۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۲۲۵۹۳
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

حس «مدگرایی» را با مصرف منصفانه مدیریت کنیم

حجت الاسلام عیسوی گفت:‌ اگر مدگرایی منجر به چشم و هم چشمی شود و مصرف خانوار را تا جایی افزایش دهد که نان‌آور خانه نتواند از پس آن مخارج برآید، به یقین این رفتار مورد رضایت اسلام نیست.
حجت الاسلام محمود عیسوی

حجت الاسلام محمود عیسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه انسان به لحاظ فطرت خودش میل به به‌روز شدن دارد، گفت: این موضوع هم با فطرت و هم با تعالیم دینی سازگار است؛ افزون بر اینها در روایات نیز بر اینکه انسان ظاهری زیبا و آراسته داشته باشد، بسیار سفارش شده است.

افراط در مدگرایی ناپسند است

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه افراط در مدگرایی ناپسند است، اظهار داشت: این پدیده تا جایی که با سایر ارزش‌های دینی در تعارض نباشد مورد تأیید دین است، اما اگر منجر به اسراف شود به یقین مورد مذمت اسلام است، چراکه سبب می شود تا خرج زندگی افراد به صورت غیر متعارف بالا رود.

«از مُد رفته»، دلیل عقلانی برای خرید لباس جدید نیست

وی ادامه داد: اگر شخصی که لباس های نو و قابل استفاده ای دارد، صرفاً با این استدلال که «این لباس از مد رفته»، بخواهد اقدام به خرید لباس جدید و به‌روز کند مرتکب اسراف شده است و این به لحاظ شرعی حرام است.

حجت الاسلام عیسوی عنوان کرد:‌ اگر مدگرایی منجر به چشم و هم چشمی شود و مصرف خانوار را تا جایی افزایش دهد که نان‌آور خانه نتواند از پس آن مخارج برآید، به یقین این رفتار مورد رضایت اسلام نبوده و افراد باید از آن به شدت پرهیز کنند.

نقش مصرف در چرخه اقتصاد

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه مصرف مکمل تولید است، ابراز داشت: مصرف درست سبب چرخش چرخه اقتصاد کشور می شود، چراکه تولید بهینه را در پی دارد، اما اگر افراد مسرفانه عمل کنند، تولید، اتلاف منابع را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین افراد باید منصفانه مصرف کنند.

میان زنان و مردان در مدگرایی تفاوتی وجود ندارد

وی در پایان خاطرنشان کرد: در یک نگاه اجمالی، مدگرایی در میان زنان بیشتر از مردان است، اما امروزه با توجه به وضعیت جامعه درمی‌یابیم که چندان تفاوتی وجود ندارد، چراکه مردان نیز به سمت مدگرایی کشیده شده اند./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات