگیرد بلکه باید مفاهیم و اذکار دینی را در قابل کلمات کوتاه به کودکان آموزش داد همانطور که اهل بیت(ع) می فرمایند تا قبل از هفت سال در هر برهه یک کلمه و یک ذکر را به کودک خود آموزش دهید.

حجت الاسلام گریوانی با اشاره به این که کودک از آنچه می بیند تقلید می کند، یادآور شد: برهمین اساس والدین باید برای فرزندان خود محصولات فرهنگی مناسبی را تهییه کنند و اجازه ندهند که فرزندان آنها هر چیزی را تماشا کنند زیرا براساس بررسی های انجام شده بیش از 90 درصد خشونت در کودکان به دلیل تماشای فیلم های خشن و یا انجام بازی های خشن بروز می کندو باید قدت کرد که تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری به هیچ وجه برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی شود زیرا انجام این بازی ها و تماشای تلویزیون در کنار ایجاد مشکلات عصبی در کودک، قدرت خلاقیت و حل مسأله را از او می گیرد./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات