۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۵۲۲۰۹۰
کارشناس فرهنگی تبیین کرد؛

«تجمل‌گرایی» پیامد مدگرایی غیرمنطقی

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: برخی افراد برای تبعیت از روش های بد به سمت مسائل مادی و پرخرج گام برمی دارند که نتیجه آن، گرایش به سمت تجمل گرایی است.
حجت الاسلام میرزایی رییس شورای هماهنگی هرمزگان

حجت الاسلام علی اکبر میرزایی، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، در تبیین مسأله «مُد»، آن را نوعی تبعیت و الگوبرداری معنا کرد و گفت: مدگرایی نیز در یک کلمه به معنای الگوبرداری از یک روش است که این امر بیانگر توجه انسان به مدگرایی است.

وی با بیان اینکه برخی مواقع، الگوها مثبت و یا منفی است، افزود: استفاده از الگوهای مثبت سبب مدگرایی خوب است؛ بنابراین نمی توان گفت که مدگرایی خوب نیست، در قرآن نیز آمده که در سیره و روش پیغمبر الگو و روش خوب است، این کلمه خوب به معنای الگوبرداری مثبت است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به ابعاد مختلف مدگرایی تصریح کرد: ابعاد مدگرایی نیز جنبه مثبت و یا منفی دارد که بر اساس آن می توان به خوب و یا بد این ابعاد پی برد.

حجت الاسلام میرزایی الگو قراردادن روش های بد را مدگرایی منفی معنا کرد و گفت: مدگرایی مثبت به این معناست که انسان ظرفیت های خوب سبک پوشش و زندگی را شناسایی و به شکل مطلوب از آن بهره می برد.

وی در ادامه نیاز انسان ها به تغییر و امید به پیشرفت را از عوامل جامعه شناختی مدگرایی برشمرد و ابراز داشت: انسان به دنبال تحول و پیشرفت بوده و تحول و ایمان می تواند نقش اساسی در زندگی انسان ایفا کند.

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به جایگاه مدگرایی در فرهنگ دینی اذعان داشت: با توجه به تعریف مد و مدگرایی، آنچه مدنظر دین مبین اسلام است، مدگرایی به معنای تبعیت از روش مثبت و صحیح است؛ از این رو جایگاه مدگرایی در فرهنگ دینی بستگی به سبک، روش و نگاه  انسان دارد، اگر نگاه به مدگرایی، نگاهی مشخص و برآمده از نیاز، فکر و دغدغه انسان باشد، مورد تایید اسلام است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان در پاسخ به سؤالی میتنی بر اینکه آیا مدگرایی همان مصرف گرایی است، گفت: بخشی از مدگرایی می توان مصرف گرایی و یا مصرف زدگی دانست، مدگرایی و مصرف گرایی در برخی مواقع با هم تلاقی دارند.

حجت الاسلام میرزایی در ادامه اضافه کرد: به عنوان مثال؛ برخی افراد برای تبعیت از روش های بد به سمت مسائل مادی و پرخرج گام برمی دارند و برای الگوگیری از روشی نامناسب میلیون ها تومان هزینه می کنند، در حالی که نیاز به این گونه هزینه ها نیست، این همان مصرف گرایی و یا مصرف زدگی است که سبب گرایش انسان به تجمل‌گرایی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مدگرایی، خود وارداتی نیست، تصریح کرد: مدگرایی به معنای مثبت در فرهنگ دینی وجود دارد؛ اما شاخه‌هایی از مدگرایی وارداتی است، به عنوان مثال برخی مدل‌های مو و طراحی لباس‌ها نمونه بارز مدگرایی وارداتی است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: نمی توان با قاطعیت گفت که مدگرایی در بین زنان بیشتر است یا مردان، پاسخ این سؤال بستگی به زاویه دید انسان دارد، از آنجایی که زنان نگاهشان به موضوعات زینت بیشتر است می توان گفت زنان گرایش بیشتری به مدگرایی دارند./851/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات