۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۵۲۲۲۸۹
آیت الله اعرافی تأکید کرد؛

ضرورت بازشناخت جایگاه حوزه در معادلات فکری، تمدنی و فرهنگی غرب

مدیر حوزه‌های علمیه بر بازشناخت جایگاه حوزه و ساماندهی فعالیت‌های آن در معادلات فکری، تمدنی و فرهنگی غرب تأکید کرد.
جلسه مجمع علما و روحانیت شرق استان سمنان با حضور آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله علیرضا اعرافی در نخستین همایش آموزشی و توجیهی گروه های فرهنگی تبلیغی سراسر کشور که از صبح امروز در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران آغاز شده است با اشاره به اهمیت تبلیغ عنوان کرد: تبلیغ مهم‌ترین رسالت حوزه است و پرورش مبلغ، ساماندهی اندیشه و جریان تبلیغ در راستای این رسالت صورت می گیرد.

وی افزود: تمام شالوده و نظام های علمی و آموزشی حوزه باید در راستای تبلیغ صورت بگیرد و هیچ فعالیتی در حوزه نباید از تربیت مبلغ و تولید محتوای مناسب برای ابلاغ پیام دین جدا باشد.

مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: آفات و آسیب هایی در مسیر تبلیغ وجود دارد که می تواند به تهدیدی برای اثرگذاری آن تبدیل شود که نیاز است تا با دقت به این موضوعات پرداخته شود تا این مشکلات از بین برود.

آیت الله اعرافی تشریفاتی شدن تبلیغ را از آسیب های مهم در مسیر تبلیغ دانست و خاطرنشان کرد: صوری و تشریفاتی شدن تبلیغ می تواند فرآیند تبلیغ را دچار آسیب جدی کند و اگر تبلیغی در ذات آن احساس هدفمندی و اثربخشی وجود نداشته باشد، موفقیت تبلیغ را با چالش جدی مواجه می کند.

وی اضافه کرد: احساسی شدن محض و تهی شدن تبلیغ از اندیشه و حکمت باطنی می تواند به عنوان یک آسیب جدی در بحث تبلیغ مطرح باشد، هرچند که کار احساسی و عاطفی در تبلیغ هنر است و بدون حضور عنصر حماسه و عاطفه تبلیغ معنا ندارد اما باید دقت کرد که این موضوع به احساسی شدن محض تبدیل شود.

مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: آمیخته شدن تبلیغ با خرافات و مسائل سست نیز از دیگر مسائلی است که جریان تبلیغ را با آسیب جدی مواجه می کند و اگر مخاطب احساس کند که مسائل مطرح شده سست بوده و قابل اثبات نیست، از آن تلقی خرافات خواهد کرد و همین موضوع نیز تبلیغ را از اثرگذاری خارج می کند.

وی ادامه داد: دوری از واقعیت ها، نیازها و شرایط زمانی و محیطی نیز از آسیب های موجود در مسیر تبلیغ است به گونه ای که اگر مخاطب با مسائل بیان شده پیوند ذهنی، روحی و منطقی ایجاد نکند، ممکن است تبلیغ جنبه منفی پیدا کند.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: بی اطلاعی از فعالیت های رقیب، بیان مسائل تبلیغی با عتاب و خطاب و عدم رعایت اولویت ها در تبلیغ از دیگر آسیب های جدی در مسیر تبلیغ است که ممکن است تبلیغ را بی اثر کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مزیت های فعالیت های تبلیغی گروهی اظهار کرد: همانگونه که رهبر انقلاب بارها تأکید کرده اند، تبلیغ باید حالت منظومه وار و همراه با نگاه شبکه ای باشد که متأسفانه امروز جریان تبلیغی کشور از این منظومه برخوردار نیست و موازی کاری های بی خاصیت و گاهی مخرب در این عرصه وجود دارد.

مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور در پایان خاطرنشان کرد: حوزه باید جایگاه خود در تغییر نرم افزار تمدنی و معادلات فکری، تمدنی و فرهنگی غرب را بشناسد و فعالیت های خود را در راستای این موضوع ساماندهی کند و تبلیغ نیز به عنوان مهم‌ترین رسالت حوزه های علمیه باید در این راستا صورت بگیرد./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات