۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۵۲۳۰۲۹
استاد حوزه علمیه ارومیه:

پژوهش تحقیق محور طلبه را در تعمیق آموزش یاری می کند

استاد حوزه علمیه ارومیه با تفکیک پژوهش تتبع محور و تحقیق محور، گفت: پژوهش تحقیق محور است که طلبه را در فهم دقیق و تعمیق مسأله علمی یاری خواهد کرد.
کتاب حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام علی حبیبی، استاد حوزه علمیه ارومیه عصر امروز در جلسه شورای پژوهش حوزه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه با بیان اینکه هدف نخست پژوهش تقویت آموزش است، گفت: تعمق بخشی به امر آموزش یک ضرورت است که لازم است در پژوهش مورد توجه قرار گیرد، تحقیقات باید به طوری طرح شود که در امر آموزشی طلبه مؤثر باشد.

وی ادامه داد: آن مسأله‌ای که مؤثر در فهم درس باشد ولی سؤال آن برای طلبه طرح نشود استاد باید این سؤال را طرح و به عنوان موضوع تحقیق برای طلاب مطرح کند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه ارومیه ابراز داشت: پژوهش یک مشترک لفظی است که هم مراد از آن تتبع و هم تحقیق است، تتبع به معنای بررسی آرای علما و آشنایی با آرای شخصیت های علمی جهان تشیع و اسلام است، اما در معنای دیگر پژوهش به معنای تحقیق است.

وی خاطرنشان کرد: درامر پژوهش ما باید تحقیق محور وارد عمل شویم چرا که تتبع محور بودن پژوهش طلبه را در تعمیق آموزش یاری نخواهد کرد و او را دچار تشویش در فهم خواهد کرد، پژوهش باید حول تحلیل موضوع و تحقیق محل نزاع باشد.

حجت الاسلام حبیبی با بیان اینکه این شیوه طلبه را در فهم و تعمیق مطلب یاری خواهد کرد، تصریح کرد: این شیوه مناسب طلاب پایه های یک تا سه است که در فهم آموزشی و درسی او را یاری خواهد کرد.

حجت الاسلام میرزاخوانی با بیان اینکه انگیزش طلاب یک مسأله مهم در امر پژوهش است، گفت: اگر طلبه را بتوانیم دغدغه مند کنیم خواهیم توانست در امر پژوهش موفق عمل کرده و به طلاب انگیزه بدهیم، استاد باید در طلبه با ایجاد درد و بیان مشکلات انگیزش ایجاد کند.

وی ایجاد یقظه و هوشیاری در طلبه را مسؤولیت اساتید دانست و ادامه داد: اگر طلبه احساس درد و دغدغه در امر پژوهش نداشته باشد انگیزه کافی برای ادامه امر پژوهش نخواهد داشت و طلبه یک حال گذرا برای پژوهش خواهد داشت؛ اما با ایجاد دغدغه طلبه در پژوهش با قدرت آغاز و ادامه خواهد داشت./854/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات