۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۵۲۱۹۷۱
نماینده سابق پارلمان بحرین:

اصلاحات بنیادین در بحرین برای اجابت خواسته های مردم ضروری است

«جواد فیروز» می گوید که نظامیان بحرین شرایط را برای نزدیک شدن به منزل شیخ عیسی سخت کرده اند، رسانه ها درباره اوضاع الدراز کوتاهی می کنند و امکان هرنوع اصلاحات حقوقی در بحرین وجود ندارد.
نماینده بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، مردم بحرین در سال ۲۰۱۴ به منظور تحقق مطالبات مشروعی که آل‌خلیفه از آنها سلب کرده بود، قیام کردند. در طول تمامی روزها، ماه‌ها و سال‌هایی که از قیام مردمی در بحرین سپری می‌شود، انقلابیون هیچگاه از مسیر صلح‌طلبی در بیان خواسته‌های به حق خود خارج نشده‌اند. این درحالی است که در طول این مدت، رژیم آل‌خلیفه به انواع و اقسام راه‌ها و شیوه‌های اعمال فشار بر انقلابیون با هدف منصرف ساختن آنها از خواسته‌هایشان، متوسل شده است. استفاده از اشکال مختلف شکنجه‌ها، بازداشت‌های بدون تفهیم اتهام، یورش به منازل انقلابیون و تخریب آنها، سلب تابعیت شمار زیادی از شیعیان و اعطای تابعیت به اتباع خارجی تنها گوشه‌ای از سلسله فشارهای گسترده‌ای است که توسط حکام آل‌خلیفه بر انقلابیون بحرینی تحمیل شده است؛ فشارهایی که اخیرا نیز با سلسله تدابیر ناپخته تصمیم‌گیران خاندان آل‌خلیفه تشدید شده‌اند.

در همین ارتباط گفتگویی را با دکتر «جواد فیروز» نماینده سابق پارلمان بحرین انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*درباره آخرین وضعیت آیت الله عیسی قاسم توضیح دهید. علت عدم اطلاع از حال ایشان و سکوت رسانه ها در قبال این موضوع چیست؟

نظامیان بحرین با تحمیل اقامت اجباری به شیخ عیسی و بررسی هویت تمام ترددکنندگان در الدراز، شرایط سختی را برای نزدیک شدن به منزل شیخ ایجاد کرده اند نظامیان تا دندان مسلح بحرین در تاریخ ۲۳ مِی ۲۰۱۷ میلادی به منطقه الدراز محل سکونت شیخ عیسی که از یک سال قبل تحت محاصره بود، حمله کرده و علاوه بر بازداشت بیش از ۳۰۰ نفر از تحصن کنندگان و به شهادت رساندن ۵ جوان بحرینی، حصار امنیتی شدیدی را در مناطق مختلف الدراز به ویژه در حومه منزل آیت الله عیسی قاسم برقرار کردند. آنها همچنین با نصب دوربین های نظارتی، تمامی تحرکات به سمت منازل پیرامونی آن و به صورت کلی تمام منطقه را رصد می کنند. نظامیان بحرین با تحمیل اقامت اجباری به شیخ عیسی و بررسی هویت تمام ترددکنندگان در الدراز، شرایط سختی را برای نزدیک شدن به منزل شیخ عیسی ایجاد کرده و هر نوع حرکتی را به وضوح و دقیق مشاهده می کنند. در چنین شرایطی بسیاری از رسانه ها در پوشش تجاوزات و حملات سنگینی که صورت گرفته و هم اکنون نیز در الدراز رخ می دهد، کوتاهی کرده اند. امیدواریم که در شرایط بحرانی منطقه، رسانه های مستقل مسأله ملت بحرین و حمله به آیت الله عیسی قاسم را در اولویت خود قرار دهند.

*اخیرا سازمان های حقوق بشری در بحرین گزارشی را منتشر کردند مبنی بر اینکه رژیم آل خلیفه در شکنجه معارضان، از روش های سازمان دهی شده و اتاق های مرگ استفاده می کند. در این خصوص توضیح دهید و بفرمایید که واکنش سازمان های حقوق بشری جهان به این گزارش را چگونه ارزیابی می کنید؟

به دلیل عدم جدایی و استقلال نداشتن نهاد قضایی کشور از مقامات و حکومت، امکان تحقق هرنوع اصلاحات حقوقی در بحرین وجود ندارد حکومت بحرین بر نهادهای نظامی و امنیتی اتکا دارد تا بدین صورت سلطه خود را بر تمامی بخش های زندگی مردم تحمیل کند و نفوذ پلیسی خود را گسترش دهد؛ از جمله این نهادهای نظامی می توان دستگاه موسوم به امنیت ملی را نام برد که اخیرا و پس از صدور دستور پادشاه در ابتدای سال جاری اختیارات این دستگاه افزایش یافته و بر شکنجه سازمان دهی شده و ترساندن عموم فعالان سیاسی و حقوقی و خانواده هایشان تکیه دارد. از جمله اقدامات این دستگاه امنیتی، شکنجه شدید، آزار جنسی، حبس انفرادی، دشنام و استفاده از کلمات رکیک، ضرب و شتم فرد زندانی در حین تحقیقات، تهدید خانواده و نزدیکان وی، تبعید، جلوگیری از سفر، سوزاندن خودروهای قربانیان، اخراج از کار و تهدید به محروم کردن از خدمات زندگی و مسکونی است. به دلیل عدم جدایی و استقلال نداشتن نهاد قضایی کشور از مقامات و حکومت و عدم نظارت بر نهادهای امنیتی، به هیچ وجه امکان تحقق هرنوع اصلاحات حقوقی در بحرین وجود ندارد. از ابتدای تاسیس این نهاد امنیتی، ۷ نفر ریاست آن را برعهده داشته اند که ۵ نفر آنها از اعضای خاندان حاکم بر بحرین هستند.

