۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۵۲۱۲۹۱
استاد حوزه:

موعظه زنگار غفلت از وجود انسان می زداید

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که انسان باید نسبت به مواعظ گوش شنوا داشته باشد، گفت: شنیدن مواعظ انسان را عاقبت به خیر می کند.
موعظه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شهیدی، استاد حوزه علمیه قم امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به روش های موفقیت و دست یابی به توفیق الهی در سیره ائمه معصوم(ع) گفت: امام علی(ع) در وصیت نامه خود خطاب به امام حسن مجتبی(ع) می فرمایند که« قلب خود را به روی موعظه باز کن زیرا موعظه حیات بخش قلوب است».

وی افزود: منظور از باز کردن قلوب به روی موعظه این است که انسان گوش شنوا داشته باشد و به سخنان حق و موعظه های دیگران گوش دهد؛ همانطور که حضرت رسول(ص) با وجود این که خود منشاء وحی بودند به صحابه می فرمودندکه برای ایشان کلام وحی را تکرار کند زیرا قرآن کریم موعظه را عامل زنده ماندن قلب و روح انسان می داند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: موعظه انسان را از دل مردگی دور می کند؛ ثمره وعظ و موعظه این است که دل انسان همیشه بیدار مانده و به خواب نمی رود و اصل وعظ هم این است که پرده های نادانی و غفلت را از قلب انسان دور کند.

حجت الاسلام شهیدی با بیان این که موعظه انواعی دارد، گفت: خداوند در آیه دو سوره قیامت می فرماید« وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ» یعنی و سوگند به نفس لوامه و وجدان بيدار و ملامت گر كه رستاخيز حق است.

وی افزود: براساس این آیه یکی از موعظه گر های انسان در هنگام غفلت و ابتلا به گناه نفس لوامه است که او را موعظه می کند تا از غفلت بیدار شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که انسان را موعظه می کند مرگ است و بیان شده« كفي بالموت واعظا» یعنی مرگ با یادآوری این موضوع که انسان ممکن است یک لحظه باشد و لحظه ای دیگر نباشد او را موعظه می کند تا دچار غفلت نشود.

حجت الاسلام شهیدی تجربه دیگران را نیز از عوامل موعظه انسان عنوان کرد و گفت: تجربه و عبرت های دیگران برای انسان درس می شود و انسان می آموزد از نقاط خطرناک و پرتگاه های عمیق گناه پرهیز کند.

وی افزود: امام کاظم(ع) در یک روایت نورانی خطاب به هارون الرشید می فرمایند که در این عالم به هر چه نگاه کنی موعظه است و به انسان پند می دهد که فانی است و باید قدر نعمت عمر را دانسته و از آن در راستای بندگی خدا استفاده کند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: براساس آنچه که بیان شد یکی از راه های کسب موفقیت داشتن گوش شنوا نسبت به مواعظ است؛ کسی که از این خصلت برخوردار باشد به یقین نه در امور مادی بلکه در امور معنوی نیز موفق به کسب توفیق خواهد شد./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات