۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۶۵۶
کارشناس مسائل غرب آسیا:

مانور عربستان بر امنیت حجاج ایرانی، برای تبرئه شدن از فاجعه منا است

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عربستانی ها برخی مسؤولان عراقی را واسطه ارتباط دوباره با ایران قرار داده اند، گفت: بهره برداری های سیاسی، تبلیغاتی و رسانه ای عربستان سعودی از موسم حج برای نشان دادن بی تقصیری ها در فاجعه منا و ایرانی ها را عامل اصلی معرفی کردن است.
مکه مکرمه بیت الله الحرام مسجدالحرام حج حجاج

جبار سعیداوی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به رقابت منطقه ای ایران و عربستان سعودی، اظهار داشت: این رقابت از سوی عربستانی هایی آغاز شد که در توهم خدشه دار شدن منافعشان از سوی ایرانی ها به سر می برند؛ از این رو تبلیغات بسیار وسیعی را صرف می کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چنین رقابتی همیشه سربلند بوده است، تصریح کرد: عربستان سعودی از فاجعه منا ضررهای بسیاری را متحمل و حیثیت اش خدشه دار شد؛ به همین خاطر امسال تدابیر بی شماری را برای جبران خلأ سال های گذشته و تجلی و اثبات اقتدار امنیتی به جهانیان به کار بست.

سعیداوی به عدول عربستان سعودی از سیاست های اولیه اش در پی بی نتیجه بودن آنها اشاره و عنوان کرد: شکست در سوریه، یمن، عراق و لبنان عامل چین عدولی است و سعودی ها به خوبی آگاه هستند که در صورت رویارویی با جمهوری اسلامی ایران، شکست مفتضحانه تری را متحمل خواهند شد.

وی با بیان اینکه عربستانی ها برخی مسؤولان عراقی را واسطه ارتباط دوباره با ایران قرار داده اند، خاطرنشان کرد: تغییر در دستگاه دیپلماسی عربستان سعودی نشان دهنده تغییر رویه نسبت به جمهوری اسلامی ایران آن هم نه از روی محبت و مودت بلکه از روی استیصال و درماندگی و درک عدم توانایی رقابت با کشورمان است.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: تغییر سیاست های آل سعود هیچگونه اختلالی در تبعیت محض از آمریکا ایجاد نخواهد کرد اما از آنجا که سیاست همیشگی و قدیم آمریکا در قبال ایران، هویج و چماق بود و سیاست های ترامپ هم مورد نقد قرار گرفته است؛ بنابراین آمریکا از ارتباط دوباره ایران و عربستان چندان نگران نیست.

سعیداوی به بهره برداری های سیاسی، تبلیغاتی و رسانه ای عربستان سعودی از موسم حج اشاره و عنوان داشت: عربستان سعودی از این طریق می خواهد بیان کند که در فاجعه منا بی تقصیر بوده و ایرانی ها مسبب چنین حادثه ای هستند و با کنترل ایرانی ها از وقوع حادثه مشابه جلوگیری کرده است./9456/۳۰۲/ح

ارسال نظرات