۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۵۲۱۵۷۶
آیت‌الله جاودان:

ایمان جز با عمل صالح اثبات نمی‌شود

استاد حوزه علمیه گفت: ایمان جز با عمل صالح اثبات نمی‌شود و هر چه ثبوت ایمان بیشتر باشد، عمل نیز افزایش می‌یابد.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد اخلاق در حوزه علمیه در مراسم سوگواری شهادت امام محمد باقر(ع) که در حسینیه شیخ زاهد برگزار شد، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند: «كُلَّ شَيْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِك‏»؛ هر چيزى از عملت تابع نماز است.

وی افزود: این کلام امیر به این معنا است که اگر انسان صبح تا شب به مردم خدمت کند و یا در راه رضای الهی به جهاد بپردازد اما نماز را سبک بشمارد سودی برای انسان نخواهد داشت! موقف اول قیامت، نماز و نخستین چیزی که محاسبه می‌شود، نماز است.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: ایمانی وجود ندارد مگر به عمل و عمل جزئی از ایمان است و ایمان مستقر و ثابت نمی‌شود مگر به عمل.

استاد اخلاق در حوزه علمیه اضافه کرد: ایمان اگر باشد، آدم عمل می‌کند و هر چه ایمان بیشتر باشد، عمل بیشتر و بهتر می‌شود. اگر ایمان ثابت و مستحکم شود، فرد در مقابل حوادث روزگار تکان نمی‌خورد و تنها در این صورت است که می‌تواند ایمان را در لحظه مرگ به آن طرف عالم ببرد.

وی افزود: شیطان در لحظۀ مرگ تمام قدرت خود را بکار می‌گیرد. لحظۀ مرگ برای ما که می‌بینیم شاید چند دقیقه بیشتر نباشد اما برای میت شاید یک سال طول بکشد. در آن یک سال شیطان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد بنابراین اگر ایمان انسان مستحکم باشد، شیطان نمی‌تواند بر او غالب شود.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه هدف همه خلفای جور دور ساختن مردم از اهل بیت(ع) بود و هست، گفت: همه دشمنی طاغوت با اهل بیت(ع) است. امام علی(ع) در زمان خلفا تقریبا هیج وقت در شهر نمی‌ماندند و اکثرا نخلستان بودند که مبادا دشمنان ایشان را در مدینه ترور کنند و اگر آن پنج سال حکومت امیرالمؤمنین(ع) نبود، از اسلام هیچ چیزی به دست ما نمی‌رسید./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات