۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۵۲۱۶۶۶
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا:

امام باقر خدمات اجتماعی فراوانی برای اسلام داشتند

استاد حوزه علمیه گفت: امام باقر(ع) خدمات اجتماعی فراوانی برای اسلام داشتند که یک نمونه آن مسأله پول بود؛ پول اسلام در آن زمان تابع پول روم بود و جامعه اسلامی نگران این بود که در بازار وجهه اقتصادی مساعدی ندارد.
فاطمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله فاطمی نیا استاد حوزه علمیه در جلسه مروری بر نهج البلاغه که شامگاه سه شنبه در مسجد جامع ازگل برگزار شد، گفت: عصر بنی امیه عصری بسیار ظلمانی بود که نمونه بارز آن واقعه جان‌گداز کربلا و ستم‌های بزرگی است که به شجره پیامبر اکرم(ص) روا داشتند.

وی با اشاره به رؤیای صادقه نبی اکرم(ص)، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) روزی در خواب دیدند که میمون‌ها از منبر بالا و پایین می‌روند. تعبیر خواب‌شان همان شجره ملعون بنی امیه بود که در قرآن کریم نیز از سوی خداوند مورد لعن قرار گرفتند.

استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه افزود: عمر بن عبدالعزیز در بین قوم بنی امیه تنها کسی بود که شاید ملاحظات و امتیازاتی داشت و با ناسزاهایی که در منابر به ائمه معصومین(ع) گفته می‌شد مبارزه کرد و آنها را از بین برد.

وی با بیان اینکه امام باقر(ع) نیز در چنین شرایط ظلمانی حیات داشت و بسیار مورد آزار هشام بن عبدالملک ملعون قرار گرفت، گفت: امام باقر(ع) خدمات اجتماعی زیادی برای اسلام داشت که یک نمونه آن مسأله پول بود؛ پول اسلام در آن زمان تابع پول روم بود و جامعه اسلامی نگران این بود که در بازار وجهه اقتصادی مساعدی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در ادامه ابراز داشت: خلیفه از بابت این ضعف اقتصادی بسیار ناراحت بود که یک نفر پیشنهاد داد برای حل این مشکل به اهل بیت پیامبر(ص) یعنی امام باقر(ع) مراجعه کنند. زمانی که به امام باقر(ع) مراجعه شد امام در این زمینه برای ایجاد پول خلیفه را راهنمایی کردند و پول روم یک مرتبه از بازار خارج و پول اسلام بر بازار حاکم شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های امام باقر(ع)، اظهار داشت: امام باقر(ع) هرگز از مردم و دغدغه‌های آنها جدا نمی‌شد و همواره با مردم و حل مشکلات آنها همدل و همراه بود و دغدغه مردم زمان خود را داشت، حتی در چنین عصر ظلمانی که سیاستمداران با ایشان دشمن بودند، نهضت علمی کرد و خدمت بزرگی به جامعه اسلام و مسلمین ارائه کرد که به شهادت ایشان منجر شد.

استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه افزود: امام باقر(ع) مدرسه‌ای دایر کرد که آن را به امام صادق(ع) تحویل داد. ابن ابی الحدید درباره علم این دو امام بزرگوار می‌گوید، تمام جهان علم را از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) یاد گرفته است، همچنین یکی از علمای مصر می‌گوید مردم از سراسر جهان برای دیدن امام صادق(ع) و پرسیدن سؤالات خود کوچ می‌کردند.

وی در پایان با بیان اینکه متأسفانه عده‌ای امام زمان(عج) را متعلق به خود می‌دانند، خاطرنشان کرد: شخصی در عصر قاجار کتابی درباره امام زمان(عج) نوشته و امروز هم به چاپ می‌رسد که در آن دعایی آورده شده که گفته با این دعا حاجات برآورده می‌شود که این دعا ساخته و پرداخته عصر قاجار است و حتی در لفظ عربی ایراد دارد./966/پ202/ب1

ارسال نظرات