۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۵۲۱۸۹۸
یادداشت؛

خواب‌هاي پريشان نتانياهو از مقاومت

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، روز دوشنبه گذشته در ديدار با آنتونيو گوترش، دبير‌كل سازمان ملل، ايران را متهم كرد كه در حال ساخت مراكزي است تا در آنها موشك‌هاي هدايت‌شونده توليد و با آنها رژيمش را تهديد كند.
حزب الله لبنان
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه جوان، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، روز دوشنبه گذشته در ديدار با آنتونيو گوترش، دبير‌كل سازمان ملل، ايران را متهم كرد كه در حال ساخت مراكزي است تا در آنها موشك‌هاي هدايت‌شونده توليد و با آنها رژيمش را تهديد كند. او با اين بهانه مي‌خواست گله و شكايت از گوترش كند كه سازمان او اقدام‌هاي ايران به خصوص تجهيز نظامي حزب‌الله را محكوم نكرده و بگويد: «ايران حضور نظامي خود را در سوريه تقويت مي‌كند تا به شعار هميشگي از بين بردن اسرائيل عمل كند.» اين نوع استقبال از گوترش شايد در تاريخ سازمان ملل و سفرهاي دبير‌كل آن بي‌سابقه بوده چراكه رعايت حال دبير‌كل سازمان ملل دست كم از لحاظ ظاهري يك رسم معمول براي ميزبان او است. با وجود اين، نتانياهو اين رسم معمول را به هم زد و به محض ورود گوترش به سرزمين اشغالي زبان به گله و شكايت گشود.
 
اين رفتار غير‌معمول نتانياهو چندان دور از انتظار نبود بلكه با توجه به رفتار گذشته او و به ويژه سفرهاي هفته قبل او و همكارانش انتظار چنين رفتاري از وي مي‌رفت. نتانياهو حدود 10 روز قبل از ديدار با گوترش هيئت بلند‌پايه رژيم خود به سرپرستي يوسي كوهن، رئيس موساد، را به امريكا فرستاد تا در ديدار با ژنرال هربرت مك‌مستر، مشاور امنيت ملي امريكا، عواقب مناطق كاهش تنش و تمركز بر مبارزه با داعش را به او گوشزد کند و كمتر از يك هفته بعد هم خودش راهي روسيه شد تا در شهر سوچي اين كشور با ولاديمير پوتين ديدار كند و همين موضوع را با او در ميان بگذارد.
 
اين موضوع به عقيده او و ديگر مقام‌هاي رژيم صهيونيستي به معناي قدرت گرفتن ايران است چراكه از نظر آنها، رابطه مستقيمي بين افول داعش و قدرت ايران در منطقه وجود دارد، به نحوي كه با افول داعش و تسريع در آن به معناي قدرت بيشتر براي ايران است. نتانياهو اين معادله را به واسطه كوهن به گوش مك‌مستر رساند و خودش به طور مستقيم با پوتين در ميان گذاشت و گفت ايران هر جايي را پر مي‌كند كه از دست داعش خارج شده است. او با توجه به اين موضوع بود كه از مك‌مستر و پوتين مي‌خواست تا دست كم روند افول داعش را كند كنند تا اين گروه تروريستي همچنان به وظيفه خود براي ممانعت از قدرت ايران در منطقه عمل كند.
 
نتانياهو متوجه شده كه عقب‌نشيني‌هاي داعش و روند نابودي اين گروه تروريستي به معناي پيشروي قدرت مقاومت است كه حالا با پاكسازي عناصر داعش در مرز مشترك سوريه و لبنان و ديگر گروه‌هاي تروريستي در حول و حوش بلندي‌هاي جولان، قدرت مقاومت بر مرزهاي شمال و شمال شرق رژيم صهيونيستي مسلط شده است. به اين جهت است كه نتانياهو در مقابل گوترش مدعي توليد موشك‌هاي هدايت‌شونده در سوريه توسط ايران شده اما جداي از صحت و سقم ادعاي او، بايد گفت كه احساس خطر و خواب آشفته از جبهه مقاومت درست است و سخنان يحيي السنوار، رئيس حماس، ساعاتي بعد از ديدار نتانياهو با گوترش هم تأييد ديگري بر درستي اين موضوع بود.
 
السنوار در يك مصاحبه تلفني از ايران به عنوان بزرگ‌ترين حامي حماس گفت و اينكه «حمايت نظامي ايران از حماس و گردان‌هاي عزالدين القسام استراتژيك و روابط ما با تهران بسيار عالي شده است. » اين حرف او نشان داد كه خواب آشفته نتانياهو تنها محدود به سوريه و لبنان نيست بلكه او بايد نگران روابط استراتژيك حماس با ايران در نوار غزه هم باشد كه حالا و با رهبري جديد حماس تجديد قوا كرده و قوي‌تر از گذشته شده است. در هر حال، نتانياهو با روند افول داعش بيشتر از گذشته احساس خطر مي‌كند و تمام تلاش خود را مي‌كند تا داعش را دست كم در اطراف مرزهاي خود حفظ كند اما مي‌داند كه اين كار شدني نيست بلكه به قول سميح صعب، تحليلگر روزنامه معروف النهار، از شكست داعش در تلعفر عراق گرفته تا الباديه در سوريه و قلمون در مرز سوريه با لبنان و الجرود در لبنان، همگي به معناي «دستاورد استراتژيك براي تهران» است. اين دستاورد قاعده بازي در اين سال‌ها را به كلي بر هم مي‌زند و نتانياهو كه طي اين سال‌ها و با جنگ داخلي سوريه خواب خوشي داشت، حالا خوابش با شكست داعش و اين دستاورد تهران به هم خورده و از قدرت مقاومت آشفته شده است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ
 
ارسال نظرات