۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۵۲۲۸۱۱
آیت الله طبسی مروجی مطرح کرد؛

عذاب منکران غدیر با توجه به آیات قرآن کریم

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انتخاب جانشین برای خود سنت پیامبران الهی است، گفت: آیات سوره معارج به عذاب منکران غدیر پس از بیان واقعه اشاره کرده و حقیقت ماجرای غدیر را برای مردم آشکار می سازد.
نجم الدین طبسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله نجم الدین طبسی مروجی، استاد حوزه علمیه قم در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه انتخاب جانشین از سوی پیامبران برای خود نه تنها در سیره حضرت رسول(ص) بلکه در سیره سایر انبیای الهی نیز ریشه دارد و به عبارت دیگر انتخاب جانشین برای خود سنت پیامبران الهی است، گفت:  تمامی پیامبران(ص) جانشینان بعد از خود را به مردم معرفی کرده اند حال چگونه ممکن است که حضرت رسول(ص) که خاتم پیامبران هستند در زمینه انتخاب جانشین خود سکوت کرده و این کار را انجام نداده باشند در حالی که دین ایشان کامل ترین دین است.

وی افزود: سه آیه در قرآن کریم وجود دارد که معروف به ارتباط با غدیر است و مستندات فراوانی هم دارد که آیه تبلیغ، آیه اکمال و آیه «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذاب واقِع، لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ» از جمله این آیات است که مرتبط با غدیر بوده و به عذاب منکر غدیر اشاره دارد.

استاد حوزه علیمه قم تصریح کرد: این آیه نشان می دهد که همگان از مقام نبوت و امامت استقبال نمی کنند و این آیه نیز به این موضوع اشاره دارد و باید دقت کرد که در جنگ بدر امام علی(ع) نصف کفار را کشت و این ها نسبت به امام کینه جاهلی دارند و خود پیامبر(ص) را تحمل نکردند حال چگونه ممکن بود که این ها که جز با جنگ در برابر پیامبر(ص) تسلیم نشده بودند بخواهند در برابر ولایت امام علی(ع) تسلیم شوند.

آیت الله طبسی مروجی ادامه داد: یکی از کسانی که در غدیر در برابر ولایت امام علی(ع) تسلیم نشد نعمان بن حارث بود که زمانی که پیام غدیر در همه جا پراکنده شد و خبر غدیر و انتصاب امام علی(ع) به او رسید به نزد رسول خدا(ص) آمد و پيشاپيش رسول خدا(ص) بر دو زانو نشست و عرض كرد اى محمد تو به ما فرمان دادى كه گواهى بدهيم خدايى جز الله نيست و تو رسول خدا هستى ما نيز پذيرفتيم، تو به ما فرمان دادى كه شبانه روز پنج نماز بخوانيم، در ماه رمضان روزه بگيريم، به حج خانه خدا برويم و زكات مال را بپردازيم؛ ما نيز پذيرفتيم. اما تو به اين اندازه راضى نشدى تا اين كه دست عموزاده خود را بالا بردى و او را بر مردم برترى دادى و گفتى: هر كس من مولاى او هستم، على نيز مولاى اوست.

وی با طرح این که نعمان از پیامبر پرسید اين سخن تو است يا سخن خداوند که پيامبر خدا(ص) در حالى كه ديدگانش قرمز شده بود فرمود«والله الّذي لا إله إلاّ هو، إنّه من الله و ليس منّي» یعنی به خدايى كه جز او خدايى نيست، اين امر از جانب خداوند است و از سوى من نيست و اين را سه مرتبه تكرار کردند که در اين هنگام آن مرد برخاست و مى گفت: خدايا، اگر آن چه محمد مى گويد، حق است، سنگى از آسمان بر ما نازل كن، يا عذابى دردناك بر ما فرو فرست که راوى مى گويد به خدا سوگند، هنوز آن مرد به شترش نرسيده بود كه خداوند از آسمان سنگى را به سوى او پرتاب كرد و بر فرق او اصابت كرد و از دُبرش خارج شد، او فورى جان داد، و خداوند متعال اين آيه بر پيامبر نازل كرد: (سَأَلَ سائِلٌ بِعَذاب واقِع)یعنی سؤال كننده اى از خدا درخواست كرد كه عذاب بر وى واقع شود.

وی افزود: این آیه به صراحت به عذاب انکار کنندگان مقام امامت اشاره دارد و از سوی دیگر با فاصله اندک از غدیر نشان می دهد که غدیر عید امامت بوده و این آیه نه تنها در تفاسیر شیعه بلکه در تفاسیر اهل سنت نیز آمده و بسیاری از علمای معاصر اهل سنت نیز این موضوع را در آثار خود بیان کرده اند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات