۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۵۲۲۲۳۰
کارشناس دینی هشدار داد؛

مدگرایی غربی؛ استثمار نرم ملت‌ها

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه مدگرایی ریشه در فرهنگ مصرفی و سرمایه داری غرب دارد، گفت: مدگرایی به جهت اشاعه فرهنگ غربی و ترویج مصرف گرایی، برای کشورهای غربی حائز اهمیت است.
حجت الاسلام فولادی

حجت الاسلام محمد فولادی مدرس حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به مدگرایی و ابعاد آن و با بیان اینکه مدگرایی ریشه در فرهنگ مصرفی و سرمایه داری غرب دارد، گفت: این فرهنگ به واسطه تبلیغات و رسانه های گروهی در حال گسترش و ترویج حداکثری است.

وی در ادامه افزود: نفعی که کشورهای غربی از مدگرایی می بردند ترویج فرهنگ مصرفی و سرمایه داری و تهاجم فرهنگی بر علیه کشورهایی است که نتوانند صاحب قدرت شوند، در واقع مدگرایی از دو جهت؛ اشاعه فرهنگ غربی و ترویج مصرف گرایی، برای کشورهای غربی حائز اهمیت است.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین اضافه کرد: فرهنگ غرب به دنبال نفوذ و چیرگی بر کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که از لحاظ پیشینه فرهنگی غنی هستند است، شناخت عوامل مروج مدگرایی در جامعه سبب به ارائه راهکار و مقابله با این پدیده در جامعه کمک می کند.

حجت الاسلام فولادی، رواج مصرف گرایی و بی بند و باری در جامعه را از ثمرات و نتایج استفاده نامطلوب از مد دانست و افزود: پیروی از مد در جامعه باعث پیروی از فرهنگی است که انسان هایی بدون اعتقاد و با ایمانی ضعیف نسبت به هدفداری و آخر و عاقبت انسان نسبت به بهشت و جهنم می شود.

وی ادامه داد: مدگرایی ریشه در جامعه شناسی و روان شناسی کشورها دارد جامعه ایی که الگوی مناسبی در اختیار جوانان و نوجوانان قرار ندهد جای آن را به فرهنگی می دهد که مدگرایی باعث به وجود آمدن آسیب ها و معضلات اجتماعی می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب که کشورهای غربی به واسطه تسلط فرهنگی و اقتصادی سعی در استثمار کشورهای اسلامی را دارند، تصریح کرد: در کشورهای مسلمان پشتوانه ای غنی مذهبی و اقتصادی از نظر منابع نفتی و منابع سرمایه ایی است کشورهای غربی برای تسلط بر این منابع و پیشینه مذهبی قوی سعی در گسترش مدگرایی در جوامع می کنند تا بدین واسطه تسلط  و نفوذ خود را در کشورها گسترش دهند و تز این وادی به منابع اقتصادی دست پیدا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که سرمایه داری و مصرف گرایی در جامعه باعث به وجود آمدن معضلات و آسیب های اجتماعی می شود ابراز داشت: بسیاری از آسیب ها و معضلات اجتماعی ریشه در  پیروی بی چون و چرا در جامعه از هنجارهایی است که با فرهنگ کشور و مردم کشورها سازگار نیست و پیروی بی چون و چرای افراد از این فرهنگ باعث به وجود آمدن آسیب ها و معضلات اجتماعی می شود.

حجت الاسلام فولادی در پایان با تاکید بر اینکه مدگرایی در جامعه ریشه های اجتماعی و روانی دارند ابراز داشت: آموزش و آگاهی در این زمینه بر عهده خانوادها و سیستم آموزشی و پرورشی است، دغدغه های مسؤولان فرهنگی در این زمینه راهگشای بسیاری از مشکلات و معضلات و آسیب های اجتماعی خواهد بود./۸۵۱/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات