۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۵۲۲۳۷۷
حجت الاسلام قرائتی:

علم بدون تخصص و مهارت، هدر دادن عمر است

رییس ستاد اقامه نماز کشور درباره اهمیت کسب مهارت در کنار علم گفت: اگر امور با کارشناسی و تخصص همراه شود، فایده و استفاده مطلوب را خواهد داشت؛ در حالی که اخذ این مدارک تحصیلی بدون داشتن تخصص و مهارت، هیچ فایده ای جز هدر دادن عمر نخواهد داشت.
حجت الاسلام قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام محسن قرائتی در اولین ضیافت آموزشی فرهنگی فعالان فرهنگی دانشگاه های آزاد سراسر کشور که عصر امروز برگزار شد، درباره اهمیت و نقش علم گفت: ارزش علم تا جایی است که هم روی اشرف مخلوقات و هم روی پست ترین مخلوقات اثر می گذارد.

وی با اشاره به مثالی از علم آموزی انبیا افزود: پیامبری از قریه مخروبه ای می گذشت، از بعث سؤال کرد و خداوند بعد از 100سال او را زنده کرد تا معنای بعث را بفهمد، اینکه پیامبری صد سال بمیرد تا علم بیاموزد، اهمیت بالای علم آموزی است و در اهمیت آموزش در پست ترین موجودات هم اینکه اگر سگ تحت آموزش قرار گیرد و موجود حلال گوشتی را شکار کند، حلال است، چنان که در حالت عادی سگ موجودی نجس است.

حجت الاسلام قرائتی درباره علم نافع و اهمیت پرداختن به این نوع از علم نیز بیان داشت: دانستن برخی مطالب نه باعث شکوفایی است نه باعث تخریب و هیچ سود و نفعی ندارد و اگر علم مفید باشد، هیچ گاه فارغ التحصیلی وجود دارد، چنان که پیامبر می فرماید: رب زدنی علما، با اینکه خداوند همه علوم را به پیامبر عطا کرده بود اما باز این گونه بیان می کنند که طبق این آیه، فارغ التحصیلی وجود ندارد.

وی درباره کیفیت علم آموزی نیز خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می فرماید: و مااوتیتم من العلم قلیاً، که طبق این آیه اگر تمام دانش های بشری جمع شود، باز علم بشری قلیل است و اگر همین علم کم، نافع باشد، تمام مشکلات برطرف خواهد شد و آنچه در جامعه علمی امروز باعث ایجاد مشکل به خصوص در زمینه اشتغال شده است، نافع نبودن علم یا همان نبود مهارت و تخصص در کنار علم آموزی است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: طرحی که دولت برای اشتغال زایی ارائه داده است که دانشجوی لیسانس بعد از 6ماه مهارت آموزی سر کار برود، همانند خربزه بی مزه ای است که بخواهیم شیرینش کنیم، چرا ذات لیسانس را شیرین نکنیم، چرا دانشجو از همان ابتدای تحصیل دارای مهارت های لازم برای اشتغال نشود.

وی در ادامه تصریح کرد: علم آموزی را باید از نشانه های الهی آموخت که چگونه یک عضو کوچک همانند شصت دست، کار چند وزارت خانه را انجام می دهد که اگر این امور با کارشناسی و تخصص همراه شود، فایده و استفاده مطلوب را خواهد داشت و اخذ این مدارک تحصیلی بدون داشتن تخصص و مهارت، هیچ فایده ای جز هدر داد عمر نخواهد داشت.

وی در ادامه به برخی از معضلات نظام آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری برخی سمینارها با هزینه های گزاف، خودباختگی و بی هویتی جوانان، تعطیلی بی دلیل علم آموزی در فصل تابستان که در همین سه ماهه حدود 18 میلیون فرهنگی از جمله دانشجویان، دانش آموزان و فرهنگیان بیکار هستند و این چه خسارت عظیمی را به بدنه نظام آموزشی وارد خواهد کرد.

حجت الاسلام قرائتی، درباره تحول در نظام آموزشی نیز بیان داشت: نظام آموزشی نیازمند تحول در زمینه بارور شدن علم در کنار تخصص و مهارت است و برای رسیدن به این تحول نیازمند حضور چند فرد جسور هستیم وگرنه با متانت و حضور افراد متین نظام آموزشی دچار تحول نخواهد شد.

وی در ادامه چند توصیه کاربردی نیز به دانشجویان داشت و افزود: سعی کنید از همه علوم چه دانشگاهی چه حوزوی بهره ببرید ولی به این علوم قانع نباشید و از علوم شرق و غرب استفاده کنید آنچه مذمت شده است، غرب زدگی است که باعث بی هویتی و پوکی شخصیت جوان خواهد شد چنان که در علم، اسلام 1200سال جلوتر از غرب است./1306/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات