۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۵۲۳۰۲۸
با حضور مسؤولان و اساتید پژوهشی؛

نشست شورای پژوهشی حوزه علمیه امام خمینی ارومیه برگزار شد

نشست شورای پژوهشی حوزه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه با حضور مدیریت، اساتید و معاون پژوهش این مدرسه علمیه برگزار شد.
مدرسه علمیه امام خمینی ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، جلسه شورای پژوهشی حوزه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه عصر امروز با حضور مدیریت، اساتید و معاون پژوهش این مدرسه علمیه برگزار شد و در این جلسه بر اهمیت مسأله پژوهش تأکید شد و توجه به سازکار پژوهشی، بر روند اجرایی آن مطرح شد.

حجت الاسلام رضوی معاون آموزش حوزه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه با اشاره به اینکه تفکیک سؤال اصلی و سؤال فرعی در امر پژوهش و مقاله نویسی از مسائلی است که اساتید باید به آن توجه کنند، گفت: بیان مسأله و ضرورت آن از دیگر مسائلی است که طلبه باید به آن توجه داشته باشد.

وی با بیان اینکه طرح موضوع پژوهش باید جزئی باشد و به دور از کلیت باشد، تصریح کرد: طرح موضوع کلی از نظر پژوهشی اشتباه است و نباید موضوعاتی مانند تجری را برای پژوهش مطرح کرد، چرا که از منظر ارائه مقاله دارای ارزش و اهمیت نیست.

علیزاده کارشناس آموزش حوزه علمیه آذربایجان غربی با بیان اینکه هدف از پژوهش تفکر و عدم انفصال از مسائل علمی است، گفت: مسأله نخست آشنایی دادن طلاب با ساختار پژوهش است، لازم است طلاب سه تا شش در یک درس و در یک موضوع با ساختار تحقیق آشنا شوند.

وی با بیان اینکه تبیین موضوع و ضرورت آن، طرح سوال اصلی و سوالات فرعی تحقیق و مهندسی بحث باید در مسأله پژوهش مورد توجه قرار گیرد و طلبه این موارد را بیاموزد، تصریح کرد: آموزش دارای سطوح مختلف است که نخستین سطح آن آشنایی با یک علم است.

کارشناس آموزش حوزه علمیه آذربایجان غربی ادامه داد: در مرحله شناخت ارجاع طلاب به کتب هم عرض می تواند مؤثر باشد، طلبه همچنین باید علمای علم را بشناسد و منابع مهم آن علم برای او معرفی شود و با آن آشنا شود، رجوع به منابع نیز باید مهندسی شده باشد.

وی با بیان اینکه پژوهش هم عرض با آموزش مورد توجه است، گفت: پژوهش به معنای جستجو و تحقیق باید هم عرض با کلاس و آموزش است، اینکه با اتمام آموزش امر پژوهش مورد توجه قرار گیرد، این امر در دنیای امروز منسوخ است، همچنین روش انضمامی نیز در آموزش و پژوهش اشتباه است و باید تفکیک میان این دو ملموس نباشد./854/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات