۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۵۲۱۴۵۷
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان خواستار شد؛

تدریس زیارت جامعه کبیره در مراکز حوزوی و دانشگاهی

مفسر برجسته قرآن کریم از زیارت جامعه کبیره به عنوان شناسنامه عقل، روح، عمل و اخلاق معصومین(ع) نام برد و خواستار تدریس آن در مراکز آموزشی شد.
حجت الاسلام والسلمین انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان صبح امروز در جلسه‌ای که به مناسبت شهادت جانگداز امام باقر(ع) در دفتر آیت الله علوی بروجردی برگزار شد، با اشاره به اینکه زیارت جامعه کبیره شناسنامه عقل، روح، عمل و اخلاق معصومین(ع) است، گفت: ای کاش در کتاب های درسی، آموزشی و علوم انسانی دانشگاهی بخش هایی از زیارت جامعه کبیره به عنوان درس شناخت اهل بیت(ع) قرار داده می شد.

محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی ادامه داد: کاش در حوزه های علمیه، متخصصان مسائل الهی، زیارت جامعه کبیره را درس می دادند، چراکه انسان با شناخت واقعی اهل بیت(ع) یقیناً از گمراهی مصون می ماند و دزدان راه انسانیت نیز نخواهند توانست معرفت شیعیان را بربایند.

وی با اشاره به حدیث «ولایة علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی» ابراز داشت: معرفت به اهل بیت(ع) حصار الهی است؛ کسی که ولایت را قبول نداشته باشد در دنیا به عذاب گمراهی، افتادن در فساد و غرق شدن در گناهان کبیره گرفتار می شود که سبب عذاب اخروی نیز خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره، مجموعه روایات اهل بیت(ع) را «کلامکم نور» خوانده اند، اظهار داشت: سدیر صیرفی نقل می کند که روزی در محضر امام هادی(ع) بودم و ایشان برای من سخن گفت، به گونه ای مبهوت شدم که ندانستم کلام آن بزرگوار را به چه تشبیه کنم، ناگهان گفتم «کلامک کالجوهر(سنگ قیمتی)»، در این حال ایشان نگاه با محبتی به من انداختند و فرمودند «این هر چقدر هم که قیمتی باشد باز هم سنگ است و نباید کلام اهل بیت(ع) را بدان تشبیه کرد، کلام اهل بیت(ع) همان کلام الهی است».

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُبِينًا» بیان کرد: خداوند قرآن کریم را برای بشریت، نور روشنگر فرستاده و آن را از طریق پیامبر اکرم(ص) بر همگان ابلاغ کرده است؛ با توجه به اینکه ائمه معصومین(ع) جانشینان پیامبر اکرم(ص) هستند، پس سخنشان هم‌وزن و عِدل قرآن کریم است.

وی افزود: مراد از «کلامکم نور» در زیارت جامعه کبیره یعنی سخنان و رهنمودهای معصومین(ع) که در قالب روایات به دست ما رسیده است، راه سعادت و مقصد نهایی را به ما می نمایاند، کاری که اگر خورشید، همه چراغ ها و برق های عالم را هم جمع کنیم از پس آن بر نخواهند آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان حدیث امام رضا(ع) «کلمة لااله الا الله حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی، بشرطها و شروطها و أنا مِن شروطها» گفت: توحید حقیقی را باید از امام معصوم(ع) دریافت کرد، چراکه توحیدی که ائمه جور ارائه داده اند، چیزی جز گمراهی و عذاب الهی را در بر نخواهد داشت.

محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه امروزه باید متون و علوم دینی را با قلب و جان درک کرد، ابراز داشت: «مُلا لغتی» شدن به هیچ کاری نخواهد آمد، چراکه برای دنیای و آخرت مردم مفید نخواهد بود؛ این متون درصدد است ما را سالک راه الهی کند؛ بنابراین «فتأمّل»ها باید به قرآن کریم، نهج البلاغه و معارف اهل بیت(ع) کشانیده شود، اگر این مهم محقق شود به یقین هر طلبه یک «سلمان فارسی» خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) در حدیثی در سه زمینه رعایت حقوق پدر و مادر چه مؤمن و یا چه کفار باشند، امانت داری و وفای به عهد چه وعده به نیکوکار و یا چه به کافر وعده مثبت دهد، مطلقاً اجازه تخلف نداده اند./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات