۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۲۱۰۸۸
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

بخل و حسادت نسبت به بندگان انسان را به‌سوی بدی‌ها می‌کشاند

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: همان‌گونه که امام علی (ع) هم فرموده بخل دربردارنده همه صفات بد بوده و مهاری است که انسان را به‌سوی همه بدی‌ها می‌کشاند.
حجت الاسلام قدیمی - استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی، امشب در جمع مردم و نمازگزاران در حسینیه شهدای بجنورد، با اشاره به آسیب‌های تهدیدکننده سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: بخل یکی از آفت‌ها و آسیب‌های اخلاقی بسیار زشت و ناپسند است که ریشه در سوءظن به خدا دارد.

وی افزود: انسان بخیل گویی هیچ اعتماد و اعتقادی به خداوند ندارد، عینک بدبینی و بدگمانی او نسبت به خداوند از او انسانی فشرده دست ساخته که نَم پس نمی‌دهد و گمان بد او این است که اگر چیزی از مالش جدا شود جایگزین نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام قدیمی اضافه کرد: قرآن چهره انسان‌ها را در یک نگاه کلان به دو گونه ترسیم کرده است: «إِنَّ سَعْیکمْ لَشَتَّیٰ، فَأَمَّا مَنْ أَعْطَیٰ وَاتَّقَیٰ، وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی، فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْرَیٰ، وَأَمَّا مَنْ بَخِلَ وَاسْتَغْنَیٰ، وَکذَّبَ بِالْحُسْنَیٰ، فَسَنُیسِّرُهُ لِلْعُسْرَیٰ».

وی ادامه داد: خداوند در این آیات می‌فرماید: سعی و تلاش شما گوناگون است؛ اما آن کس که در راه خدا انفاق کند و پرهیزگاری پیشه گیرد و جزای نیک الهی را تصدیق کند، ما او را در مسیر آسانی قرار می‌دهیم؛ اما کسی که بخل ورزد، از این راه بی‌نیازی طلبد و پاداش نیک را انکار کند او را در مسیر دشواری قرار می‌دهیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بخیل در آیات زیادی از قرآن مذمت شده است، تصریح کرد: خداوند می‌فرماید: «هَا أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنْکمْ مَنْ یبْخَلُ وَمَنْ یبْخَلْ فَإِنَّمَا یبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِی وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ»؛ آگاه باشید که شما را دعوت می‌کنند تا در راه خدا انفاق کنید بعضی از شما بخل می‌ورزند و هر کس که بخل ورزد در حق خود بخل ورزیده است؛ زیرا خدا بی‌نیاز است و شما نیازمندید.

وی خاطرنشان کرد: بدتر از بخیل کسی است که امر به بخل می‌کند، قرآن می‌فرماید: «الَّذِینَ یبْخَلُونَ وَیأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ»؛ متکبران فخرفروش همان کسانی هستند که بخل می‌ورزند و مردم را نیز به بخل دعوت می‌کنند.

حجت‌الاسلام قدیمی اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «الْبُخْلُ جامِعٌ لِمَساوِی الْعُیوبِ، وَ هُـوَ زِمـامٌ یقادُ بِـهِ اِلی کلِّ سُـوء» و تأکید می‌کند بخل دربردارنده همه صفات بد است و مهاری است که آدمی را به‌سوی همه بدی‌ها می‌کشاند./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات