۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۵۲۲۳۷۱

عوامل تقویت اطاعت پذیری در فرزندان

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه روش های زیادی برای تقویت اطاعت پذیری در فرزندان وجود دارد، گفت: لطف و نوازش، کلام آرام، بیان خوسته در آرامش از مهم ترین دلایل ترغیب فرزندان به اطاعت پذیری است.
تربیت فرزند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد عباسی نیا، سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در آستان مقدس آن حضرت با بیان این که اطاعت پذیری فرزندان از والدین به معنای تبعیت مطلق و کورکورانه آنها و همچنین عدم مخالفت آنها با نظر والدین نیست، گفت: حرف شنوی و اطاعت پذیری در فرزندان به این معناست که آنها اگر خواسته والدین را مطابق با خواسته، شرایط و توانایی خود دانستند از آن اطاعت کرده و یا این که با کسب اجازه از پدر و مادر انجام آن را به ساعت و فرصتی دیگر موکول کنند.

وی افزود: والدین اگر می خواهند که خواسته خود را نسبت به فرزندان بیان کنند بهتر است که این کار را با خوشرویی انجام دهند چرا که عصبانیت موجب مقاومت و عدم حرف شنوی در فرزندان می شود؛ بنابراین باید این کار را با مهربانی و خوش خلقی و با آرامش انجام داد و قطعا در آرامش صدای انسان ملایم بوده و فرزندان می توانند از حرکات چهره و صورت ما این آرامش را درک کنند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: دومین نکته برای بیان درخواست از فرزندان این است که آرام صحبت کرده و با لحنی کلاملا آرام خواسته های خود را برای فرزندان بیان کنیم.

عباسی نیا با اشاره به این که برخورد مثبت و منطقی از دیگر راه های تفهیم خواسته به فرزندان و اطرافیان است، گفت: توجه به رفتار مناسب و تعریف از آن رفتار مناسب و راهنمایی به رفتار دیگر از روش های ترغیب فرزندان به انجام کارهای خوب است برای مثال اگر از کودک می خواهیم که اسباب بازی های خود را جمع کند در ابتدا از یک رفتار خوب او مانند مسواک زدن تعریف کرده و پس از آن از کودک خود بخواهیم که اسباب بازی هایش را جمع کند و این روش نه تنها در مورد کودکان بلکه در مورد بزرگسالان و جوانان نیز بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: والدین با نرم خو بودن نیز می توانند فرزندان خود را به انجام کارهای خوب دعوت کنند همانطور که خداوند در قرآن کریم خطاب به حضرت رسول(ص) می فرماید اگر نرم خو نبوده و غلیظ القلب بودی مردم از گرد تو پراکنده می شدند و برهمین اساس است که بیان شده است که با نرم خویی شاید، با عصبانیت هرگز.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که پدر و مادر با تبعیت از یکدیگر و نوازش و لطف به فرزند می توانند شرایط اطاعت پذیری را در او تقویت کنند، یادآور شد: کودکانی که از والدین خود حرف شنوی داشته و خواسته های معقول و منطقی والدین خود را قبول می کنند در زندگی خود موفق بوده در حالی که عدم اطاعت از والدین در بیشتر موارد فرزند را در معرض آسیب قرار می دهد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات