۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۵۲۲۶۱۰
امام جمعه تبریز:

احیای جایگاه حقیقی مساجد ضرورت اساسی است

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: اگر به دنبال مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان هستیم، راهی جز احیای جایگاه حقیقی مساجد نداریم.
حجت الاسلم والمسلمین  آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی امشب در مراسم افتتاح مسجد امام حسین(ع) منطقه ایده لو تبریز با بیان اینکه تعداد مساجد در سطح کشور، از 25 هزار در سال 1357 به 72 هزار مسجد افزایش‌یافته است، اظهار داشت: با توحه به میزان افزایش جمعیت، نیازمند افزایش تعداد مساجد در سطح کشور هستیم.
وی خاطرنشان کرد: همراه با عمران و آبادانی مساجد و افزایش تعداد این مراکز امن الهی، بایستی به فکر ارتقای نقش و جایگاه مساجد در محلات و مناطق مختلف نیز باشیم، اگر به دنبال مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان هستیم، راهی جز احیای جایگاه حقیقی مساجد نداریم.
امام جمعه تبریز با بیان این‌که برای هر 1100 شیعه در ایران، یک مسجد وجود دارد، تصریح کرد: البته در کنار این موضوع، 2700 جایگاه و نمازخانه در خطوط ریلی و بین‌راهی در کشور وجود دارد.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه احداث مساجد از مصادیق باقیات صالحات است، گفت: خیرین بسیاری در عرصه ساخت و مرمت مساجد در استان فعالیت دارند که هر یک به نوبه خود اقدامات ارزشمندی در این حوزه از خود به یادگار گذاشته‌اند، اما باید از ظرفیت خیرین بیش از گذشته بهره‌مند شویم.
وی با اشاره به این‌که تعدادی از مساجد به دلیل تاریخی و میراثی بودن و برخی دیگر به دلیل نیاز به مرمت و بازسازی مورد استفاده قرار نمی گیرند، افزود: این در حالیست که زمین‌های متعددی در نقاط مختلف استان برای احداث مسجد وقف شده، اما بودجه لازم برای احداث وجود ندارد.
امام جمعه تبریز در ادامه بر ضرورت فعال‌سازی مساجد با برنامه‌های متنوع و خلاقانه فرهنگی، هنری و مذهبی تأکید کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند؛ اگر فردی چراغی در مسجد روشن کنند فرشتگان الهی تا خاموش شدن آن چراغ به وی حسنه خواهند نوشت؛ چنین تعابیر ارزشمندی اهمیت احیای مساجد را نشان می دهد.
وی اهمیت برپایی نماز جماعت صبح در مساجد استان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: سعی کنیم نماز جماعت صبح را در محلات پرشور برگزار کنیم، بدانیم که برنامه‌های سنتی در مساجد دیگر جوابگوی نسل جوان نیست و سعی کنیم با به‌روز کردن برنامه‌ها جوانان را به سمت مساجد بکشانیم./935/
پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات