۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۵۲۱۴۹۸
عضو هیات داوران سوگواره عکس عاشورایی:

«عکس‌های قدیمی» بخش ویژه سوگواره‌ عاشورایی است

دبیر علمی سوگواره عاشورایی با اشاره به ایجاد بخش جدیدی در این دوره از سوگواره، گفت: بخش جمع‌آوری عکس‌های قدیمی به این دوره اضافه شده است تا با جمع‌آوری این عکس‌ها بتوانیم یک سیر جامع از برنامه‌ها و تحولات هیات‌ها از قدیم تا کنون داشته باشیم.
سوگواره عاشورایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری ششمین سوگواره‌ عاشوراییِ عکس و پوستر هیات و سومین فرخوان گرافیک محیطی هیات با حضور سیدعباس میرهاشمی دبیر علمی و عضو هیات داوران سوگواره عکس، رحیم آبفروش جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر، مسعود نجابتی دبیر علمی و عضو هیات داوران سوگواره پوستر، سیدمهدی حسینی عضو هیات داوران فراخوان گرافیک محیطی امروز سه‌شنبه(7شهریورماه) در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

در در این نشست سیدعباس میرهاشمی دبیر علمی و عضو هیات داوران سوگواره عکس با اشاره به اینکه این سوگواره دارای پایه‌های قوی هنری است اظهار داشت: این ریشه قوی را از برپایی ششمین دوره این سوگواره می‌توان فهمید، این سوگواره پیش‌تر به دنبال توجه عمقی به مقوله هیات است.

وی ادامه داد: انتظار ما از اصحاب رسانه این است که در زمان برپایی سوگواره با پوشش خوب رسانه‌ای و نقد و بررسی این دوره به مانایی این سوگواره کمک کنند، همچنین از هنرمندان تقاضا داریم چنانچه می‌خواهند به طور جدی وارد این سوگواره شوند ابتدا در این باره اطلاعات لازم را کسب کنند و با تجربه لازم وارد میدان شوند.

عضو هیات داوران عکس سوگواره عاشورایی تاکید دارد: وقتی موضوع عزاداری امام حسین(ع) مطرح می‌شود همگان تصورشان براین است که هئیت و مراسم‌های آنها فقط مختص به تاسوعا و عاشورا است اما این امر اشتباه است، بسیاری از مسائل اجتماعی ما برگرفته از مکتب حسینی است و در همه ادوار زندگی قابل نمایش خواهد بود.

میرهاشمی یادآور شد: ما نیازمند همراهی هیات‌های مذهبی برای این سوگواره هستیم، همراهی هیات‌ها و هنرمندان می‌تواند به بهتر برپاشدن این سوگواره کمک کند، از سوی دیگر باید موانع و مشکلاتی که بر سر راه سوگواره است را از میان برداشته شود تا فضای برای انتقال تفکر فراهم شود.

وی افزود: ما در بخش عکس سوگواره سعی کردیم کاملا متفکرانه و پژوهشگرانه برخورد کنیم، این سوگواره به دنبال این است که برداشت‌های صحیح و موثری را از هیات داشته باشد، هدف این است که سوگواره امسال متفاوت از سوگواره سال پیش باشد و رو به جلو حرکت کنیم، در این دوره به دنبال این هستیم که بخش‌های مورد نیاز را اضافه و بخش‌های بدون کارایی را حذف کنیم.

راهپیمایی اربعین جای خود را به بخش هیات کودک داد

دبیر علمی ششمین سوگواره عاشورایی با بیان اینکه فعالیت ما یک کار پژوهشی و مبتنی بر نگاه است نه لحظه خاطرنشان کرد: در سوگواره امسال عکس‌های بدون بیانیه قابل پذیرش نیست، بنابراین تمامی عکس‌ها باید دارای بیانیه باشند، این حرکت باعث می‌شود که این سوگواره عاشورایی به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شود.

میرهاشمی اضافه کرد: در این دوره بخش راهپیمایی اربعین حذف شده است و در مقابل بخش هیات کودک را به آن اضافه کرده‌ایم، در واقع امکانات بخش راه‌پیمایی به این بخش اختصاص پیدا کرده است، در ضمن بخش جمع‌آوری عکس‌های قدیمی به این دوره اضافه شده است تا  با جمع‌آوری این عکس‌ها بتوانیم یک سیر جامع از برنامه‌ها و تحولات هیات‌ها از قدیم تا کنون داشته باشیم تا از این طریق مجموعه عکس‌های سوگواره راه تکمیل نماییم.

وی در پایان گفت: در بخش عکس سوگواره دو بخش اصلی یعنی بخش تک‌عکس و بخش‌ مجموعه‌عکس را خواهیم داشت، در کنار آن بخش جانبی عکس هیات کودکان را داریم، یک بخش ویژه هم به نام عکس‌های قدیمی است، در بخش قضاوت آثار هم ابتدا بحث فنی و سپس محتوایی در نظر گرفته می‌شود./816/پ202/ب1

ارسال نظرات