*آل خلیفه هر چند وقت یک بار ایران را به برهم زدن ثبات بحرین و گسترش افراط گرایی متهم می کند. علت اینگونه ادعاهای حکام بحرین چیست؟

حکام بحرین از ابتدای روی کار آمدنشان تاکنون به جای حل مسائل و بحران های داخلی کشور و گوش دادن به خواسته های مردم بحرین، در فراری رو به جلو طرف ها و کشورهای خارجی را به دخالت در امور داخلی بحرین متهم می کنند. آنها در دهه ۵۰ جنبش معارض ملی به نام «هیئة الاتحاد الوطنی» را به ناصری بودن و تحت حمایت مصر بودن و در دهه ۷۰ نیز شوروی را به حمایت از معارضان و پس از انقلاب ایران هم، تهران را به حمایت از معارضان متهم کردند. از ابتدای حرکت گسترده مردم در فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی هم اتهامات بیشتری به ایران زدند اما گزارش کمیته حقیقت یاب به ریاست «شریف بسیونی» در نوامبر سال ۲۰۱۱ ادعای آن ها را رد کرد. در حال حاضر هم با ایجاد بحران میان حکام بحرین با قطر، دوحه را به تضعیف ثبات در بحرین متهم کرده و مدعی هستند که قطر معارضان را مور حمایت مالی قرار می دهد. بنابراین حاکمان کشور باید بحران های سیاسی داخلی را از طریق گفتگو با معارضان و رهبران بازداشت شده آنها حل کنند و طرحی جامع برای انجام اصلاحات بنیادین در کشور به منظور اجابت خواسته های مردم را آماده کنند. 

*تحلیل شما از اختلافات به وجود آمده میان چند کشور عربی از جمله حکام بحرین و آل خلیفه با قطر چیست؟

اختلافات میان دو خاندان حاکم بر بحرین و قطر قدیمی است و هر از گاهی تجدید می شود. همچنین افزایش تباین در سیاست های امارات و سعودی ها با قطر در بحران های کنونی منطقه موجب تشدید اختلافات فی مابین آنها شده است. رژیم حاکم بر بحرین نیز به دلیل تبعیت از سعودی ها و هم سویی با امارات به دلیل کمک هایی که از این کشور دریافت می کند، در صدد است تا از بحران کنونی استفاده کرده و سعودی ها و امارات را راضی کند. از سوی دیگر بحرین با این کار می تواند سرکوب معارضان داخلی و عدم اجابت خواسته های مردم در زمینه اصلاحات کشور را با متهم کردن قطر به حمایت از معارضان، توجیه کند.

*اخیرا دولت آمریکا گزارشی را از تبعیض آل خلیفه در حق شیعیان بحرین منتشر کرد. از سویی ما شاهد حمایت واشنگتن از منامه در سرکوب مردم و شیعیان هستیم. این موضع گیری های دوگانه و اقدامات تناقض آمیز آمریکا را چگونه تحلیل می کنید؟

متاسفانه این نوع محکوم کردن ها از سوی غربی ها و وزارت خارجه آمریکا، فقط کلامی است و ما اثری از آن را در سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک واشنگتن با منامه نمی بینیم. بلاشک منافع راهبردی این کشورها در حوزه سیاسی و اقتصادی و نظامی، برای آنها اولویت است نه مبانی حقوق بشر و منشورهای بین المللی. بنابراین آنها نفاق و دوگانگی را در پیش گرفته اند و از رژیم های مستبد و خاندان های حاکم که حقوق مردم را مصادره کرده و تمام ثروت های ملی را در اختیار دارند، حمایت می کنند.

* همانگونه که مستحضر هستید، فرصت حج زمان خوبی برای تبیین مظلومیت ملت های مستضعف منطقه و جنایات رژیم های استکباری و ادوات آنها در منطقه است. چگونه می توان از این فرصت برای تبیین حوادث تلخی که برای ملت های مظلوم منطقه به ویژه مردم فلسطین و بحرین رخ می دهد، بهره برد؟

باید در طول موسم حج کنفرانس های متعددی برگزار گردد تا تمام مسلمانان در خصوص اهمیت دفاع و نصرت مردم تحت ظلم فلسطین آگاه گردند موسم حج یک مناسب دینی و عبادی است که خداوند برای تحقق اهداف عالی اسلام در زمینه های مادی و معنوی و همچنین تقویت وحدت امت اسلامی به منظور مقابله با توطئه ها و دسیسه های خارجی و دفاع از مقدسات و نصرت ملت های مظلوم واجب گردانیده است. در مقدمه تمام مقدسات هم مسجد الاقصی و اراضی اشغالی فلسطین و دفاع از مردم فلسطین در برابر نظامیان اشغالگر قرار دارد. بنابراین باید در طول موسم حج کنفرانس ها و فعالیت های متعددی برگزار گردد تا بدین صورت علاوه بر یاری رساندن به مسجد الاقصی، تمام مسلمانان نیز در خصوص اهمیت دفاع و نصرت مردم تحت ظلم فلسطین آگاه گردند و دولت های اسلامی را مجبور کنند تا در مواجهه با نقشه صهیونیست ها مبنی بر توسعه طلبی و سلطه بر دارایی های مسلمانان موضع و سیاستی واحد در پیش گیرند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات