۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۵۲۲۹۹۰
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

واقعه غدیر متعلق به تمام جهان اسلام است

آیت الله طبسی با تأکید بر این‌که تمسک به قرآن و اهل بیت تنها راه سعادت عالمیان است، گفت: واقعه غدیر موضوعی شیعی نیست؛ بلکه متعلق به تمام جهان اسلام است.
آیت الله طبسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله نجم الدین طبسی، استاد حوزه علمیه قم، امروز در همایش بین المللی «غدیر از دیدگاه اهل سنت» که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، به تشریح ابعاد و زوایای مختلف روایی، تاریخی و اعتقادی واقعه غدیر خم پرداخت و اظهار داشت: منابع معتبر اهل سنت سندی محکم بر واقعه غدیر خم است.
وی با بیان این‌که نباید صورت مساله را پاک کنیم، تصریح کرد: اسناد معتبری از واقعه غدیر وجود دارد که باید برای مردم منتشر و تبیین شود، حقیقت امر آن است که واقعه غدیر تنها مسأله ای شیعی نیست، بلکه متعلق به تمام جهان اسلام است، البته شیعیان جهان تنها گروهی هستند که بیشترین توجه را به این مسأله مهم داشته‌اند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که بسیاری از علمای اهل سنت بر تبریک صحابه پیامبر(ص) به مولای متقیان علی علیه السلام پس از واقعه غدیر اذعان داشته‌اند، گفت: آل محمد دلیل قرآن و بهترین مفسران آیات الهی هستند، بنابراین دوستداری و محبت نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت در حقیقت عشق به رسول الله است.
آیت الله طبسی با بیان این‌که پیامبر اکرم(ص) در تعیین خلیفه کار جدیدی انجام ندادند، بلکه سنت الهی را اجرا کردند، تصریح کرد: بر اساس سنت الهی زمین هیچ گاه نباید از حجت خداوند خالی باشد؛ از این رو است که در واقعه غدیر پیامبر اسلام این سنت الهی را به جهانیان ابلاغ کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که امام محمد غزالی بیعت گرفتن پیامبر اسلام در روز غدیر از مردم و صحابه را به وضوح بیان کرده است، گفت: در مستندات تاریخی نیز وجود دارد که مخالفان غدیر از همان زمان با به خطر افتادن منافع شان مخالفت خود را آغاز کردند.
وی با بیان این‌که برپایی جشن و سرور همزمان با عید غدیر را سنتی تاریخی میان اهل بیت عصمت و طهارت و همچنین پیروان مکتب تشیع و دیگر مسلمانان جهان دانست و خاطرنشان کرد: واقعه غدیر رویدادی ثابت شده میان تمام علمای اسلام است، به گونه ای که به حقیقت وقوع این واقعه مهم تاریخی هیچ شبهه ای وارد نیست.
آیت الله طبسی ادامه داد: تبیعت از ولایت علی بن ابی طالب، اطاعت پیامبر و اطاعت نبی مکرم اسلام، اطاعت از امر خداوند باری تعالی است، اگر مسلمانان خود را دوستدار پیامیر عظیم الشأن اسلام و احکام قرآنی می‌دانند باید تابع امر ولایت مولای متقیان باشند، چراکه قرآن و اهل بیت دو امانت خاتم الانبیا میان امت اسلامی هستند.
وی با بیان این‌که تمسک به قرآن و اهل بیت تنها راه سعادت عالمیان است، افزود: تمسک به قرآن بدون رجوع به مفسران حقیقی آیات الهی که همان اهل بیت عصمت و طهارت هستند، عامل انحراف خواهد شد، البته تمسک صرف به اهل بیت بدون توجه به قرآن نیز منجر به کج‌روی می‌شود، البته باید دانست که کلام ائمه اطهار همان کلام قرآن است.
گفتنی است، همایش بین المللی «غدیر از دیدگاه اهل سنت» امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز شده و تا ۱۷ شهریور ماه در شهر تبریز ادامه خواهد داشت./935/پ
۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات