۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۵۲۱۶۱۰
تولیت آستان قدس رضوی:

وحدت یک استراتژی و راهبرد است/ مستکبران، عالمان بیداردل دینی را برنمی‌تابند

تولیت آستان قدس رضوی راهبرد اساسی جامعه را حفظ انسجام و وحدت دانست و گفت: وحدت یک مسأله تاکتیکی نیست بلکه یک استراتژی و راهبرد است و این امر بر اساس متن دین است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، شب گذشته در همایش بزرگداشت عالمان خدوم سیستان و بلوچستان که در مسجد جامع زاهدان برگزار شد با اشاره به چیستی علم گفت: رسول الله علم را شامل سه نوع یعنی دانش نسبت به باورها یا نسبت به اخلاق فاضله یا نسبت به احکام و بایدها و نبایدها دانسته است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: امام صادق(ع) در توضیح کلام پیامبر فرمودند من علم انسان را در چهار چیز دیدم؛ اول خدا را بشناسد، دوم اینکه بداند خدا چه از خلقت انسان چه اراده کرده است یعنی دین شناسی؛ سوم اینکه انسان نقش و جایگاه خود را در هستی بداند و چهارم اینکه آسیب دین را هم بشناسد.

وی با تأکید بر ضرورت شناخت آفات ایمان عنوان کرد: بسیاری از آنان که در طول تاریخ منحرف شدند خود را منحرف نمی‌دانند؛ برخی امروز با جهل و نادانی، سربازان نظام استکباری و صهیونیستی شده‌اند؛ از این رو نقش عالمان دین مراقبت مردم جامعه نسبت به تهدیدات است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه بدعت‌گذاران، منحرفان در دین هستند اظهار داشت: بنا به روایتی از امام رضا(ع) دین بر دو پایه مهم یعنی کلمه توحید و توحید کلمه بنا شده است؛ حصن حصینی که می‌تواند ما و مردم جامعه را حفظ کند کلمه توحید است.

وی راهبرد اساسی جامعه را حفظ انسجام و وحدت دانست و تصریح کرد: وحدت یک مسأله تاکتیکی نیست بلکه یک استراتژی و راهبرد است و این امر بر اساس متن دین است.

تولیت آستان قدس رضوی امام را پیونددهنده سیاست و معنویت معرفی کرد و ابراز داشت: مغرب‌زمین قریب به 400 سال است که با خدا مبارزه می‌کند و خدا را به کلیسا محدود کرده اما نتیجه این کنار گذاشتن معنویت از سیاست، 70 سال ظلم به مردم فلسطین، ساختن کلاهک‌های هسته‌ای، جنگ‌افروزی‌ها و قتل و غارت‌های فراوان بوده است.

وی ادامه داد: عالمان ما همچون آیت الله کفعمی نقش دین‌مداری توأم با سیاست و معنویت را دنبال کردند اما بدخواهانی که دنبال ایجاد تفرقه در جامعه بودند منادی وحدتی مانند شهید مزاری را برنتابیدند؛ شهید جنگی‌زهی و شیخ‌الاسلام نیز در همین مسیر بودند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اضافه کرد: مستکبران، عالمان بیداردل دینی را برنمی‌تابند شیخ نمر را در حجاز و شیخ زکزاکی را در نیجریه که سر سازش با ظلم و استکبار و فساد ندارند، اذیت کرده و می‌کنند.

وی گفت: سیاقت به معنی سوق دادن مردم به خوبی‌ها است اما اثر کمی دارد؛ اثر مهم وقتی حاصل می‌شود که خود علما عامل باشند؛ چرا که عالم عامل می‌تواند در دل مردم نفوذ کند؛ اینگونه است که فردی چون آیت الله عبادی در کسوت امامت جمعه، ابوالشهیدین می‌شود و وحدت بخشی مولوی عبدالعزیز در خلوت و جلوت یکسان است.

تولیت آستان قدس رضوی امنیت امروز کشور را مرهون بیداری و هوشیاری مردم دانست و خاطرنشان کرد: مردم متدین سدی در برابر تمام تهدیدها هستند؛ بصیرت و فرهنگی دینی مردم را که بزرگترین سرمایه کشور است باید از نفوذ حفظ کرد./831/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات