۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۵۲۲۱۹۹
در نشست صمیمانه وزیر ارشاد با اصحاب فرهنگ و هنر مطرح شد؛

كتاب و نشر مادر فرهنگ کشور است/ قم مركز سينمای معناگراي ايران است

نشست صميمانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با جمعي از فرهيختگان فرهنگي، هنري، قرآني و رسانه اي در فرمانداري قم برگزار شد.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، سيد عباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بعدازظهر امروز در نشست صميمانه با جمعي از فرهيختگان فرهنگي، هنري، قرآني و رسانه اي كه در فرمانداري قم برگزار شد با اشاره به اينكه چند رويكرد موردنظر ما و دولت است که یک مورد موضوع سياست واگذاري بخش خصوصي است، اظهار داشت: دولت در مورد اين امر به دنبال خصوصي سازي در بخش هاي مختلف است، تاكيدات مقام معظم رهبري هم بر روي اصل ٤٤ است كه به خوبي رخ نداده است.

وي ادامه داد: هر رويكردي ممكن است فراز و نشيب هايي داشته باشد اما مجموعه رويكردها مي تواند معدل امور را نشان دهد، رويكرد تمركزگرايي مطرح است به اين معنا كه تهران ايران نيست و بايد به گونه اي حركت كنيم كه همه ايران از توزيع عادلانه فرهنگ بهره ببرند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تأكيد كرد: سياست تفكيك ناپذيري در همه معاونت ها اجرايي خواهد شد و همه استان ها بايد از رويكردهاي مختلف فرهنگي به يك اندازه بهره مند شوند و از سوی معاونت ها در اين بخش نبايد اغماضي صورت گيرد زيرا امروز خلاقيت در سراسر كشور ما موجود است و استان قم هم از اين امر مستثنا نيست.

صالحي يادآور شد: وزارت ارشاد بايد به سوي يك اطاق شيشه اي برود كه همه ببينند نظارت، حمايت، آيين نامه ها و بودجه ها طي چه برنامه اي انجام مي شود، همه بايد بدانند كه فضا در حوزه حمايت در كجاها قرار دارد، شفافيت در بخش سياستگذاري و مميزي بايد وجود داشته باشد تا زمينه فساد كاهش پيدا كرده و سطح انتقادپذيري بالا برود.

وي افزود: از آنجايي كه بنده در حوزه معاونت فرهنگ بودم اشراف به حوزه هاي مختلف اين بخش را دارم و درخواست مي كنم كساني كه امكان كمك دارند به حوزه نشر و مكتوب ما كمك كنند زيرا كتاب و نشر مادر فرهنگ ما است و اگر كتاب در يك كشور نزول پيدا كند قطعا فرهنگ جامعه از بين مي رود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مورد شهر قم ابراز داشت: ما بايد زيست بوم هاي قم را مدنظر قرار دهيم، البته عدالت به معناي يكسان سازي نيست، توجه به زيست بوم فرهنگي اجتماعي در هر استان كمك مي كند كه در هر استان حوزه هاي برتر و ستاره دار را ديد، ويژگي اقتصادي و علمي استان مي تواند در متغيرها كمك كند.

صالحي بيان كرد: شهرستان قم را بايد با مزيت هاي نسبي تعريف كرد تا در بخش هاي مختلف فرهنگ استان را به قطب هاي فرهنگي تبديل كرد، ما مزيت هاي نسبي قم را بايد كشف و به يك اجماع كلي برسیم، مزيت هاي نسبي در قم و این که در كجاها مي توان سرمايه گذاري كرد يك امر مهم است كه بايد به آن توجه كرد.

وي اضافه كرد: اداره كل ارشاد قم در همكاري ای که با اصحاب فرهنگ مي تواند انجام دهد و در يك نقشه چهار سال استان كمك كننده باشد، اين است كه به نقطه هاي موفق برسد و توافق ٧٠ الي ٨٠ درصدي را بر روي آن داشته باشد و براي خود اهداف جدي در مقوله هاي مشخص را نشانه گذاري كند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه ارشاد قم بايد سه الي پنج حوزه را مشخص كرده و در آن براي موفقيت حركت كند، گفت: امروز در استان مي توان با يك برنامه ريزي دقيق در اهداف مشخص، به كارنامه خوبي رسید؛ تهران اگر در حوزه فيزيكي ديده مي شود قم بايد در بخش نرم افزاري كار كند و بدانيد كه مي تواند در كشور موفقيت داشته باشد.

در ادامه نشست، حجت الاسلام خسروي نماينده معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تصريح كرد: خبر خوبي كه معاونت قرآن و عترت دارد، اين است كه تعداد فعالان قرآني كه بيمه شده بودند با مشكلاتي رو به رو شده بودند كه اين موضوع حل شد، همچنين امروز 2 هزار نفر بر تعداد بيمه شدگان نيز افزوده شده است.

وي ادامه داد: بودجه دستگاه هاي مختلف هر ساله ده درصد افزايش پيدا مي كند كه اين بودجه امسال صدرصد افزايش پيدا كرده است، يكي ديگر از اتفاقات تشكيلات قرآن و عترت است كه امروز به گروه تغيير يافته و با مدير كل مرتبط است.

نماينده معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تأكید كرد: چنانچه بودجه 10 برابر هم شود مهم اين است كه مشكلات اخلاقي ما در تعليم قرآن حل شود، اخلاق قرآني ما با افزايش بودجه درست نمي شود، رويكرد اصلي ما در معاونت قرآن و عترت فهم قرآن است، يكي از كارهاي خوب امسال توانمندسازي مؤسسات قرآني از سوي مربيان آنها در فهم قرآن و نهج البلاغه است.

محمدمهدی حيدريان، رییس سازمان سينمايي نیز در این نشست، گفت: سينما به عنوان يكي از هنرها، هميشه در رأس رسانه ها است، سينمای ايران ما هر چند نگاه به آن بيشتر است اما نبايد عاملي براي خودزني باشد، بعد از انقلاب بار فرهنگي بخش هاي ديگري را سينما به دوش كشيده است.

وي بيان كرد: با اين سينما يعني ايران يك كشور آزاد است، در مورد جشنواره هم بايد گفت برپايي جشنواره مقصد ما نيست بلكه سينما به عنوان گذرگاه ما در بازار جهاني جانمايي شده است، يكي از وجوه مشخص در چهارسال اخير تشكيل قطب هاي فرهنگي در كشور است كه اين كار در حوزه سينما انجام شد.

حيدريان تأكيد كرد: قم مركز سينمای معناگراي ايران است، تا پايان شهريورماه يك توافقنامه در سينمای سمعي و بصري قم خواهيم داشت كه اين امر ناظر بر اين است كه استانداري هم بتواند سرمايه گذاري كند و اميدوارم امسال يك سال فرهنگي خوب براي قم باشد.

در ادامه، كارانديش معاون توسعه و منابع وزارت ارشاد نيز يادآور شد: در سال جاري ٩١٠٠ ميليارد بودجه بخش فرهنگ است كه ٨ هزار ميليارد آن در بخش هاي ديگر تقسيم مي شود و بقيه آن در وزارت ارشاد هزينه مي گردد.

وي ادامه داد: يكي از موضوعات در مورد بودجه اين است كه ما بودجه را در سطح كشور به صورت اعتباراتي به پرداخت ها به صورت مستقيم انجام مي دهيم.

در پايان مرادخاني معاون هنري وزارت ارشاد با اشاره به اينكه حوزه تئاتر و هنرهاي تجسمي براي بحث گالري و ايجاد سبد خاصي براي اصحاب هنر در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: آموزش هاي هنري نيز يكي ديگر از برنامه هاي ما است، ما حاضريم تمام بزرگداشت ها، همايش ها و برنامه هاي اين چنيني را به استان ها واگذار كنيم.

وي بيان كرد: مشكل بيمه اكثر افراد در اين حوزه حل شده است و اگر كسي باقي مانده است مي توانند به ما معرفي كنند تا آنها را هم بيمه كنيم، همچنين موضوع خريد يك درصد آثار امري خوب است كه مي تواند به هنر تجسمي كمك كند، از آنجايي كه تا به امروز الزام در اين كار وجود نداشت بودجه اي براي اين امر ايجاد نشده است.

معاون هنري وزارت ارشاد تصريح كرد: در رابطه با خريد يك درصد آثار با بخش مالياتي هم صحبت كرديم كساني كه در اين امر اقدام مي كنند در پرونده مثبت مالياتي اسم آنها نيز درج شود.

مرادخاني در پايان گفت: در مورد واگذاري اماكن براي كارهاي هنري بايد يك جلسه گذاشته شود تا بتوان اين موضوع را هم حل كرد، ما بايد در حوزه هاي مختلف با تعامل قم كارهاي بزرگ را انجام دهيم، براي نمونه تئاتر ديني يكي از موضوعاتي است كه مي تواند در اين استان به خوبي انجام شود/٨١٦/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات