۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۲۱۳۹۸
نوبخت خبر داد؛

پرداخت ۷۲۴ میلیارد تومان تسهیلات به ۶۷۹ واحد تولیدی در دولت دوازدهم/ تأسیسات نظامی کشور کاملا سری است

سخنگوی دولت گفت: در آغاز دولت دوازدهم برای رونق بیشتر ۷۲۴ میلیارد تومان تسهیلات را به ۶۷۹ واحد تولیدی داده ایم.
نوبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری دولت با اشاره به اینکه در دولت دوازدهم نیز همچنان به عنوان سخنگو خواهم بود، اظهار داشت: امر سخنگویی یک مأموریت کاری است که رییس جمهور می تواند این امر را به یک فرد ارجاع کند تا از این طریق مواضع و سخنان دولت را منتقل کند.

وی ادامه داد: امروز این وظیفه بر دوش بنده گذاشته شده است و سعی می کنم از سعادت حضور در میان شما اصحاب رسانه بتوانم بهترین اطلاعات و سخنان را داشته باشم.

سخنگوی دولت در مورد اقدامات دولت دوازدهم یادآور شد: تا ششم شهریورماه 8 میلیون و 780 هزار تن به ارزش 11 هزار و 480 میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریداری شده است که از این میان در حدود 7 هزار و 430 میلیارد تومان آن را پرداخت کرده‌ ایم.

نوبخت تأکید کرد: در آغاز دولت دوازدهم برای رونق بیشتر 724 میلیارد تومان تسهیلات را به 679 واحد تولیدی داده ایم.

وی در مورد تأسیسات نظامی کشور نیز افزود: تأسیسات نظامی ما کاملا سری است و هر کسی نمی تواند به آن دست پیدا کند، امروز برخی فقط آرزوهای واهی خود را اعلام می کنند ولی بدانند که ما از منافع ملی خود دفاع می کنیم.

سخنگوی دولت در مورد سفر رییس جمهور به نیویورک، ابراز داشت: هنوز خبر قطعی از سوی ایشان مبنی بر سفر به نیویورک اعلام نشده است و این موضوع به احتمال زیاد پایان شهریورماه مشخص خواهد شد.

نوبخت در مورد توزیع بودجه ۹۶، گفت: در سازمان برنامه و بودجه اصلاحاتی را در نظر گرفته ایم و شیوه بودجه ریزی امسال تغییر خواهد کرد، به این معنا که دستگاه ها باید هزینه های سال قبل خود را اعلام کنند تا براساس آن برای بودجه سال بعد آنها تصمیم گیری شود، از این رو ممکن است بودجه برخی دستگاه ها کمتر یا بیشتر شود.

وی ادامه داد: با این وجود در طرح امسال هر دستگاه باید هر سه ماه یکبار گزارشی از هزینه های خود را برای ما ارسال کند و چنانچه هزینه های انجام شده به اهداف وصول شده بود بودجه سه ماه آتی خود را خواهد گرفت.

سخنگوی دولت در مورد ایجاد چندگانگی بین معاونت اقتصادی و مشاور اقتصادی رییس جمهور، بیان کرد: از آنجایی که در مکانیسم اقتصادی دولت، هر دستگاه اقتصادی کار خود را می کند و از این رو وضعیت اقتصادی ما پیچیده است، سعی کردیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی متشکل از سه دستگاه اقتصادی ستادی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه را تشکیل دهیم، این ستاد در دولت یازدهم هم فعالیت داشت، همچنین نهاوندیان نیز باتوجه به تجربه اقتصادی در این ستاد حضور دارد.

نوبخت اضافه کرد: در این ستاد برای تصمیم گیری های بزرگ اقتصادی جلساتی تشکیل می شود و در آن همه دستکاه های اقتصادی نظرات خود را ارائه می کنند، در این ستاد معاونت اقتصادی و دستیار ویژه رییس جمهور در حوزه اقتصادی دکتر نهاوندیان و نیلی هستند که در ستاد اقتصاد مقاومتی دولت یازدهم هم حضوری فعال داشتند.

وی بیان کرد: در حوزه اقتصادی نباید دنبال فرمانده باشیم، بنابراین همه دستگاه ها باید در این راستا نظرات کاشناسی خود را ارائه کنند.

سخنگوی دولت در مورد کسری بودجه 96 نیز یادآور شد: ما بودجه 96 را با مبلغ ۳۱۹ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کردیم که در آن قیمت حاصل از فروش نفت را 50 دلار در نظر گرفتیم، از طرفی برای 5 دلار احتمالی هم طرح های اولویتی و هزار میلیارد اشتغال را مدنظر قرار داده ایم، پیش بینی ما این بود که 20 درصد از درآمدهای نفتی را در صندوق توسعه ملی واریز کرده که مجلس 10 درصد به آن اضافه کرد و 16 هزار میلیارد تومان در این مورد هزینه ما افزایش یافت.

نوبخت تصریح کرد: مجلس بودجه را 27 هزار میلیارد افزایش داد که از این رو طی 5 ماه گذشته با وجود متوسط فروش نفت با قیمت 47 دلار توانستیم 309 هزار میلیارد تومان را مبنای بودجه قرار دهیم و عدد واقعی در اصل همین عدد است.

وی در مورد حقوق نیروهای مسلح که تنها 23 روز از حقوق مردادماه آنها پرداخت شده است نیز گفت: با وجود این عدد و ارقام ما حقوق و مزایای نیروهای مسلح را بیش از ۱۰۰ درصد اختصاص دادیم، از این رو منصفانه نبود این موضوع را به این شکل رسانه ای کنند، زیرا نیروهای مسلح بازوهای توانمند نظام ما بوده و دولت هم در جهت توانمندی دفاعی اقدامات زیادی را انجام داده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد اظهارات واعظی مبنی بر اینکه سخنگوی دولت باید تنها این سمت را بر عهده داشته باشد نیز اظهار کرد: ما بسیار علاقه داشتیم که یک سیستم اطلاع رسانی قوی در دولت برای تببین افکار عمومی ایجاد شود، ما یک شورای اطلاع رسانی در دولت داریم که سخنگوی دولت یک جزء از آن است که وظیفه دارد مواضع رسمی دولت را بیان کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: بنده تنها وظیفه دارم مواضع رسمی دولت را بگویم و مأموریت ندارم که از صبح تا شب فضای مجازی را چک کنم و پاسخ دهم زیرا وظیفه بنده اعلام مصوبات هیأت وزیران برای اصحاب رسانه و عموم است.

نوبخت در مورد تغییرات در استانداری ها در دولت دوازدهم نیز تأکید کرد: تغییر در استانداران در دولت دوازدهم اتفاق خواهد افتاد.

وی در مورد عملکرد دولت یازدهم نیز بیان کرد: ما در دولت یازدهم در برخی دشواری ها توانستیم کارهای سختی را انجام دهیم برای نمونه کاهش نرخ تورم یکی از این موضوعات است، البته برای رسیدن به اقتصاد مدنظر و در شأن مردم راه طولانی در پیش خواهیم داشت.

سخنگوی دولت در رابطه با یکسان سازی نرخ ارز در دولت دوازدهم نیز گفت: این امر یکی از سیاست های دولت خواهد بود و در این راستا اقداماتی هم در دولت یازدهم صورت گرفت، البته نباید فراموش کرد که یکسان سازی نرخ ارز سبب افزایش قیمت ارز و بالارفتن تقاضا نمی شود زیرا کاهش قدرت پول ملی به نفع ما نخواهد بود.

نوبخت با اشاره به دیداری که با مقام معظم رهبری داشتندٰ افزود: در این دیدار رهبری نیز بر افزایش قدرت پول ملی تأکید داشتند، برای اینکه ما دو سیاست را دنبال می کنیم، ابتدا در برخی از بخش ها تورم باید مهار شود و از این رو نباید سیاست ما انبساطی باشد، در بخش دوم سیاست ها برای افزایش تولید و ایجاد رونق باید سیاست‌ها انبساطی باشد، در واقع ما برحسب مورد عمل می کنیم زیرا باید شاهد یک تعادل در بازار پولی کشور باشیم.

وی در مورد حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت و موافقت رییس جمهور در این رابطه نیز گفت: فعلا در مورد این اتفاق تصمیمی اتخاذ نشده است.

سخنگوی دولت در رابطه با پروتکل خاص حضور در دولت که براساس آن گفته می شود برای معاون حقوقی رییس جمهور که تغییر پوشش ظاهری داده است، می باشد، گفت: بنده در این مورد اطلاعات خاصی ندارم./۸۱۶/۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات