۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۵۲۲۳۵۸
کارشناس فرهنگی مطرح کرد؛

مدگرایی راهی برای سلطه اقتصادی غرب

معاون طرح و برنامه‌ریزی شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: مدگرایی برای سلطه فرهنگی و به دنبال آن سلطه اقتصادی غرب بر سایر کشورها بدون هیچ اعتراضی در حال گسترش است.
فرشته روح افزا

فرشته روح‌افزا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره عوامل جامعه‌شناختی مدگرایی و جایگاه آن در فرهنگ دینی گفت: مدگرایی بر اساس مبانی غربی در فرهنگ دینی جایگاهی ندارد؛ زیرا اسلام پوشش بیگانگان را نمی‌پذیرد، پوشش دارای اثر روحی و روانی بوده و افراد با پوشیدن لباس‌های بیگانه تحت تأثیر فرهنگ آن کشور قرار می‌گیرند.

فرهنگ کشور واردکننده به کشور مصرف‌کننده وارد می‌شود

معاون طرح و برنامه‌ریزی شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی درباره سبک زندگی اعم از مدل لباس، مو، غذا خوردن، تفریحات و ... ورود پیدا کردند که اگر بتوانند فرهنگ خود را به سایر کشورهای مصرف کننده وارد ‌کنند.

روح افزا ادامه داد: «آنتونی گیدنز» جامعه‌شناس انگلیسی به سازمان‌های بزرگ و مهم آمریکایی مشاوره می‌دهد، او بیان کرده که اگر روش‌ها و شیوه‌های زندگی در افراد تغییر داده شود فرد کاملا تحت نفوذ آن سازمان یا کشور قرار گرفته و سبک زندگی غربی را انتخاب می‌کند.

ورود تکنولوژی به همراه خود فرهنگ می‌آورد

وی با بیان اینکه وقتی در جامعه ایرانی تمام اصالت‌ها و سنت‌ها کنار گذاشته شود و اکثریت افراد جامعه فرهنگ غرب را قبول ‌کنند تحت تاثیر دیدگاه‌های آنها قرار می‌گیرند، عنوان کرد: حتی ورود تکنولوژی به همراه خود فرهنگ می‌آورد مانند موبایل و ماهواره که این تکنولوژی‌ها وارد مباحث فرهنگی شده و آسیب‌های فرهنگی را بر جامعه ایرانی وارد کرده است البته نباید منکر استفاده صحیح از این وسایل شد.

شکل‌گیری مدگرایی از زمان جهانی‌شدن در دنیا

روح افزا درباره تاریخچه مدگرایی اظهار داشت: مدگرایی در جوامع از زمانی آغاز شد که کشورهای غربی خواهان جهانی‌شدن بودند در واقع آنها برای سلطه بر دنیا لازم دیدند که حتما سلطه فرهنگی داشته باشد زیرا برای داشتن سلطه اقتصادی محض با مخالفت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شدند؛ اما زمانی که سلطه فرهنگی ایجاد شود دیگر کسی به سلطه اقتصادی اعتراض نمی‌کند.

معاون طرح و برنامه‌ریزی شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: در سلطه فرهنگی فرد در جامعه هویت خود را که شامل مدل پوشش، غذا خوردن، رفتار و...  از دست می‌دهد وقتی چنین شد دیگر به مشکلات اقتصادی که توسط بیگانگان ایجاد می‌شود توجهی نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: تاریخچه مد و مدگرایی بعد از رنسانس و اقتصاد صنعتی شکل گرفت؛ اما تا قبل از این تاریخ لباس‌ها به صورت مد نبوده است، می‌توان از آثار تاریخی به‌جامانده در هر کشور به تاریخچه مدگرایی در آن کشور پی برد در کشور ایران از آثار برجا مانده دوران هخامنشی و... می‌توان استفاده کرد و نه مانند کشور آمریکا که بدون هیچ ریشه است و هیچ‌کدام از کشورها از لباس‌های مخصوص کشور دیگر برای پوشش خود استفاده نمی‌کردند و بعضی از لباس‌ها بسیار آراسته و زیبا بودند.

رواج غرب‌گرایی و مدگرایی در ایران از زمان پهلوی

روح افزا بیان داشت: لباس قومیت‌ها و نژادهای مختلف در ایران از قبیل ترک، لر، کرد، بلوچ و ...بسیار زیبا و متنوع هستند و از هیچ کشور دیگری این لباس ها گرفته نشده است متاسفانه در زمان پهلوی، غرب‌گرایی و نگاه غربی به کشور وارد شد و مدگرایی رواج یافت و تنها در یک مقطعی از کشور در دوران جنگ و دفاع مقدس مدگرایی کاهش یافته بود.

باید مبنای لباس پوشیدن براساس عقل و فکر باشد

معاون طرح و برنامه‌ریزی شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پایان خاطرنشان کرد: اینکه هر فرد نگاه کند که دیگران چه کاری انجام می‌دهند او هم همان را انجام دهد، نکته‌ مثبت و عقلانی نیست، جوانان باید بر مبنای عقل و فکر لباس خود را انتخاب کنند، بنابراین جوانی که تحت تأثیر گروه یا افرادی به عنوان نمونه لباس پاره و نامناسب می‌پوشد به نوعی روح، فکر، روان و سلیقه خود را تحت تأثیر دیگران قرار داده  و چنین تفکری سبب آفت به سایر انسان‌ها می‌شود. /807/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات