۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۵۲۱۰۷۶

همایش شعائری ایام غدیریه در قم برگزار شد

همایش شعائری ایام غدیریه با حضور حجج اسلام میرباقری، فرحزاد و میرزامحمدی عصر امروز در مجتمع فرهنگی و آموزشی آستان مقدس امامزاده شاه سید علی(ع) قم برگزار شد.
پیام غدیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش شعائری ایام غدیریه با حضور حجج اسلام میرباقری، فرحزاد و میرزامحمدی عصر امروز در مجتمع فرهنگی و آموزشی آستان مقدس امامزاده شاه سید علی(ع) قم برگزار شد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد در این نشست خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت «دلیل اینکه "یفرحون" بر "یحزنون" (در روایت مذکور) مقدم شده این است که این شادی هم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است»؛ امروزه برخی گمان می کنند که اگر برای شادی اهل بیت(ع) نذر کنند، پذیرفته نمی شود، در حالی که اینگونه نیست و این نوع نذورات هم همانند همان نذرهای عزاداری قابل پذیرش در درگاه خداوند متعال است.

استاد و خطیب حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما توانسته ایم فرهنگ عاشورا، ایام صادقیه و فاطمیه را به خوبی در جامعه نهادینه کنیم، ابراز داشت: همه بزرگان و علمای دین اذعان دارند که عید غدیر بسیار بزرگ تر و با عظمت تر از سایر شعائر دینی است؛ اگر در روزهای 22 بهمن و روز جهانی قدس در خانه شعار بدهیم به یقین هیچ اثری نخواهد داشت، این جریان بر عید غدیر هم صدق می کند، پس بنابراین همه ما باید دست به دست هم بدهیم و هر کس در حد توان خود گامی برای تعظیم عید غدیر بردارد؛ باید بدانیم و باور کنیم که با در خانه نشستن هیچ کاری انجام نخواهد شد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه جریان سقیفه با مورد هجمه قرار دادن ولایت جلوی همه خیرها و برکات را گرفت، ابراز داشت: این جریان به خوبی می دانست که همه فضائل از جریان ولایت نشأت می گیرد، برای همین هم مستقیماً دست روی این مبنای عظیم دینی گذاشت؛ دین بدون ولایت یک پوسته توخالی است که اگر انسان در این دین بین رکن و مقام، هزار سال هم عبادت کند، حتی یک گام هم انسان را به جلو نمی برد؛ جریان سقیفه که تلاش کرده موضوع ولایت را به مسأله جزئی تبدیل کند به یک معنا در حوزه فرهنگ شیعه هم اثرگذار شده و مفهوم ولایت جایگاه حقیقی خود را از دست داده است، این موضوع نیازمند کاری جدی در حوزه است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه مقصره مفهوم ولایت را به مفهومی نازل تبدیل کردند که جایگاه حقیقی خود را ندارد، افزود: نجات دادن حقیقت بحث ولایت در فرهنگ شیعه از آنچه که دچار تقصیر در طول قرن ها شده و ریشه آن مخالفان بوده اند، انجام کاری جدی در حوزه است، اگر کاری جدی در حوزه صورت نگیرد نمی توان تقصیری که در طول قرن ها تحمیل شده است را برطرف کرد.

و در پایان حجت‌الاسلام محمد میرزامحمدی از راه اندازی کاروان شادی در روز عید غدیر خبر داد و گفت: مبدأ این حرکت عظیم حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مقصد آن مسجد مقدس جمکران است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه این حرکت به قصد بیعت با امام زمان(عج) در روز عید غدیر طراحی شده است، اظهار داشت: دسته ها و هیأت هایی که قصد دارند از محل خودشان حرکت کنند، حرکتشان را به گونه ای تنظیم کنند که در بلوار پیامبر اعظم(ص) با دسته راهی شده از حرم مطهر برخورد کنند تا ائتلاف امسال چشمگیرتر و با شکوه تر از سال های قبل اجرا شود./841/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات