۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۵۲۱۴۳۰
کارشناس مذهبی:

دوران امامت باقرالعلوم زمان شکوفایی تشیع است

حجت الاسلام صادقی دوران امام باقر(ع) را دوران شکوفایی تشیع دانست و گفت: چهار امام پیش از امام باقر(ع) فرصتی همانند وی را در اختیار نداشتند.
شهادت امام باقر (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صادقی در مراسم شهادت امام محمدباقر(ع) که با حضور حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد با بیان این که دوران 250 ساله امامت ائمه معصوم(ع) گرچه در یک مسیر بوده اما روش آنها متفاوت است گفت: هیچ یک از ائمه(ع) دوران امامتش با امام دیگر به واسطه تغییر در اوضاع زمان یکسان نبوده است.

کارشناس مذهبی ادامه داد: شیعیان تا زمان امامت امام محمدباقر(ع) آن گونه که باید از وجود ائمه معصوم(ع) بهره نبرده اند زیرا پس از پیامبراکرم(ص) ولایت به خلافت تغییر پیدا کرد و پس از آن نیز امام حسن(ع) با خدعه ها و دسیسه های معاویه مجبور به صلح شد و امام حسین(ع) نیز 10سال به آن پایبند بود و پس از آن نیز قیام عاشورا رخ می دهد و امام سجاد(ع) نیز به واسطه خفقان شدیدی که ایجاد کردند با مردم در ارتباط نبود و تمام سخنان خود را در قالب دعا بیان می کرد.

وی دوران امامت امام باقر(ع) را دوران شکوفایی شیعه دانست و افزود: امام باقر(ع) در زمان امامت به واسطه شرایطی که بر جامعه حاکم شده بود و با وجود دشمن هایی که نسبت به چهار امام گذشته، فرصت بیشتری برای تربیت مردم پیدا کردند.

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: پیامبراکرم(ص) نیز این نوید را به جابر انصاری داده و می گوید فرزندی را که هم نام من است را خواهی دید که وجودش شکوفایی علم است و عرصه های مختلف علمی در زمان او رشد می کنند؛ دوران امامت امام باقر(ع) آغاز دوران پایه گذاری علمی است.

وی افزود: امام باقر(ع) اصحاب و یارانش را با توجه به استعدادهایی که داشته اند در یکی از رشته های علمی به صورت تخصصی تربیت می کند و به شهرهای مختلف می فرستد تا علوم در میان امت اسلامی گسترده شوند.

کارشناس مذهبی با بیان این که امام باقر(ع) در کنار نهضت علمی به بحث تربیت مردم و ترویج ولایت مداری در میان مردم بسیار اهمیت می داده است، اظهار کرد: امام باقر(ع) پیش از بیان مباحث عبادی و اخلاقی به مسأله ولایت و جایگاه آن در دین اسلام می پردازد و با استفاده از هر زمان و مکانی برای بیان مطالب در زمینه ولایت، در قبال وجود امام برای مردم مسؤولیت تعریف می کند./1324/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات