۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۵
کد خبر: ۵۲۱۷۷۵
حجت الاسلام حسینی خبر داد؛

آغاز بزرگترین المپیاد قرآنی کشور از ۱۱شهریور

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن روز ۱۱ شهریور با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز و تا ۲۶ این ماه ادامه می یابد.
حجت الاسلام حسینی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، نشست خبری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران صبح امروز ، ۸ شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این سازمان  برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری حجت‌الاسلام  والمسلمین حسینی با اشاره به اینکه مسابقات سراسری قرآن وارد چهلمین دوره خود  شده است گفت: عدد چهل عدد کمال است و در هر موضوعی زمانی که کار به این حد از تکرار و تنوع صورت می‌پذیرد به بلوغ و کمال خود نزدیک می‌شود. اینکه تعداد سال‌های برگزاری مسابقات بیشتر از تعداد سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی است به این دلیل است که در ادوار ابتدایی بعضا شاهد برگزاری دو دوره در سال بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سومین دوره مسابقات به صورت المپیاد برگزار می‌شود، گفت: در این سه دوره همه رشته‌های معارفی و آوایی به صورت یک‌جا برگزار می‌شود و رقابت‌های قرآنی بالغ بر دو هفته در شهر ارومیه در جریان خواهد بود. این مسابقات از روز ۱۱ شهریور با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز و تا ۲۶ این ماه ادامه دارد.

حسینی در ادامه صحبت‌های خود به برگزاری این مسابقات در سال‌های گذشته در فصل زمستان اشاره و اظهار کرد: در ادوار گذشته مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآنی به دو فصل پائیز و زمستان ختم می‌شود و با توجه به سرمای هوا در این دو فصل مشکلاتی برای شرکت‌کنندگان به وجود می‌آورد. از دو دوره اخیر تلاش شده تا این مسابقات به اواخر تابستان منتقل شود.

دبیر مسابقات بین المللی قرآن  در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جزئیاتی از این دوره از مسابقه اشاره کرد و گفت: در این دوره از مسابقات بالغ بر ۹۰۰ شرکت‌کنندگان در دو بخش آقایان و بانوان حضور دارند که سهم آقایان ۵۰۰ نفر و سهم بانوان ۴۲۰ نفر است، همچنین نزدیک به یکصد داور شامل ۵۵ داور در بخش آقایان و ۴۵ دارو در بخش بانوان به امر قضاوت مشغول هستند. رشته‌های این دوره از مسابقات شامل حفظ ۱۰ جز، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، قرائت، ترتیل، دعا خوانی و همخوانی قرآن کریم در بخش آوایی و حفظ و معارف آیات موضوعی قرآن، حفظ و معارف احادیث در بخش معارف برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به جشنواره‌ای بودن مسابقات در چهار گروه برگزار می‌شود، هفته اول رقابت بخش آقایان و هفته دوم رقابت‌های بخش بانوان برگزار خواهد شد؛ در هر کدام از دو بخش شامل دو گروه مسابقات معارف، دعا خوانی، مدیحه‌سرای و همخوانی قرآن کریم هستیم. افتتاحیه این بخش ۱۱ و اختتامیه آن ۱۲ خواهد بود. گروه دوم نیز شامل حفظ ۱۰ جز، ۲۰ جزء، کل قرآن، قرائت و ترتیل است که از روز ۱۳ شهریور آغاز و ۱۸ شهریور ماه به پایان خواهد رسید. در بخش بانوان نیز مسابقات گروه اول شامل رشته‌های معارف، دعاخوانی و همخوانی طی روزهای ۱۹ تا ۲۱ شهریور برگزار می‌شود و گروه دوم نیز شامل رشته‌های ۱۰ جز، ۲۰ جز، کل، قرائت و ترتیل نیز از روز ۲۲ تا ۲۶ شهریور برگزار می‌شود.

حسینی در ادامه به فعالیت‌های جانبی این دوره از مسابقات اشاره و عنوان کرد: در حاشیه این دوره از مسابقات ۱۷ محفل انس با قرآن شاخص در شهرستان‌های استان آذربایجان غربی برگزار می‌شود. همچنین امسال برای نخستین‌بار کمیته توسعه موقوفه‌های قرآنی ترسیم شده است تا دست کم شاهد ایجاد یک وقف مشارکتی در هر بخش از استان آذربایجان غربی باشیم. برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز بخش دیگری از فعالیت‌های این دوره از مسابقات است.

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف در ادامه صحبت‌های خود در این نشست خبری به ویژگی این دوره از مسابقات اشاره و عنوان کرد: امسال به صورت آزمایشی شاهد حضور اساتیدی از استان‌ها با عنوان سرپرست تیم اعزامی آن استان را تجربه خواهیم کرد. در این دوره از مسابقات از هر استان چند ده نفر به عنوان نماینده آن استان حضور خواهند داشت. با توجه به اینکه حضور این شرکت‌کنندگان در ادوار گذشته منسجم نبود و شکل تیم نداشت قطعا در نظر گرفتن یک سرپرست که از اساتید مبرز قرآن آن استان است می‌تواند به شکل منسجمی به شرکت‌کنندگان هر استان بدهد. همچنین این سرپرست می‌تواند از حقوق تیم در مسابقات دفاع کند و پیگیری امور شرکت‌کنندگان نیز باشد، امیدواریم این موضوع موجب تقویت تیم‌های استانی شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه چهار دوره است که در برگزاری مسابقات قرآن همکاری می‌کند، گفت: اگر بخواهیم به دو مشکل اساسی در مسابقات که تاکنون برطرف نشده است، اشاره کنم بحث ساماندهی اعتراضات و همچنین ساماندهی داوران بوده است. گاهی اوقات این‌گونه به نظر می‌رسد که در مسابقات قرآن گاهی اوقات تکلیف را مشخص نکرده‌ایم که به چه مکتب و روشی پایبند هستیم. در بحث اعتراض همه ما اذان داریم که اعتراض حق طبیعی هر شرکت‌کننده است و اشتباهات سهوی همیشه وجود داشته است؛ لذا هر متسابق باید حق اعتراض در مسابقات داشته باشد اما سامانه جامعی برای این کار وجود ندارد، ما در حال پیگیری طراحی این سامانه هستیم و حتما تا چند ماه آینده این سامانه تهیه خواهد شد.

حسینی مشکل دوم را ساماندهی داوران عنوان و اظهار کرد: در مسابقات ورزشی و فرهنگی شاهد هستیم، بحث داوری‌ها به یک ساماندهی نسبی رسیده است و الگویی برای اینکه داوری‌ها کمتر به انحصار کشیده شود، وجود دارد. در دو سال اخیر ۹۰ درصد دستورالعمل‌ها که برای ساماندهی داوران لازم بوده است، تدوین کرده‌ایم و در نیمه دوم امسال این ساماندهی صورت خواهد گرفت.

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف با اشاره به اینکه داوری در مسابقات قرآنی دارای شرایطی خاص خود است، گفت: گاهی برای داوری در مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن داوران نزدیک به ۱۰ ساعت در اتاق داوران وجود داشته باشند، مطمئنا بعضی از افراد در سنین بالا توان این حجم از کار را ندارند، از آنها در رده‌های ارائه آموزش به جوان‌ترها و نظارت و سرپرستی مسابقات دعوت می‌شود؛ قطعا در نیمه دوم امسال بحث ساماندهی داوران اعلام خواهد شد.

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری گفت: در اختتامیه این دوره مسابقات قرعه‌کشی تعیین میزبانان دوره چهارساله صورت خواهد گرد، میزبان سال ۹۸ به بعد مشخص شود.

حسینی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر تدارک ویژه برنامه‌های اهل سنت در این دوره از مسابقات، گفت: در دوره سی و هشتمین مسابقات سراسری قرآن که در کرمانشاه برگزار شد، شاهد حضور اهل سنت در مسابقات بودیم، این موضوع و این حضور در آذربایجان غربی به صورت ویژه‌تری دیده شده است، برخی از محافل حاشیه‌ای که برگزار می‌شود در شهرهای سنی‌نشین این استان است؛ همچنین شبکه تلویزیونی مهاباد این مسابقات را به صورت ویژه منعکس می‌کند، ضمن اینکه مهمانان ویژه‌ای از اهل سنت در مسابقات حضور دارند. یکی از کارکردهای مسابقات قرآن اتحاد و انسجام بین مسلمانان است و این به صورت ویژه در جلسات هماهنگی مسابقات مورد نظر قرار گرفته است.

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ی  در مورد میزان هزینه‌هایی که برای مسابقات قرآن در سراسر کشور صورت می‌گیرد و اینکه از طرف برخی مسئولان این هزینه‌ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است، گفت: هزینه‌هایی که برای مسابقات قرآن در کشور صورت می‌گیرد شامل دو نوع هزینه پنهان و آشکار است؛ هزینه آشکار همان هزینه‌هایی است که برای مسابقات در نظر گرفته می‌شود و هزینه پنهان نیز هزینه‌ای است که برای عوامل، حق‌الزحمه‌ها، منابع و ... در نظر گرفته می‌شود. مطمئنا محاسبه هزینه مسابقات در کشور با این دو روش ارقام متفاوتی را نشان خواهد داد.

وی افزود: یکی از فلسفه‌های تشکیل ستاد عالی مسابقات این بود که هزینه مسابقات قرآن در سراسر کشور مشخص شود. ستاد عالی مسابقات برای رسیدن به این موضوع فراخوانی به دستگاه‌هایی که مسابقات قرآن برگزار می‌کنند، ارائه داد تا هزینه آن‌را به ستاد عالی مسابقات اعلام کنند، تاکنون ۵۰ درصد از دستگاه‌ها این کار را انجام داده‌اند و سایر دستگاه‌ها هزینه‌ها خود را اعلام خواهند کرد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات