۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۵۲۲۱۹۷
یادداشت طلبگی؛

آنچه امام خامنه ای برای طلاب گفتند

باید در مسیر تحصیل با رعایت تقوای علمی، نظرات مختلف را شنید و نظر درست را انتخاب کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، سخنان و رهنمودهای رهبر عزیزمان در دیدار با طلاب حوزه علمیه تهران جذاب و شنیدنی بود، بر اساس سخنان اخیر رهبر انقلاب علم و تحصیل مهم ترین وسیله رشد فردی و اجتماعی طلاب است، اگر می خواهیم افکار و گفتارمان بر جامعه اسلامی حاکم باشد، باید خوب درس بخوانیم، به قول شهید مدافع حرم، جنگ نرم مثل خمپاره 60 عمل می کند، نه صدا دارد و نه صوت، فقط وقتی متوجه می شوید که دیگر رفیقت نه مسجد می آید، نه هیأت و نه حوزه. وقتی متوجه می شوید که رفیق طلبه ات حوزه می آید، اما فکر و حواسش به جای درس و بحث رشد علمی یا فضاهای مجازی است یا درآمد بالاتر.

طلبه باید ملا شود تا به درد ملت بخورد، به قول امیرکبیر«ابتدا فکر کردم مملکت وزیر دانا می‌خواهد، بعد فکر کردم شاه دانا می‌خواهد، اما در آخر فهمیدم مملکت مردم دانا می‌خواهد».

تغییر را باید از خودمان آغاز کنیم، ما حق داریم مسؤولان دلسوز پاک و سالم داشته باشیم، اما از کجا بیایند، مگر نه اینکه آنها همین آدم‌های جامعه هستند! ما حق داریم مطالبه گر باشیم و به مشکلات اعتراض کنیم؛ اما شاید بهتر باشد یک بار هم که شده از حل مسائل خرد و کوچک شروع کنیم.

جامعه مثل یک درخت است ما ریشه ها و تنه و مسؤولان میوه و برگ، پس قوی، غنی و محکم بودن ما میوه های پر بار و سالم تحویل می دهد، طلبه های اگر خود را از جامعه جدا ندانند پایه ها و ریشه های اعتقادی و باورهای معنوی جامعه دستخوش بیماری های فکر و آسیب های متعدد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نخواهد شد.

مسؤولان ما هستیم، ما مردم و ما طلبه‌ها!

می دانید، ما تغییر کرده ایم، خواسته ها و افکارمان تغییر کرده است، دیگر آن مردم مهربان و دلواپس و یاری دهنده نیستیم، در بانک 6 باجه وجود دارد؛ اما کلا یک نفر کار مردم را راه می اندازد و بار دیگران را به دوش می کشد، استاد دانشگاه، کتاب انگلیسی را ده صفحه ده صفحه به عنوان پروژه به دانشجویانش می دهد که ترجمه کنند و در آخر به نام خودش جاپ می‌کند، بقال محل اجناس تاریخ مصرف گذشته را جلوی دست می چیند به هوای اینکه نبینی و بخری، میوه های خوب دوبرابر قیمت به فروش می رسد، دوستی در تلگرام پست های فساد برخی مسؤولان را از این گروه به گروه دیگر می گذارد و به این خیال که مانع ادامه این فساد شود، آیا نباید از همین رفتارهای دم دستی خودمان شروع کنید، تغییر کشور از همین تغییر رفتارهای ما آغاز خواهد شد.

چرا ذائقه اخلاقی جامعه تغییر کرده! دیگر ما همان مردم دهه های قبل نیستیم، میل‌مان بیشتر به تنبلی، کتمان، نفاق، بازی با آبرو و ... گرایش پیدا کرده است.

باید تغییر را از خودمان آغاز کنیم، کشور مردم دانا و عاقل می خواهد، تحصیل مطلوب و در کنار آن، با اقوال مختلف بزرگان آشنا شویم تا بدانیم در جامعه کنونی، اقوال مختلف در هر موضوعی به وجود می آید و قول فقط قول طلبه، دانشجو و دانش پژوه نیست باید در مسیر تحصیل با رعایت تقوای علمی، نظرات مختلف را شنید و نظر درست را انتخاب کرد.

به قول رهبر انقلاب، شاید بگویید، منطق مظفر و حاشیه ملاعبدالله به چه کار می آید، اتفاقا آشنایی با این همه اقوال یادمان می‌دهد که چطور اقوال درست را از اقوال نادرست انتخاب کنیم، اگر با قول ما مخالف بود؛ اما درست و اجرایی آن را با جان دل بپذیریم و عمل کنیم.

مشکل اصلی از درون ماست و عوامل محیطی مشکلات ثانوی به شمار می آیند. حل مشکل باید از درون آغاز شود، هر فرد یک جامعه بزرگ است و اگر این فرد عالم و دانا باشد، جامعه ای دانشمند خواهیم داشت، سفارش‌های رهبر معظم انقلاب نشان می دهد که امام خمینی بهتر از همه می‌دانستند که وضعیت جامعه چگونه است و چگونه باید باشد، امام راحل از خود شروع کرده بود.

این قانون طبیعت است که آن که بیشتر از همه می داند، بیشتر از همه درد می کشد، دیدار سه ساعته طلاب تهرانی با رهبر معظم انقلاب اسلامی، یک دنیا حرف دارد، وسعت این چند ساعت و مغز مطالب آن و تحلیلش به اندازه یک کتابخانه بزرگ پر از کتاب‌های قطور است، از خدای بزرگ عاجزانه مسألت داریم به حق خون شهید بزرگ محسن حججی عزیز روزی ما را در روز عید غدیر ادای تکلیف نسبت به امام جامعه قرار دهد تا این امر دولت اسلامی و جامعه اسلامی محقق شود که قطعا در محقق نشدن آن همه ما مسئولیم به ویژه ما طلبه ها.

به گفته شهید رجایی، یک نان را 35 میلیون نفر می خوریم اما زیر بار حرف دشمنان نمی رویم. خودمان بهتر شویم؛ این است همان کاری که برای بهتر شدن کشورمان می توانییم انجام بدهیم، مردان خدا زنده به آنند که مردانه بمانند./۹۰۱/ی۷۰۴/س

شیما تهرانی، طلبه حوزه علمیه خواهران تهران

ارسال نظرات